به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، رضا عبداللهی نماینده ماهنشان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در اخطاری با استناد به اصول ۳ و ۶۷ قانون اساسی، نسبت به نحوه انتخاب نمایندگان برای عضویت در کمیسیونهای تخصصی انتقاد و اعتراض کرد و خطاب به رئیس جلسه اظهار داشت: طبق قانون برای عضویت افراد در کمیسیونها باید تخصص، تجربه و سابقه نمایندگان در نظر گرفته شده و این کار با رای مخفی انجام شود.

وی افزود: کسانی که سابقه عضویت در برخی کمیسیون‌ها مانند انرژی، برنامه و بودجه و امنیت ملی را داشتند و از تخصص و کار مرتبط در این زمینه برخوردار بودند، متاسفانه برای عضویت در این کمیسیون‌ها انتخاب نشده‌اند و به همین دلیل به نظرم بهتر است شعب ۱۵ گانه مجددا تشکیل جلسه دهد و تجدید‌نظری در این زمینه اعمال کند.

وی با طرح این سؤال که ما چه جوابی برای کسانی که ۸ سال در کمیسیون‌های امنیت ملی و برنامه و بودجه حضور داشتند ولی هم اکنون انتخاب نشدند، خواهیم داشت، گفت: این چه شیوه رعایت امانت و تقواست؟

عبداللهی در خاتمه طبق ماده ۱۸۲ آئین‌نامه داخلی مجلس از لاریجانی که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، خواست تذکر را وارد دانسته و نسبت به این موضوع ترتیب اثر دهد چراکه معتقد بود سابقه و تخصص و تجربه نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی در نظر گرفته نشده بلکه بر اساس میل و سلیقه در این زمینه عمل شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: ماده ۴۷ آئین‌نامه داخلی روشن است که می‌گوید اگر تعداد نمایندگان ثبت نام کرده برای عضویت در برخی کمیسیون‌ها، بیش از حد بود، رؤسای شعب با حضور یکی از نواب مجلس، بر اساس تجربه افراد، آنان را با رای مخفی انتخاب می‌کنند.

لاریجانی با بیان اینکه باید افراد برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی، سابقه، تخصص و تحصیلات داشته باشند، گفت: در برخی موارد نادری که افراد در کمیسیون‌های امنیت ملی، انرژی و بودجه، سوابقی داشتند، به نظرم باید لحاظ می‌شد اما این کار انجام نشده است و باید راهکار آئین‌نامه‌ای برای حل این موضوع پیدا کنیم.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در اخطاری با استناد به بند ۹ اصل سوم قانون اساسی، نسبت به همین موضوع اعتراض و انتقاد کرد و اظهار داشت: درباره انتخاب نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی، این موضوع جدا قابل قبول برای بسیاری از نمایندگان نیست.

وی با تاکید بر اینکه رؤسای شعب مراسم تحلیف به جای آوردند و سوگند یاد کردند، گفت: فردی که همتراز با بنده بود، برای عضویت در کمیسیون اقتصادی انتخاب شد اما بنده را انتخاب نکردند، از این رو باید دانست در این زمینه سلیقه‌ای عمل شده است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: در کل کشور بنده بالاترین درصد رای را آوردم ولی روز گذشته عده‌ای با لابی‌گری، بر اساس سلیقه و فقط به خاطر آنکه از استان‌های دیگر نماینده شده‌اند، برای عضویت در برخی کمیسیون‌های تخصصی انتخاب شدند.

نماینده فلاورجان در خانه ملت در خاتمه تصریح کرد: رؤسای شعب قسم یاد کردند که سلیقه‌ای عمل نکنند اما چرا باید بر اساس سلیقه‌ و با لابی‌گری، نمایندگان را برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی انتخاب کنند؟

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: تذکرات آئین‌نامه‌ای باید مربوط به هیئت رئیسه باشد؛ وقتی رؤسای شعب تصمیمی درباره موضوعی گرفتند، شما نمی‌توانید به هیئت رئیسه مجلس تذکر دهید.

در ادامه این جلسه محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس در تذکری رعایت امانت و تقوا در انجام وظایف توسط رؤسای شعب و هیئت رئیسه را متذکر شد و اظهار داشت: در یک اقدام تعجب برانگیز و قابل تأمل، برخی نمایندگان برای عضویت در بعضی کمیسیو‌ن‌های تخصصی انتخاب نشدند.

وی با بیان اینکه بنده جزو ۲۵ نفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بودم ولی انتخاب نشدم، گفت: لیست داوطلبین که ۲۵ نفر بود را بررسی کردم و اگر بر اساس مدرک قرار بود نمایندگان انتخاب شوند، تنها ۲۱ نفر واجد شرایط برای عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه بودند.

تابش با ذکر این نکته که از بین ۲۵ نفر تائید شده برای عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه، ۱۱ نفر مدرک دکترا، ۱۱ نفر مدرک فوق لیسانس و ۳ نفر مدرک لیسانس دارند، خاطرنشان کرد: جمعا با لحاظ کردن مدرک مرتبط ۱۷ نفر می‌توانستند در کمیسیون برنامه و بودجه عضویت یابند.

وی ادامه داد: از بین نمایندگانی که برای عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شدند، ۴ نفر در کمیسیون اقتصادی بودند و بنده که مدرک تحصیلی دکترا دارم برای عضویت در این کمیسیون انتخاب نشدم در حالی که سابقه ۳ دوره نمایندگی مجلس را دارم و هر ۱۲ سال عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس بوده‌ام.

محمدرضا تابش در خاتمه گفت: آیا عدم عضویت بنده در کمیسیون برنامه و بودجه جای سؤال و تأمل ندارد؟ اگر بنده توان دفاع از حق خودم را نداشته باشم، نمی‌توانم از حقوق موکلینم دفاع کنم.

لاریجانی در پاسخ به تابش گفت: افراد بر اساس سابقه، تخصص و مدرک تحصیلی برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی انتخاب شدند و البته در چند کمیسیون موارد شاذی وجود داشته که باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی افزود: وقتی قرار شده رای گیری مخفی انجام شود؛ بنده نمی‌توانم تصمیم‌گیری کنم مگر آنکه راهکار آئین‌نامه‌ای برای حل این موضوع پیدا کنیم. البته این مسئله در درون مجلس قابل حل نیست و حل این موضوع در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

عارفی نماینده مجلس نهم نیز در تذکری نسبت به عدم استقبال نمایندگان به برخی از کمیسیون‌ها مانند فرهنگی و سیاست داخلی اعتراض کرد و گفت: چرا برخی نمایندگان می‌خواهند تنها در بعضی کمیسیون‌های تخصصی عضویت یابند و سؤال اینجاست که چرا همه رغبت دارند به این سمت بروند.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر یادآور شد: ما هم مرتب توصیه کردیم اما طبق آئیننامه نمایندگان مجلس در این زمینه مختارند.