۹۱۳ سال ترافیک روزانه!

افکار نیوز - تهرانی ها هر روز ۹۱۳ سال در ترافیک معطل می شوند.

به گزارش افکار، معاون سازمان شهرداری های تهران می گوید که هزینه حمل و نقل در پایتخت سالانه نزدیک به ده هزار میلیارد تومان است و تهرانی ها هر روز هشت میلیون ساعت - نفر زمان صرف رفت و آمد در این کلان شهر می کنند.

حمید رضا صارمی، معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، روز دوشنبه ۱۱ مرداد، گفت: " در طول پنج سال گذشته و با اجرای برنامه های پیشگیرانه، آمار کشته ها از ۴۵ در هر هزار نفر به ۱۵ نفر در هزار نفر رسیده است و این در حالی است که در این مدت بر تعداد خودروها افزوده شده است. "

او که در مراسم رونمایی از سامانه صدور یکپارچه برگ و برچسب معاینه فنی سخن می گفت با اشاره به مشکلات آمد و شد در پایتخت گفت که راه اندازی سامانه صدور برگ معاینه فنی می تواند به کاهش آلودگی هوا و روان‌تر شدن حمل و نقل در تهران کمک کند.

تهران با جمعیتی نزدیک به هشت میلیون نفر، کلان شهری است که در طول روز با احتساب افرادی که از حومه این شهر برای کار به آن روانه می شوند شمار حاضران در آن به بیش از ۱۰ میلیون نفر هم می رسد.

بنابر آمار رسمی، جمعیت ساکنان تهران و شهرهای حومه آن در مجموع به بیش از ۱۳ میلیون نفر می رسد.

اکنون با احتساب آمار جدید معاون سازمان شهرداری‌های ایران، شهروندان تهرانی در مجموع هر روز نزدیک به ۹۱۳ سال زمان(هشت میلیون ساعت) صرف آمد و شد در خیابان‌های این شهر می کنند و برای این آمد و شد طولانی هم بیش از یکصد هزار میلیارد ریال هزینه صرف می کنند که سهم هر نفر که در طول روز در پایتخت حضور دارد(روزانه ۱۰ میلیون نفر) به طور میانگین یک میلیون تومان در سال و بیش از دوهزار و هفتصد تومان در روز خواهد بود.

آقای صارمی به چگونگی محاسبه آمار هزینه های سالانه حمل و نقل در تهران اشاره نکرده و نگفته است که آیا هزینه های ناوگان اتوبوسرانی، مترو و سایر وسایل نقلیه عمومی که از یارانه های دولتی هم استفاده می کنند هم در این آمار لحاظ شده است یا خیر.

با افزایش تولید خودروهای جدید و وجود خودروهای فرسوده از رده خارج نشده در تهران، طی سالهای اخیر مشکلات ترافیکی این شهر به طرز چشمگیری افزایش یافته است و برخی از ساکنان این شهر از خیابان های آن به هنگام ترافیک سنگین به عنوان " بزرگترین پارکینگ جهان " یاد می کنند.

اگرچه در سالهای گذشته، احداثکیلومترها بزرگراه، تونل و پل‌های هوایی و گسترش دامنه رفت و آمد خطوط قطار زیر زمینی(مترو)، تا حدودی به باز شدن گره‌های کور ترافیکی در تهران کمک کرده است اما رشد و توسعه آهسته چنین طرح هایی در برابر افزایش خودروهای شماره گذاری شده و تعداد اندک خودروهای فرسوده از رده خارج شده، همچنان پایتخت ایران را در میان فهرست یکی از آلوده ترین شهرهای جهان نگهداشته است.

پایان خبر / ب +