به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، رییس هیات ایرانی مذاکره کننده با ۱+۵ در حاشیه مذاکرات مسكو، با کاترین اشتون، نماینده کشورهای ۱+۵ با ایران ملاقات کرد.

پس از ملاقات جلیلی و اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات با نمایندگان شش کشور رایزنی کرد.

هم‌چنین سعید جلیلی پیش از ملاقات با کاترین اشتون با سرگی ریابکوف، نماینده کشور میزبان در ۱ + ۵ دیدار و گفت‌وگو کرد.

هنوز از محتوای این ملاقات‌ها اطلاعی در دست نیست.

علی باقری، معاون مذاکره کننده ارشد ایران و هلگا اشمید معاون نماینده ۱ + ۵ نیز پس از ملاقات دو جانبه جلیلی و اشتون با یکدیگر دیدار کردند.

مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در هوای آفتابی، اما سرد مسکو ساعت ۱۱ به وقت محلی روز دوشنبه ۲۹ خرداد در هتل " حلقه طلایی " در نزدیکی وزارت خارجه روسیه یکی از " هفت خواهران " روسیه است آغاز شد.

برای اولین‌بار مذاکرات ایران و ۱ + ۵ پس از آن که پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد در پایتخت یکی از کشورهای طرف مذاکره انجام می‌شود.

هم‌چنین گفته می‌شود چین و قزاقستان برای برگزاری دور بعدی مذاکرات اعلام آمادگی کرده‌اند. کشورهای ۱ + ۵ از هیات ایرانی زمان بیش‌تری را برای پاسخ به پیشنهادهای هیات ایران خواسته‌اند و ابراز تمایل کرده‌اند تا مذاکرات برای دور دیگری در آینده انجام شود. اما از نقطه نظر ایران برگزاری مذاکرات در آینده مستلزم شرایطی است که هنوز مشخص نیست این شرایط به دست آمده است یا خیر.

مذاکرات مسکو در ادامه مذاکرات بغداد با رویکردی سخت و جدی از سوی دو طرف آغاز شد تا جایی که دو طرف برای به دست آوردن نتایج مورد نظرشان یکدیگر را به ادامه ندادن مذاکرات تهدید کردند. در عین حال برخی این تهدیدات را جنگ روانی می‌دانند که دو طرف برای راضی کردن طرف مقابل به کار گرفته‌اند. آن‌ها معتقدند دو طرف در شرایط و موقعیت سیاسی و بین‌المللی نیستند که بتوانند به نشانه اعتراض از مذاکرات خارج شوند. هر دو طرف ایران و ۱ + ۵ بنا بر منافع‌شان به لحاظ ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی به این مذاکرات نیاز دارند.

با این حال طرف ۱ + ۵ با بهانه‌های متفاوت تاکنون از پاسخ به پیشنهادهای ایران طفره رفته است و مواضع‌اش را در هر ایستگاه از گفت‌وگوها تغییر داده است؛ گاهی با خنده و گاهی با اخم.

باید منتظر ماند و دید که آیا ۱ + ۵ به پیشنهادها و نقطه نظرات کشورمان پاسخی جامع که مورد خواست ایران است می‌دهند یا خیر.

از سویی بر خلاف گفت‌وگوهای استانبول ۲ و بغداد این دور از گفت‌وگوها با استقبال کم‌تری از سوی رسانه‌های خارجی روبه‌رو شده است و برخی از نمایندگان رسانه‌های غربی که اغلب برای پوشش مذاکرات ایران و ۱ + ۵ حضور داشتنند در این دور از مذاکرات حاضر نیستند. اما دور جدید مذاکرات ایران و ۱ + ۵ از استانبول ۲ تا کنون با استقبال گسترده رسانه‌های ایرانی به ویژه سایت‌های خبری مواجه شده است.

حضور پررنگ گروه‌های مستندساز ایرانی نیز در این دور از مذاکرات قابل توجه است. این برای اولین‌بار در سال‌های گذشته است که مذاکرات هسته‌یی ایران با کشورهای ۱ + ۵ و عملکرد تیم هسته‌یی کشورمان مورد توجه و علاقه گروه‌های مختلف مستندساز قرار گرفته است.

میزبانی روسها نيز به نسبت میزبانی ترکها و عراقیها چندان مطلوب نبوده است. ایجاد فضای امنیتی شدید برای تصویربرداران و عکاسان رسانهها در پوشش نشست و جدا کردن محل خبرنگاران و رسانهها از محل مذاکرات از این جمله است.