با امر و نهی بازار و‌ قیمتها کنترل نمی شود/ دلیل گرانی های اخیر در کشور

همایون سامه‌یح ، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز بااشاره به افزایش قیمت‌ها در سال جدید و علت و راهکارها بیان کرد:  دولت موظف است که از راه های مختلف قیمت‌ها را در بازار کنترل کند. تنها با دستور دادن که از فردا بایستی قیمت‌ها به قبل برگردد، بعید است که مشکل حل شود.

 

وی افزود: برای حل موضوع گرانی و تداوم یافتن آن باید برنامه ریزی‌های دقیقی صورت گیرد و وزارت اقتصاد برنامه‌های تخصصی خود را عملیاتی کند. مدیریت این اوضاع نیازمند یک کار جهادی است.

 

سامه‌یح تاکید کرد: متاسفانه از ابتدای سال 1401 قیمت‌ها به شدت درحال افزایش است و از این روند صعودی جلوگیری نیز نشده است. شاید علتش جو روانی است که ناشی از زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی بوده و فشار شدیدی را به قشر ضعیف جامعه وارد شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: به هرحال جو روانی در جامعه قبل از سال ۱۴۰۱  این بود که مذاکرات به نتیجه می‌رسد اما غربی‌ها زیر حرف‌های قبلی خود زدند و شرایط جدیدی را پیش پای ایران قرار دادند که برای کشور ما غیر قابل قبول بود.

او گفت: همین زمزمه ها تا حدودی باعث افزایش قیمت ارز و موجب تاثیر منفی در قیمت‌ها شد. به دلیل جوی که در کشور به وجود آمد حتی کارخانه ای که نیازی به ارز نداشت و تمام مواد اولیه‌اش از داخل کشور تامین می‌شود باز هم افزایش قیمت داد.

نماینده کلیمیان درمجلس خاطرنشان کرد: بنابراین فقط سیستم نظارتی و تنبیهی می‌تواند به صورت کوتاه مدت کمی اثر بخش باشد. اما تجربه ثابت کرده است که بعد از گذشت زمان مجدد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

با امر و نهی بازار و‌ قیمتها کنترل نمی شود/ دلیل گرانی های اخیر در کشور

سامه‌یح درانتها بیان کرد: نکته مهم این است که مواد اولیه در دسترس تولید کننده باشد و قیمت گذاری هم روی تمام محصولات انجام شود تا مصرف کننده قیمت‌ها را ببیند. البته تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار با هم جور در نمی‌آیند انتظار افزایش قیمت‌ها را داریم.