نیاز مردم آمریکا به خدمات سلامت روانی هر روز بیشتر می‌شود

کریس سیلیزا تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان در تحلیل مصاحبه بایدن با آسوشیتدپرس چنین می نویسد: در تمام سخنان جو بایدن ناامیدی و یاس از اوضاع آمریکا و ناتوانی وی در کنترل شرایط و عدم اعتماد به نفس وی در حل بحران های مختلف به چشم می خورد.

بایدن می گوید نیاز مردم آمریکا به خدمات سلامت روانی هر روز بیشتر می شود زیرا مردم همه چیز را ناراحت کننده می بینند اما بیشترین پیامد آنچه که اتفاق افتاده ناشی از همه گیری کروناست. ولی آیا به راستی چنین است؟ او می داند مردم دچار مشکلات فراوان هستند اما او نمی تواند کار زیادی برای این مشکلات انجام دهد.

وی ابتدای هفته جاری اقرار کرد که تورم به شکلی افسار گسیخته دامن مردم آمریکا را گرفته و حل این بحران موضوعی نیست که یک شبه انجام شود و شاید ماهها زمان ببرد. بایدن سپس برای کاهش بهای سوخت دست به دامن اکسون موبیل شد و در نامه ای به این  شرکت گفت: پالایشگاه ها از این بحران سود سرشاری بدست آورده و در بحبوحه افزایش تورم و تلاش زیاد خانواده ها برای پرکردن مخزن بنزین خودروهایشان، حاشیه سود بالایی بدست آورده اند و باید با افزایش ظرفیت استخراج خود به کاهش بهای سوخت کمک کنند. اما در عمل تاکنون اقدامی موثر در این جهت انجام نداده است.

مردم آمریکا انتظار دارند سیاستمداران آنها به ویژه رئیس جمهور درباره آینده کشور خوشبین باشند اما بایدن باید دقت کند که به بحث ها و اظهاراتی که از روی بیقراری و ناراحتی بیان می کند، چندان تکیه نکند. در سال 1979 و در بحبوحه بحران انرژی در آمریکا، جیمی کارتر رئیس جمهور وقت، یک سخنرانی تلویزیونی مشهور انجام داد که به «سخنرانی بیقرار» شهرت یافت. وی در بخشی از این سخنرانی گفت: بحران انرژی شک و تردیدها درباره معنای زندگی و از بین رفتن وحدت در بین مردم آمریکا را گسترش داد. هدف کارتر از این سخنرانی مشخص بود و آن اینکه اطمینان حاصل کند که مردم آمریکا می دانند که او تمام چیزهایی را که در آمریکا خوب پیش نمی رود، به درستی درک کرده و ولی نمی تواند با روشی درست آنها را حل کند.

نیاز مردم آمریکا به خدمات سلامت روانی هر روز بیشتر می‌شود

سخنان بایدن مبنی بر اینکه توانایی حل مشکلاتی همچون بحران کمبود شیرخشک، مهار تورم افسارگسیخته در کوتاه ترین زمان ممکن و تامین نیازهای حداقلی مردم مانند مواد غذایی و بسیاری چیزهای دیگر را ندارد، تنها یک پیام ساده دارد: همه چیز در حال حاضر به سختی پیش می رود و من نمی توانم کار زیادی برای آن انجام دهم.

یاس و ناامیدی در سخنان بایدن مانند بی قراری سخنان جیمی کارتر در سال 1979 است که پیام خوبی از سوی یک رئیس جمهور نیست به ویژه وقتی که تنها کمتر از 5 ماه به انتخابات میان دوره ای در آمریکا باقی مانده است.

البته موقعیت بایدن در این انتخابات چندان آسان نیست. در حالیکه بیکاری و فقر و دیگر شاخص های منفی اقتصادی در این کشور افزایش یافته، بالارفتن بهای مواد غذایی مصرفی خانوار و افزایش بهای بنزین، اعتماد به سخنان بایدن و ادعای او برای پیش برد مسایل مختلف را برای مردم مشکل کرده است.

