دونالد لو کیست؟

خط اتفاقات سیاسی برای ساقط سازی دولت ها در پاکستان اگرچه تازه نیست اما با این حال تحولات در این کشور به نوعی آینده کنش گری های این کشور هسته ای اسلامی را با بعد از دهه ها جابجایی در قدرت بیش از پیش مشخص می کند. در ارتباط با تحلیل تحولات اخیر در پاکستان و بحران سیاسی پیش آمده باید مطلع بحث را بر مبنای جهت گیری ضد غرب گرای عمران خان نخست وزیر پاکستان قرار داد که از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۸، با اتخاذ رویکرد ضد آمریکایی، از تمایلات دولتش برای نزدیک شدن به چین و حتی اخیراً روسیه رونمایی کرد. اما آغاز بحران هرچند به این سیاست و رویکرد اعلامی دولت عمرن خان باز می گردد با این حال ماجرای شکل گیری گیری تحولات مذکور در پاکستان و تبدیل آن به یک بحران خبری در عرصه رسانه ای به مسئله رأی عدم اعتماد، دستور برگزاری انتخابات جدید و زود هنگام توسط «عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان به توصیه نخست وزیر یعنی عمران خان، انحلال پارلمان(با هدف مقابله با مداخله خارجی) و برانگیخته شدن خشم مخالفان مربوط می باشد.

بحران در پاکستان وابسته به متغیرهای مهمی است که همه این متغیرها در عمل به یک نقطه ختم می شود؛ نقطه ای که باید آن را ناراحتی آمریکا و غرب از شرایطی بوجود آمده در پاکستان در دوران زغامت عمران خان می باشد. در واقع تأثیرگذاری متغیر موجود آنقدر ویژه می باشد که باید از آن به عنوان علت العلل این بحران نام برد.

عمران خان که پیش‌تر ادعا کرده بود یک دیپلمات آمریکایی نامه‌ای تهدید کننده به اسلام‌آباد ارسال کرده و خواستار برکناری وی شده، اکنون نام این دیپلمات را فاش کرد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با قانون‌گذاران پیشین کشورش فاش کرد که نامه تهدیدآمیز مذکور، توسط « دونالد لو » معاون آسیای جنوبی و مرکزی وزارت خارجه آمریکا به سفیر پاکستان تحویل داده شده است.

او پیش‌تر به خبرنگار اسکای نیوز گفت، یک کشور «قدرتمند غربی» در پیامی که از طریق سفارت پاکستان به اسلام‌آباد فرستاد، تهدید کرد که «اگر و تنها اگر پاکستان عمران خان را در این جلسه رأی اعتماد از قدرت برکنار کند، روابط میان دو کشور عادی خواهد شد.» عمران خان در گفت‌وگو با اسکای گفته بود که قصد دارد این موضوع را برملا کند.

پس از انحلال پارلمان پاکستان تعدادی از رهبران حزب "پاکستان تحریک انصاف" به دفتر نخست وزیر عمران خان  رفته و از حرکت موفقیت آمیز و شوکه کننده او استقبال کردند. 

عمران خان در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد در شرایطی که شورای امنیت ملی دخالت نیروی خارجی را محکوم کرده است، شمارش آرا بی ربط به نظر می رسد.

وی در ادامه افشا کرد: آمریکا پیام های تهدیدآمیزی از طریق فرستاده پاکستان برایش ارسال کرده است. «دونالد لو»دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای میانه و جنوبی در جلساتی با «اسد مجید» سفیر پاکستان هشدار داده بود اگر عمران خان از رای اعتماد مخالفانش در مجمع ملی با موفقیت بیرون بیاید پیامدهایی برایش خواهد داشت.

دونالد لو کیست؟

اما این دپیلمات آمریکایی که در حال حاضر به هند سفر کرده است، از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده و در عوض در گفت‌وگو با هندوستان تایمز گفت، آمریکا وقایع پاکستان را تحت نظر دارد؛ ما به روند قانون اساسی و حاکمیت قانون در این کشور احترام می‌گذاریم.