انتظار داریم ۴ میلیون واحد مسکونی در موعد مقرر تحویل مردم شود

محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، در ارزیابی خود از اقدامات مجلس و کمیسیون عمران پیرو تحقق شعار سال ۱۴۰۰ گفت: کمیسیون عمران در زمینه امور زیرساختی کشور فعالیت می‌کند و طبیعی است که به موضوعاتی از قبیل حمل و نقل و امور عمرانی جاری در کشور بپردازد.

وی با بیان این که ساخت مسکن در کشور یکی از اولویت‌های اصلی کمیسیون عمران در سال سپری شده گفت: ما در این دوره از مجلس طرح جهش تولید مسکن را تهیه کردیم و این طرح نهایتاً به قانون تبدیل شده و به دولت ابلاغ شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این طرح قرار است طی ۴ سال، ۴ میلیون واحد مسکن برای اقشاری که فاقد مسکن هستند، ساخته شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که ساخت مسکن ملزوماتی اعم از تسهیلات بانکی، مصالح ساختمانی و زمین رایگان داشت، افزود: الحمدالله همگی این موارد در قانون فوق پیش بینی شد و ما امروز یک قانون بسیار مترقی در این بخش داریم که همه ظرفیت‌ها برای تولید مسکن در آن پیش بینی شده است.

رضایی کوچی بیان داشت: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی هم در گام نخست برای دو میلیون خانواری که در این طرح ثبت نام کردند زمین تهیه کرده است و در خیلی از شهر‌ها پروانه ساخت اخذ شده و ساخت و ساز‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان این که اقدامات در زمینه تولید مسکن در کشور شروع شده است بیان داشت: ما انتظار داریم در پایان ۴ سال، دولت ۴ میلیون واحد مسکونی تحویل مردم بدهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که مجلس بر ساخت ۴ میلیون ساخت مسکن در ۴ سال تاکید کرد: به واقع مسکن علی رغم این که یک سرپناه برای مردم قلمداد می‌شود، می‌تواند در اقتصاد و تولید نیز نقش موثری ایفا کند.

وی با بیان این که بیش از ۵۰۰ هزار مهندس و کارگر ساختمانی درگیر ساخت و ساز مسکن در کشور هستند اظهار داشت: طبیعی است که وقتی مسکن سازی در کشور به حرکت درآید این فعالیت‌ها رونق بیشتری پیدا خواهند کرد.

رضایی کوچی با بیان این که ما در کنار تولید مسکن در کشور، پروژه‌های عمرانی نیمه تمام زیادی داریم گفت: امروز ما بیش از هزار هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم لذا ما در بودجه معمولاً ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی می‌کنیم که اگر این منابع تخصیص پیدا کند با آن چیزی که نیاز است باز هم فاصله زیادی داریم بنابراین ما راهی جز این نداریم که بخش خصوصی را درگیر پروژه‌های عمرانی کشور کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: از این رو لایحه مشارکت عمومی و خصوصی در پروژه‌های عمرانی در کمیسیون عمران به تصویب رسیده و انتظار داریم در سال جاری این مسئله در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد لذا اگر این موضوع به قانون تبدیل شود حتماً می‌تواند نقش مهمی در اعتماد سازی بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی داشته باشد.