به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، از مدتها پیش بحث مذاکرات ایران در مسکو یکی از مسائل مهم و سر تیتر بسیاری از رسانه های مهم غربی بوده است. این مسئله از یک هفته مانده به مذاکرات و به ویژه از زمان آغاز آن یعنی از روز گذشته داغتر شد.

مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱ + ۵ همیشه مسئله ای بوده که رژیم صهیونیستی در آن دخالت داشته است. این دخالت یا بصورت غیر ملموس از طریق بیانیه های سیاسی اعلام می شد یا بصورت ملموس و سفر " وندی شرمن " نماینده آمریکا بلافاصله پس از مذاکرات بغداد به سرزمینهای اشغالی نمود پیدا می کرد. این روند به گونه ای پیش رفت که در بسیاری از تحلیلها و برآوردها از آن به مذاکرات ۱ + ۵ تعبیر شد و برخی دیگر از اسرائیل به عنوان عضو نامرئی مذاکرات نام می بردند.

اما در روزهای اخیر یک نکته دیگر در حال روشن شدن است و آن نقشی که رسانه های غربی در جهت دادن به مذاکرات ایفا می کنند. این رسانه ها با ارتباطاتی که با برخی از اعضای مذاکرات از جمله " مایکل مان " سخنگوی کاترین اشتون سرپرست مذاکره کنندگان غربی، که در برخی گفته ها از وی بعنوان افسر عملیات روانی در دستگاه اطلاعاتی آمریکا نام برده می شود، دارند در تلاش هستند تا جو مذاکرات را با خبر سازی به نفع خود جهت دهند.

روزنامه نیویورک تایمز به عنوان یکی از بازوهای مهم تبلیغات آمریکایی در این باره می نویسد: روز نخست مذاکرات ایران با ۱ + ۵ سخت بود؛ اما هیچ پیشرفتی در آن حاصل نشد و و امیدهای کمی را در این باره که مذاکرات بتواند مسائل موجود در خصوص موضوع هسته ای ایران را حل کند، بوجود آورده است.

این روزنامه می نویسد: ایران نشان داده که ممکن است تمایل داشته باشد تا غنی سازی ۲۰ در صد را متوقف کند؛ اما در عوض به دنبال یک " پیام سیاسی " مهم و مؤثر از سوی غرب است.

روزنامه شیکاگو تیریبون نیز در مطلبی تحت عنوان " مذاکرات هسته ای ایران، دشوار اما بدون پیشرفت " می نویسد: ایران مذاکرات سخت و دشواری با گروه ۱ + ۵ روز دوشنبه در مسکو داشت، اما به نظر می رسد این گفتگوها نتیجه ملموسی برای پایان دادن به نزاع طولانی مدت دو طرف در زمینه مسایل هسته ای نخواهد داشت.

صدای آمریکا(VOA) نیز در مطلبی به مذاکرات اتمی مسکو اشاره می کند و می نویسد: ایران در این مذاکرات به دنبال کاهش فشارهای تحریم بر خود است.

سن فرانسیسکو کرونیکل در مطلبی تحت عنوان " ایران پیشنهاد هسته ای را محکوم می کند " به مذاکرات روسیه پراخته است.

این روزنامه نوشت: ایران روز دوشنبه شدیدا از پیشنهاد گروه شش کشور مذاکره کننده انتقاد کرد.

لس آنجلس تایمز نیز " انتقاد و مخالفت ایران از پیشنهادهای غرب " را برجسته کرده است.

ان روزنامه می نویسد: ایران به پیشنهاد گروه ۱ + ۵ برای کاهش میزان و وسعت برنامه اتمی خود اعتراض کرد.

کریستین ساینس مانیتور نیز مذاکرات مسکو را مهم و اساسی توصیف کرد.

این روزنامه نوشت: ایران در روز نخست مذاکرات اعلام کرده که توقف غنی سازی بیست درصد را مورد بررسی قرار خواهد داد.

فاکس نیوز نیز در مطلبی اعلام کرد که ایران در این مذاکرات به دنبال کاهش آثار تحریم‌هاست.

به نظر می سد که هدف اصلی رسانه ها از این گمانه زنی ها پیرامون مذاکرات نه تنها تاثیر گذاری بر جو حاکم بر نشست مسکو باشد، بلکه آنها بر آن هستند تا از این پس خود را بعنوان طرف دیگر مذاکرات به رسمیت بشناسانند و در کنار بازیگران رسمی حاضر یعنی پنچ عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان و غیر حاضر(اسرائیل) خود نیز موجودیتشان را تحمیل کنند.