اتفاقات مملکت ما خیلی عجیب‌ و غریب بود

افكار نيوز - محمد اصفهاني در نشست كنسرت روزهاي آيندهاش:
آهسته دوباره شروع به کار کرده‌ام
برگزار نکردن کنسرت در تهران برای گریز از تکرار قطعات گذشته بود.

محمد اصفهانی با اشاره به این‌که بیش از چهار سال است در تهران کنسرتی برگزار نکرده است، گفت: حضور هرکس به گونه‌ای ترجمه می‌شود. وقتی کتاب نویسنده در بازار باشد و وقتی هنوز آلبوم یک خواننده را گوش می‌دهد، او هنوز حضور دارد. به نظر من، این حضور نباید توام با دیدار باشد تا زمانی که این ملودی در اذهان مردم جاری است، آن فرد از طریق اثری که به وجود آورده است، به لحاظ روحی با مردم ارتباط برقرار می‌کند.


به گزارش افکار به نقل از ایسنا، این خواننده با اشاره به این‌که مدت‌هاست آلبومی را نیز منتشر نکرده‌ است، گفت: اتفاقات مختلفی دست‌به‌دست هم داد، گاه اتفاقاتی می‌افتاد که افسرده می‌شدم. به‌علاوه اتفاقات مملکت ما خیلی عجیب‌ و غریب بود. اوایل سال گذشته، یک حال خوشی داشتم که متاسفانه آن حال هم از دست رفت. حالا هم که لِک‌ولِکی می‌کنم و آهسته دوباره شروع به کار کرده‌ام.


میثم مرو‌ستی که در این کنسرت محمد اصفهانی، سولیست و رهبر گروه است، درباره‌ی جزییات این کنسرت توضیح داد: روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته‌ی جاری برابر با ۱۳ و ۱۴ مرداد‌ماه در تالار بزرگ وزارت کشور کنسرتی را برگزار می‌کنیم که در آن ۱۴قطعه اجرا می‌شود.


وی ادامه داد: حدودیک سال و نیم پیش برنامه‌ریزی کرده‌ بودیم که این کنسرت را با همراهی آقای اصفهانی برگزار کنیم، اما بنا به دلایلی که خود اصفهانی می‌خواست، این اجرا به تعویق افتاد. در این مدت، کارهایی به مجموعه‌ی قطعات کنسرت اضافه شد که بیشترین قطعات مربوط به آلبوم «تنها ماندم» می‌شود.


در این کنسرت نیز قرار است یک قطعه از «سامی یوسف» با نام «محمد» اجرا شود که او این قطعه را به زبان انگلیسی و عربی خوانده است و به همین شکل دراین کنسرت اجرا خواهد شد.


محمد اصفهانی با اشاره به برگزار نکردن کنسرت در سال‌های اخیر گفت: برگزار‌نشدن کنسرت در تهران برای گریز از تکرار قطعات گذشته بود و در عین حال تصمیم گرفتیم، اجرای قطعات را با فرم جدیدی همراه کنیم. به علاوه آلبوم جدید ما نیز در حال آماده‌شدن است و در کنسرت بعدی اجراهای جدید خواهیم داشت.


این خواننده در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی میزان تغییرات ایجاد شده در قطعات قدیمی‌اش و اینکه آیا این تغییرات باعثنمی‌شود که حس نوستالژیک مخاطب با این قطعات از بین برود، توضیح داد: تغییرات اعمال شده آنقدر نیست که مخاطب متوجه نشود که این قطعه، کدام قطعه بوده است. این تغییرات را میثم مروستی در قطعات ایجاد کرده است و حس نوستالژیک در این قطعات باقی خواهد ماند.


وی در پاسخ به اینکه چرا قطعه‌ای از «سامی یوسف» را با عنوان قطعه‌ی جدید کنسرت انتخاب کرده است، گفت: این قطعه‌ی سامی یوسف در ایران اجرا نشده است و فقط یک ارتباط حسی بین من و این قطعه به وجود آمد. این موضوع را با آقای مروستی در میان گذاشتم به هرحال امیدوارم که مورد پسند قرار بگیرد.


اصفهانی درباره‌ی آلبوم جدیدش که نخواست نام آن را اعلام کند، توضیح داد: این آلبوم با آلبوم‌های قبلی متفاوت است. موسیقی آن موسیقی امروز است و شعرهایش نیز درد ‌و دل‌های امروز مردم ماست. به علاوه در این آلبوم حدود ۱۵ نفر از نوازندگان کشور ترکیه حضور دارند که تا به حال برای هیچ خواننده‌ی ایرانی ننواخته‌اند و همچنین میثم مروستی و اعضای گروهش نیز در این آلبوم با ما همراه هستند.

پایان خبر / ب.


وی درباره‌ی زمان انتشار این آلبوم گفت: فعلا در مرحله‌ی مبهمی از این آلبوم هستیم. آوازهای آن خوانده شده و قطعات آن نیز ضبط شده است و در حال میکس این قطعات هستیم تا قطعات یک‌دست شوند و این مراحل کمی طولانی می‌شود.


