نگرانی سعودی ها از نتیجه مذاکرات هسته ای ایران در وین

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز  به نتیجه نرسیدن مذاکرات بین ایران و عربستان و ارتباط آن با روند مباحث هسته‌ای در وین اظهارکرد: مطبوعات و رسانه ها متناسب با خط مشی مشخص شده خود اظهار نظرهایی دراین باره می کنند که بعضا با واقعیت تطابق ندارد.

وی افزود: تاکنون لابی های صهیونیستی و صعودی پشت پرده فشارهای حداکثری علیه ایران بوده‌اند و تلاش کردند تا کامل اجرا شود بلکه کمک کنند ما در مذاکرات دست از مواضع خود برداریم.

قنادباشی ادامه داد: اما امروز شرایط به گونه ای است که سعودی ها نگران روندی هستند که در مذاکرات طی می شود. چرا که غربی ها بیش از این نمی توانند به تحریم های خود ادامه دهند و هم از لحاظ اقتصادی و سیاسی و هم از منظر مواضع ما که امید خودمان را از غرب برداشته ایم و با چین یا روسیه و همسایگان کار می کنیم آن ها نگران شده‌اند.

وی تاکید می‌کند: زمانی که ترامپ انتخابات را واگذار کرد موتور فشار حداکثری علیه ایران ضعیف شد و زمانی که بایدن بر سر کار آمد و اعتراف کرد که سیاست فشار حداکثر علیه ایران شکست خورده است، واقعیت‌ها نمایان شد.

*عربستان می‌ترسد نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین به نفع ایران باشد

قنادباشی گفت: عربستانی ها این روزها منتظر نتیجه مذاکرات نیستند بلکه بیشتر نگران نتیجه آن هستند و سیگنال هایی که برای مذاکره با ایران ارسال می کنند به این دلیل است که پیش بینی می کنند روند مذاکرات با توجه به واقعیت های جهانی به نفع ایران تمام شود.

نگرانی سعودی ها از نتیجه مذاکرات هسته ای ایران در وین

کارشناس مسائل بین‌الملل درخصوص دیگر موانع مذاکرات ایران و عربستان بیان کرد: آن چیزی که ممکن است مانع مذاکرات ایران و عربستان شود موضوع یمن است. زیرا عربستانی ها حاضر نیستند بپذیرند که در این جنگ شکست خوردند و توقف در این جنگ را به منزله شکست خود می دانند.

وی در انتها افزود: عربستانی ها این روزها مشتاق مذاکره با ما هستند و تمایل دارند قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، این توافق انجام شود. چرا که می دانند بعد از مشخص شدن توافقات وین دست برتر برای ایران خواهد بود.