توصیه های اقتصادی«موسوی لارگانی»به رئیس جمهوری

سیدناصر موسوی لارگانی  نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

‌‎ 

۱- کاهش هزینه تولید و تقویت قدرت خرید مردم دو موضوعی است که بسیاری از کارآفرینان در جلسات ‎ فراکسیون کارآفرینان مجلس بعنوان راهکار عبور اقتصاد از شرایط رکود فعلی مطرح می کنند.همچنین تولیدکننده ها نیز از عدم توان خرید مردم به عنوان یکی از دلایل کاهش تولید در کشور یاد می کنند.

۲- ناگفته نماند طی این چند سال به واسطه خوش خیالی بیش ازحد دولت قبل به ‎برجام و نتایجش،شد آنچه که نباید می شد.به واسطه بازگشت تحریم، هزینه تولید بالا رفت و قدرت خرید مردم کاهش معنادار پیدا کرد. هرچند عقل و تدبیر می طلبید دولت تا این حد اقتصاد و معیشت مردم را به برجام گره نمی زد.

‌۳- حال که این اتفاق تلخ رخ داد، چه باید کرد؟ یک راه این است: مانند قبل ، امروز و فردا کنیم بلکه برجام به فرجامی برسد. راه دیگر این است: بدون توجه به آمدن یا نیامدن برجام کار خود کنیم. یعنی با تکیه بر امکانات و توان موجود نسبت به ریل گذاری اقتصاد اقدام کنیم. کاری سخت اما شدنی است.

‌۴- راه دیگر هم این است: هر جا دولت کم آورد یا برنامه خاصی برای متعادل سازی هزینه-درآمد کشور نداشتیم به اقدامات مسکن وار اما مخربی چون افزایش بی محابای نقدینگی،خالی کردن جیب مردم در ‎بورس،فشار بر بخش تولید برای اخذ مالیات بیشتر یا سیاست های انقباضی روی آوریم. یعنی بدترین روش ممکن.

‌۵- متاسفانه ‎تیم اقتصادی دولت فعلی در پایان دادن به این سیاست ها موفقیت لازم را نداشته و حتی برخی اشتباهات را تکرار می کند. یک نمونه ‎مالیات ستانی از تراکنش های ۳۵ میلیون به بالا است در حالی که اگر قواعد مالیاتی رعایت نشود، نتایجی دارد که به اصطلاح نه تاک می ماند و نه تاکستان .

توصیه های اقتصادی«موسوی لارگانی»به رئیس جمهوری

‌۶- مطمئنا آقای رئیسی دنبال این سیاست نیست.اما تیم اقتصادی دولت بدلیل ضعف ،به همان شیوه مرسوم و همیشگی روی آورده که خروجی آن چیزی جز تداوم شرایط رکود تورمی قبلی نیست.اگر سیاست های پیشین نتیجه نداده - که نداده است- چه دلیلی وجود دارد با تکرار آن در دولت فعلی به نتایج متفاوتی برسیم؟

‌۷-مثلا چاپ پول در دولت روحانی تورم زاست اما اگر در دولت فعلی تکرار شود،نتیجه متفاوتی خواهد داشت؟ یا مثلا همان سیاست های گذشته در بورس را اعمال کنیم اما منتظر نتیجه دیگر باشیم؟ در بحث فساد صنعتی از جمله در ‎فولاد مبارکه هم عوامل وضع فعلی به نوعی ابقا شوند اما منتظر نتیجه دیگری باشیم؟

‌۸- اخیرا در بحث مالیات ستانی هم تصمیاتی گرفته شد که نتیجه ای جز افزایش هزینه تولید،کاهش بیشتر قدرت خرید مردم و نهایتا تشدید شرایط ‎رکود تورمی نخواهد داشت . توجه کنیم که افزایش مالیات نهایتا از جیب مصرف کننده پرداخت خواهد شد .

۹-وقتی فعال اقتصادی، مالیات بیشتری می پردازد یعنی هزینه تولید و فعالیت اقتصادی اش بالاتر می رود و ناچار آن را در هزینه تمام شده تولیدش محاسبه و اعمال خواهد کرد. لذا بسیاری از کشورها در شرایط رکود تورمی به کاهش یا معافیت های مالیاتی رو می آورند چرا که به کاهش هزینه تولید منجر می شود.

۱۰- وقتی تیم اقتصادی ضعیف باشد این تیم تحت تاثیر عقاید و توصیه های مشاورانی قرار می گیرند که باوری عمیق به سیاست های ‎ نئولیبرالی دارند.از دید آنان هیچ اهمیتی ندارد میلیونها نفر زیر چرخ های توسعه له شوند.البته این شعاری توخالی برای توجیه رکود تورمی است که بر اقتصاد کشور تحمیل کردند.

۱۱- آقای رئیسی به مردم اعلام کردند که برنامه شان کنار گذاشتن بانیان وضع موجود و روی کار آوردن کسانی است که به سفره و معیشت مردم بها بدهند. این برنامه عالی است به شرطی که توسط متخصصانی اجرا شود که بدان اعتقاد داشته و ضعیف،بی تجربه یا حتی ‎ نئولیبرال نقابدار نباشند.

۱۲- در یک کلام سیاست های نئولیبرالی اقتصادی تحت هرنام،عنوان و توسط هر تیمی اجرا شود،به همان نتایج قبل منجرمی شود حتی اگر اصرار کنیم ما دنبال آن سیاست ها نیستیم.

این توصیه ‌‌ تذکر دوستانه،برادرانه و البته ازباب وظیفه نمایندگی مردم در مجلس به برادر عزیز و بزرگوارم جناب آقای رئیسی است.