اصلاح نظام بانکی؛ رهیافتی برای تجهیز ابزار نظارتی بانک مرکزی / در بحث خلق اعتبار بانکی  خیلی ضرر کردیم

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز با اشاره به اثرات اصلاح قانون نظام بانکداری کشور بیان کرد: یکی از دغدغه های جدی در اصلاح قانون نظام بانکداری کشور این بوده که متاسفانه بانک مرکزی ابزار لازم برای نظارت بر عملکرد بانکها و موسسات اعتباری را در اختیار نداشت.

وی تاکید کرد: براساس ماده 45 قانون فوق هر نوع اضافه برداشت بانکها و موسسات اعتباری محدود به مقدار و سطح مصوب شده است و اضافه بر آن هم می تواند با برخورد بانک مرکزی متوقف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: پیش تر این موارد به شکل دستورالعمل و ائین نامه ها بود و اما در حال حاضر این موارد در قانون درج و با متخلفین به موجب قوانینی که پیش بینی شده، برخورد می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین برای اینکه تولید و جهش تولید در کشور دچار مشکل نشود و زیرساخت ها آسیب نبیند و سرمایه گذاری در بحث توسعه فناوری،علم و مسکن آسیب نبیند، این اجازه برای تخصیص خط اعتباری و کمک اعتباری به موسساتی که در این حوزه فعالیت می کنند،به بانک مرکزی داده شده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین قسمت هایی از این موضوع که می توانست به آفت تبدیل شود، کاملا مدیریت و محدود شده است و قسمت هایی که می تواند به ایجاد رشد اقتصادی کمک کند، مجوز لازم را گرفته است.

اصلاح نظام بانکی؛ رهیافتی برای تجهیز ابزار نظارتی بانک مرکزی / در بحث خلق اعتبار بانکی  خیلی ضرر کردیم

این نماینده مجلس با بیان اینکه امیدوایم بتوانیم اثرات این قانون را در اقتصاد کشور ببینیم، بیان کرد: ما از بحث خلق اعتبار بانکی خیلی ضرر دیده ایم، آنهم خلق اعتباری که نه برای مردم بوده و نه به تولید انجامیده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به عنوان مثال یک بانک خصوصی چند صد برابر مقداری که مجاز بوده از ذخایر بانک مرکزی استفاده کرده و این منابع را در برج سازی هزینه کرده است، مواردی که به اقتصاد کشور هم کمکی نمی کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تمامی این موارد در قانون فوق دیده شده است و امیدواریم بتوانیم به سرعت آثار آن را در جامعه ملاحظه کنیم.