مسکو همیشه مخالف تحریم نفت ایران و ونزوئلا بوده‌ است

الکساندر نواک ، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت رفع تحریمها علیه ونزوئلا و ایران بین ۲ تا ۲ و نیم میلیون بشکه نفت در روز را روانه بازار خواهد کرد.

نواک که با شبکه تلویزیونی روسیه-۲۴ مصاحبه می‌کرد گفت: «اگر تحریم‌ها [علیه ایران و ونزوئلا] برداشته شوند انتظار داریم از این کشورها بین ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز وارد بازار شوند.»

او اضافه کرد: «می‌توانم این را بگویم که ما همیشه مخالف تحریم علیه نفت ونزوئلا و ایران بوده‌ایم. اعتقاد ما این است که اعمال این تحریم‌ها غیرقانونی بوده است.»

مسکو همیشه مخالف تحریم نفت ایران و ونزوئلا بوده‌ است

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تحریم‌های نفتی علیه ایران از آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ علیه ایران اجرایی شد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

دولت جو بایدن به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده اما از انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن آمریکا از آن مسیر خودداری کرده است.

اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محورهای اختلافات در دورهای گذشته مذاکرات وین که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد را تشکیل می‌دهد.