این در حالی است که تازه ترین نتایج تحقیقات موسسه گالوپ نشان می دهد تنها 16 درصد مردم آمریکا از مسیری که کشور در آن پیش می رود راضی هستند در حالی که 86 درصد از این موضوع کاملا ناراضی هستند. این نتایج حاکی از کمترین میزان رضایت مردم پس از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 است.

در حال حاضر بایدن می خواهد در صورتی که در انتخابات 2024 پیروز شود، از این سرنوشت بد دوری کند. اما سخنان او و دیگر مقامات کاخ سفید نشان از غم و ناراحتی بسیار دارد و اگر این موضوع ادامه یابد، می تواند تمایل سیاسی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای 2022 را تغییر دهد.

نشریه واشنگتن پست در مقاله‌ای به قلم مارک تیسن، با اشاره به انتخابات پیش روی 2024 نوشته است: روشن است که هدف کمیته دموکرات تحقیقات قضایی مربوط به حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه 2021، تنها یک چیز است و آن حصول اطمینان از اینکه ترامپ بار دیگر هرگز رئیس جمهور نشود. اما در حال حاضر تغییری فاحش در موضع دموکرات ها ایجاد شده و به نظر می رسد آنها خواهان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024 هستند.

نیویورک تایمز گزارش داد بسیاری از اعضای حزب دموکرات بایدن را به عنوان لنگری می بینند که طناب آن در سال 2024 پاره می شود و ادعا می کنند که بایدن حتی در تصویب قانون هایی برای حل مشکلات هم حزبی های خودش، شکست خورده است. به نظر می رسد بایدن از سوی دیگری مشهور شده: شهرت به واسطه صرف هزینه های بیشتر و ایجاد تورم بیشتر.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز روز گذشته از جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی این کشور بابت وضعیت اقتصادی این روزهای آمریکا گلایه کرده و گفته که او هشدار داده بود که در صورت روی کار آمدن بایدن وضعیت آمریکا شبیه ونزوئلا خواهد شد.   

شاخص قیمت مصرف‌کنندگان در آمریکا نشان می‌دهد بهای مواد غذایی در این کشور به بالاترین میزان از دهه 70 میلادی تاکنون رسیده است. بهای مواد غذایی مصرفی خانوار با 12 درصد افزایش در سال منتهی به ماه می، بیشترین افزایش را داشته و این رقم بیشترین میزان افزایش سالانه از سال 1979 تاکنون بوده است.

بانک مرکزی آمریکا به‌منظور حفظ بهای کالاها و بالا بردن میزان اشتغال، و مقابله با افزایش بی‌رویه تورم و کاهش رشد اقتصادی، نرخ بهره بانکی را افزایش داده اما این اقدامی نیست که به‌سرعت جوابگو باشد و در زمان حاضر خطر تورم همراه با رکود آمریکا را تهدید می‌کند.

در حالی که دولت بایدن به‌علت افزایش بی‌سابقه تورم، مورد تهاجم سنگین جمهوری‌خواهان قرار گرفته است، اما بایدن افزایش بی‌سابقه بهای نفت و بنزین و این تورم افسارگسیخته را به گردن پوتین و تهاجم وی به اوکراین انداخت.

همچنین نتایج تحقیقات جدید در آمریکا که توسط مؤسسه هریس به‌سفارش دانشگاه هاروارد برای نشریه هیل انجام شده است، نشان می‌دهد تورم در جایگاه نخست مشکلات و نگرانی‌های مردم این کشور قرار دارد.

بر اساس داده‌های انجمن خودروی آمریکا (AAA)، که قیمت‌ها را در بیش از 60000 پمپ‌بنزین در سراسر این کشور دنبال می‌کند، قیمت‌ها اکنون از زمان تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دو برابر شده است.

علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول از جهش 5برابری نرخ تورم آمریکا در سال 2021 خبر داد و اعلام کرد این کشور در جدول رده‌بندی جهانی نرخ تورم طی این سال 51 پله بالا آمده است.