واردات خودرو باید به نفع مردم تمام شود / اختصاص سهمیه واردات خودرو به خودروسازان اشتباه است

غلامرضا شریعتی ، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد واردات خودرو و انحصاری سازی واردات آن برای تولیدکنندگان گفت:  همانطور که مستحضر هستید ما در برنامه بودجه سال ۱۴۰۱ واردات 100 هزار دستگاه را مصوب کردیم و بودجه هم مورد موافقت شورای نگهبان قرار گرفت.

 

وی افزود: این مصوبه در مجمع تشخیص هم بررسی شد و با آن موافقت شد. دولت هم قرار شد آیین نامه اجرایی آن را ابلاغ کند. لذا دولت مجوزهای لازم برای واردات خودرو را از مجلس گرفته است و منعی برای واردات خودرو وجود ندارد.

 

شریعتی تاکید کرد: موضوع دوم مربوط به بحث چگونگی واردات و انحصار در واردات است. در گذشته واردات خودرو تعداد محدودی بود اما ما در حال تلاش هستیم تا از قبال واردات خودرو همه مردم استفاده کنند و هدف این است که خودروی خارجی وارد کنیم تا هم بازار رقابت در کشور ایجاد شود و هم هزینه خرید خودرو را در کشور پایین بیاوریم.

این نماینده مجلس درپاسخ به اینکه نقش مافیای خودرو در واردات چیست؟  تصریح کرد: اگر در این واردات هم انحصار باشد مجدد همان افزایش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود و در عمل مردم از این قانون مجلس منتفع نخواهند شد. لذا هدف قانون گذار این است تا بازار به نوعی مدیریت شود و نفع آن به مصرف کنندگان واقعی برسد.

شریعتی می‌گوید: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان کار اشتباهی است که باعث نوع جدیدی از انحصار در بازار خودرو خواهد شد، بنابراین به‌شدت باید از آن اجتناب شود.

واردات خودرو باید به نفع مردم تمام شود / اختصاص سهمیه واردات خودرو به خودروسازان اشتباه است

نماینده مردم بهشهر درمجلس یادآورشد: در اختصاص سهمیه واردات نباید داشتن نمایندگی فروش ملاک باشد، بلکه باید نمایندگی خدمات پس از فروش مدنظر قرار گیرد، در غیر ‌این صورت، با توجه به محدودیت مراکز فروش، باز هم انحصار ایجاد شده و به نفع مردم نخواهد بود.

وی درانتها خاطرنشان کرد: مجلس کاملا ناظر بر این است که واردات خودرو طوری انجام و اجرایی شود که مردم از آن منتفع شوند و بازار رقابتی شود.