بحران انرژی و احتمال فاصله اروپا از آمریکا

محمدعلی خطیبی ، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به وضعیت بحران گاز در اروپا و تاثیر آن بر معادلات جهانی عنوان کرد: باتوجه به اینکه به فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان نزدیک می‌شویم طبیعتا تقاضای انرژی افزایش پیدا می‌کند و باتوجه به موضوع تحریم‌های روسیه و اینکه روس‌ها اعلام کرده‌اند در شرایطی حاضر هستند به اروپا گاز بدهد که اروپایی‌ها تحریمها را لغو کنند، به نوعی بحران اصلی برای اروپا بحث گاز است.

وی افزود: در همین شرایط قیمت گاز بسیار افزایش پیدا کرده است و برخی از نیروگاه‌ها و صنایع در اروپا ترجیح می‌دهند تا به جای گاز از نفت استفاده کنند چرا که نفت برای آن‌ها مقرون به صرفه‌تر است.

خطیبی تاکید کرد که این مسئله نیز به نوعی باعث شده تا تقاضا برای نفت هم افزایش پیدا کند ضمن اینکه در فصل پاییز و زمستان هم تقاضای نفت طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد. اما پیش‌بینی می‌کنیم درخواست‌ها بیص از حد معمول باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: به‌هرحال اگر چنانچه گاز روسیه به اروپا نرسد اروپایی‌ها با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و شنیده شده در برخی بخش‌ها به سمت ذغال سنگ و جیره‌بندی نفت رفته‌اند که به هیچ وجه مطلوب مصرف‌کننده‌ها نیست و امروز شاهد هستیم که مردم در اروپا معترض هستند.

بحران انرژی و احتمال فاصله اروپا از آمریکا

او تصریح کرد: به نوعی فشار بر روی مصرف کننده‌های نهایی هم از لحاظ کمبودها و هم از لحاظ افزایش قیمت‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد در قضیه جنگ اوکراین بازنده نهایی اروپایی‌ها هستند و شاید اروپایی‌ها به دلیل منافع مردمشان تا حدودی از مواضع آمریکایی خودشان نیز فاصله بگیرند.