این هنرمند در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی این‌که چرا با وجود این‌که مدت زیادی است او آلبومی را منتشر نکرده است در تلویزیون هم‌چنان فعال است و برای سریال «زیر هشت» نیز قطعه‌ای را خوانده است، گفت: کارهای پروژه‌ای با آلبوم متفاوت است. این کارها به شما پیشنهاد می‌شود و اگر شما قبول نکنید، فرد دیگری آن را اجرا خواهد کرد. اما در مورد آلبوم و کنسرت، من خودم دنبال کار می‌روم و ترانه، آهنگ و تنظیم آن را انتخاب می‌کنم و یک پروژه‌ی بزرگ است.


اصفهانی درباره‌ی این‌که آیا قرار است برگزاری کنسرت در تهران ادامه پیدا کند، گفت: نه. چون برگزاری کنسرت در تهران نسبت به شهرستان‌ها دشوار‌تر و پرهزینه‌تر است، اما ممکن است که بعد از ماه مبارک رمضان در یک کنسرت خیریه این قطعات را اجرا کنیم، البته هنوز مشخص نیست.


او با اشاره به مشکلاتی که برای برخی از هنرمندان برای برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها پیش آمده بود، گفت: من اخیرا در اراک، اصفهان و رشت کنسرت برگزار کردم و با هیچ مشکلی هم مواجه نشدم. شاید در محدوده‌ای از زمان اجراهای موسیقی در کشور کم شده بود، ولی حالا که در اتوبان رد می‌شویم، فقط تبلیغات کنسرت‌ها می‌بینیم.


اصفهانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی این‌که برخی از خواننده‌های زیرزمینی اخیر مجوز انتشار آلبوم دریافت کرده‌اند، بیان کرد: این موضوع اصلا اهمیتی ندارد چون اگر کسی هنری دارد و برای جامعه مفید است و می‌تواند در سطح عمومی اثری را منتشر کند، چه ایرادی دارد که فعال باشد؟!


وی افزود: اگر تشکیلاتی داشته باشیم که این استعداد‌ها را شناسایی کند و یک تعامل فرهنگی وجود داشته باشد، اصلا چیزی به نام موسیقی زیرزمینی به وجود نمی‌آید و کسانی که جزو خواننده‌های موفق هستند، می‌توانند آثارشان را منتشر کنند.


او ادامه داد: این‌که برخی از این خوانندگان، چند آلبوم غیر‌مجاز یا به عبارتی لو رفته را منتشر می‌کنند، تقصیر مسوولان است که از اول نتوانستند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.


اصفهانی تاکید کرد: باید این خوانندگان را جذب کرد و اگر نسبت به کارشان احاطه‌ی کامل ندارند، به آنها نسبت به این موضوع احاطه داد و آنها را وارد مسیر کرد. اگر این‌گونه پیش برود ما دیگر خواننده‌ی زیرزمینی نخواهیم داشت. فردی با یک احساس شکل می‌گیرد و یک اثر را خلق می‌کند، اگر آن فرد اشتباه شکل گرفته باشد، ما اشتباه کرده‌ایم. ما باید سیستم جذب و دفع را آنگونه که اسلام گفته اعمال کنیم، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.


وی سپس درپاسخ به سئوالی پیرامون شرایط برگزاری برخی کنسرت‌ها و حاشیه‌های که در ماه‌های اخیر بوجود آمده و برخی برنامه‌ها با وجود مجوز لغو شده است، گفت: هرکاری که قانونمند است باید همه به آن احترام بگذارند و باید برگزار شود و اگر از این بابت کسی ناراحت است باید قانون را عوض کند و این‌که کسی سرخود اجرایی را برهم زند کار درستی نیست، هرکسی که می‌خواهد باشد.


اصفهانی درباره‌ی نشان‌ندادن سازهای موسیقی در تلویزیون گفت: من وقتی می‌پذیریم که در یک برنامه حضور داشته باشم قطعا این را هم پذیرفته‌ام که سازها را نشان ندهند. اما همیشه برایم این سوال هست که چگونه نتیجه‌ی یک چیز حلال است ولی مقدمه‌ای آن ممنوع است، یعنی چگونه ما می‌توانیم به موسیقی ایجاد‌شده از یک ساز گوش دهیم، ولی نمی‌توانیم خود آن ساز را ببینیم.!


به گزارش ایسنا، در پایان مسئول روابط عمومی کنسرت محمد اصفهانی درباره‌ی میزان فروش بلیت‌های این کنسرت گفت: تمام بلیت‌های اینترنتی و فروش مرکزی این کنسرت به فروش رفته است و دیگر تقریبا بلیتی برای فروش نیست و اگر استقبال به حد قابل قبولی باشد، ممکن است سانس ۱۸ تا ۲۱ روز پنج‌شنبه را نیز باز کنیم و بلیت بفروشیم.