گام مجلس برای جلوگیری از جعل و کلاهبرداری

 حجت‌الاسلام حسن شجاعی درباره الزامی شدن احراز هویت الکترونیکی بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، گفت: با تلاش همکارانمان در کمیسیون تلفیق در صورت تصویب نهایی جزء ۴ بند الحاقی ۴ به تبصره ۱۰ ماده واحده در صحن علنی مجلس، قوه قضائیه موظف خواهد شد اخذ امضا از هر یک از خدمت‌گیرندگان از دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق، ادارات ثبت اسناد و املاک، مرکز ملی مالکیت معنوی و اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری را منوط به اخذ تصدیق الکترونیکی کند.

وی با اشاره به اینکه تصدیق الکترونیک یکی از روش‌های احراز هویت الکترونیکی است، اظهار داشت: این احراز هویت دومرحله‌ای از طریق ارسال پیامک حاوی کد به شماره تلفن همراه اعلامی اشخاص در سامانه ثنا و ثبت آن کد در سامانه‌های مربوطه انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره مشکلات نبود احراز هویت الکترونیکی، گفت: در حال حاضر ادارات ثبت شرکت‌ها امضاهای صورت جلسات تأسیس و تغییرات را بدون راستی‌آزمایی می‌پذیرند. در حالی که موارد متعددی وجود داشته که این امضاها جعلی بوده و عده‌ای از مردم متضرر شده‌اند. در واقع مجرمان با در دست داشتن کپی مدارک هویتی افراد و جعل امضا، می‌توانند دیگران را بدون اطلاع خودشان به عضویت هیئت‌مدیره شرکت‌ها در آورند.

شجاعی تأکید کرد: در سایه نبود احراز هویت الکترونیک، شرکت‌های صوری بسیاری ثبت شده و فرارهای مالیاتی متعددی به نام مردم انجام گرفته است. نتیجه این شده که قربانیان باید به دنبال رفع توقیف اموال و ممنوع‌الخروجی خود باشند.

وی درباره مشکلات نبود احراز هویت الکترونیکی، تصریح کرد: مسئله دیگر امکان وقوع جعل در دفاتر اسناد رسمی است. متأسفانه به دلیل محدودیت‌های اسکن اثر انگشت، امکان وقوع جعل و ایجاد مشکل برای مردم و سردفتران وجود دارد. احراز هویت الکترونیکی به سادگی می‌تواند از این موارد جلوگیری کند.

گام مجلس برای جلوگیری از جعل و کلاهبرداری

نماینده ابهر در مجلس شورای اسلامی درباره آثار مثبت تصویب نهایی این بند در صحن علنی مجلس، گفت: اهمیت احراز هویت الکترونیکی در حفظ امنیت خاطر مردم و حراست از حقوق قانونی آنان است. همچنین به دلیل کاهش فرار مالیاتی و کاهش پرونده‌های مربوط به جعل و کلاهبرداری، دولت و قوه قضائیه از تصویب این بند منتفع خواهند شد. امیدوارم همکارانم در این رابطه توجه لازم را نشان داده و با تصویب نهایی گام مثبتی در اصلاح نظام اداری کشور بردارند.