نگرانی رسانه صهیونیست درباره سیاست آفریقایی دولت سیزدهم

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در گزارشی به سران تل آویو هشدار داد: ایران در حال گسترش نفوذ خود در آفریقا ست.

 

این رسانه صهیونیستی درباره استفاده تهران از روابط با پرتوریا (پایتخت اداری آفریقای جنوبی) برای دور زدن تحریم‌های آمریکا هشدار داد و نوشت: جمهوری اسلامی با سابقه‌ طولانی حمایت از مبارزه علیه آپارتاید، روابط نزدیکی با پرتوریا دارد.

این روزنامه چاپ تل‌آویو به دیدار «مندلا ماندلا» نوه «نلسون ماندلا» رئیس‌جمهوری اسبق آفریقای جنوبی از ایران در اوایل ماه آگوست اشاره کرد و نوشت: نوه رهبر سابق آفریقا از ایران جایزه «حقوق بشر اسلامی» گرفت و در مراسمی به همین مناسبت در ایران برای حمایت از مبارزات پدربزرگش علیه آپارتاید تقدیر شد.

آفریقای جنوبی پایگاه صهیونیست‌ستیزی شده است

این رسانه صهیونیست، نوه ماندلا را فردی ضدصهیونیست و مرتبط با جنبش «آفریقا برای فلسطین» که یکی از جنبش های نزدیک به جنبش بین‌المللی «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم» علیه رژیم صهیونیستی است، معرفی کرد.

«تایمز اسرائیل» از مشاهده بیلبوردهایی با عکس امام خمینی(ره) و نلسون ماندلا در پایتخت آفریقا و دیگر نقاط این کشور خبر داد و نوشت: روی بیلبوردی به نقل از ماندلا نوشته شده بود که «آزادی ما بدون آزادی مردم فلسطین ناتمام است».

این رسانه صهیونیستی نوشت: روابط ایران و لابی ضدصهیونیست در آفریقای جنوبی بخشی از تلاش جمهوری اسلامی برای افزایش عمق استراتژیک در آفریقاست.

«تایمز اسرائیل» همچنین درباره گسترش پایگاه‌های حزب الله لبنان در سراسر کشورهای آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی هشدار داد و نوشت: ارتباطات گسترده بین حماس و «کنگره ملی آفریقا» بیش از همه مایه نگرانی جامعه یهودیان آفریقای جنوبی است.

این رسانه چاپ تل‌آویو به دیدار حسین امیرعبداللهیان از پرتوریا و تاکید وی بر گسترش روابط همه‌جانبه با آفریقای جنوبی اشاره کرد و نوشت: پرتوریا همواره از حامیان ایران در سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  بوده و از حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت کرده است.

نگرانی رسانه صهیونیست درباره سیاست آفریقایی دولت سیزدهم

ایران از آفریقا برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند

«تایمز اسرائیل» به ساخت مدارس، بیمارستان، مراکز فراهنگی و مساجد ایرانی در کل قاره آفریقا توسط جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: نفوذ جمهوری اسلامی به منطقه خاورمیانه و آفریقای جنوبی محدود نمی شود و تهران دنبال صدور انقلاب به تمام این قاره از طریق ارسال معلمان دینی به مناطق مسلمان‌نشین است.

این رسانه صهیونیستی نوشت: جمهوری اسلامی با کشورهای در حال توسعه در قاره آفریقا و احساسات ضدغربی آنها همزادپنداری کرده و از روابط تجاری روبه‌رشد با آفریقا برای کاهش تأثیر تحریم‌های غرب استفاده می‌کند.

«تایمز اسرائیل» به نقل از «جو-آنسی‌وان ویک» یک تحلیلگر آفریقایی مسائل بین‌الملل نوشت: ایران، به یک شریک ایدئولوژیک مهم برای قاره آفریقا در مقابل غرب تبدیل شده است.

«وسلی سیل» یک عضو «کنگره ملی آفریقا» درباره روابط تهران و پرتوریا گفت: این روابط ناشی از حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مردم آفریقا برای آزادی، بعد از انقلاب سال ۱۹۷۹ در ایران است.

وی، عضویت ایران در جنبش غیرمتعهدها بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی و حمایت آن از همکاری جنوب-جنوب را یکی از دلایل گسترش روابط تهران با پرتوریا و دیگر پایتخت‌های آفریقایی ارزیابی کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل، مخالفت کشورهای آفریقایی و ایران با نظم کنونی جهانی و ساختار فعلی سازمان ملل را از دیگر نقاط مشترک ایدئولوژیک بین دو کشور عنوان کرد.

رئیسی برعکس روحانی دنبال تجدیدروابط با آفریقاست

«اسرائیل تایمز» نوشت: روابط ایران با آفریقا از زمان روی کارآمدن ابراهیم رئیسی افزایش محسوسی داشته است.

رئیسی خواستار توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آفریقاست و برای انتقال دانش فنی و فناوری به کشورهای آفریقایی اعلام آمادگی کرده است و از طرف دیگر، کشورهای آفریقایی هم پتانسیل‌های خوبی در حوزه نیروی انسانی و منابع طبیعی در اختیار ایران قرار می‌دهند.

«جاسمین اوپرمن» یک کارشناس حوزه امنیتی آفریقا به دیدار آیت الله رئیسی با رئیس‌جمهوری موزامبیک در اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و نوشت: رئیسی دنبال تجدید روابط با آفریقا برای مقابله با اعمال نفوذ اسرائیل و غرب در این منطقه است.

«گلن سگل» تحلیلگر اندیشکده «مطالعات ایران و خلیج (فارس)» در مرکز تحقیقاتی «ازری» نیز معتقد است، رئیسی برعکس حسن روحانی (رئیس دولت گذشته) که رویکرد نزدیکی به غرب را دنبال کرد تلاش می کند تا روابط با آفریقای پسااستعماری را توسعه دهد.

اسرائیل‌تایمز نوشت: رئیسی در حال احیای جمهوری اسلامی به عنوان بخشی از محور مقاومت در مقابل امپریالیسم غربی است و در این راستا به حمایت از سازمان‌های حامی فلسطینی در آفریقا ادامه داده و تلاش می‌کند تحریم‌ها را دور بزند و اگر نتواند آنها را بردارد.

این رسانه صهیونیست درباره افزایش حضور ایران، ترکیه، روسیه و چین در غیاب غرب و رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد.