اجلاس اوآنا فرصتی برای رساندن پیام جمهوری اسلامی ایران به دنیاست

حسین شریعتمداری روز سه شنبه درباره برگزاری هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه ( اوآنا ) گفت: در جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌رسانی و خبرگزاری نمی‌تواند با آموزه‌های انقلابی و اسلامی غریبه باشد. آنچه که سال‌هاست در مراکز علمی تحت عنوان اصول و مبانی روزنامه‌نگاری و خبررسانی تدریس می‌شود اگرچه حاصل تجربیات ارزشمند در این حرفه است به همین دلیل اهالی خبر از آموختن آن بی‌نیاز نیست.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه انقلاب اسلامی فصل تازه‌ای در عرصه خبر گشود که به یقین با استقبال خبرگزاری‌های غیروابسته هم روبرو خواهد شد، افزود: به بیان دیگر ما گفتنی‌های زیادی در عرصه خبر داریم که برای سایر خبرگزاری‌ها شنیدنی است و حداقل این اجتماع و همایش این است که این تبادل اطلاعات و تعاریف شود و به قول حضرت امام (ره) دنیا تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) است.

شریعتمداری با بیان اینکه خبررسانی و خبردهی فرهنگ خاص خود را دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال قرآن آمده است که اگر شخص فاسق و بدکاره‌ای خبری آورد درباره آن خبر تحقیق و بررسی کنید حتی نمی‌فرماید که بلافاصله خبر وی را رد کنید بلکه بر تحقیق و بررسی خبر تاکید می‌کند تا مبادا از سر جهل و نادانی مصیبتی به مردم تحمیل شود. قرآن کریم همچنین درباره مخاطبین هم دستورالعمل خاصی دارد و می‌فرماید که بشارت بده به بندگان من که احوال و خبرهای مختلف را می‌شنوند و بهترین آنها را برمی‌گزینند.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) می‌فرمایند، اهل قلم و نویسندگان هم درباره آنچه می‌نویسند مسئول هستند و هم درباره آنچه باید بنویسند و نمی‌نویسند. در اینجا رسالت قابل توجهی در خبررسانی و خبردهی و در سانسور اخبار یا نگفتن و ننوشتن مطالبی که باید نوشته شود، وجود دارد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان عنوان کرد: باید به نکته‌ای اشاره کنم و آن اینکه انقلاب اسلامی از یکطرف قطب‌بندی تامین شده دنیا را بر هم زده است و از طرف دیگر قطب جدیدی به نام قطب اسلام را پدید آورده است. قطب‌بندی قبلی امپریالیسم و سوسیالیسم بود که امروز جای خود را به دوقطب، اسلام به پرچمداری جمهوری اسلامی ایران و دیگری استکبار به میدانداری آمریکا داده است.

اجلاس اوآنا فرصتی برای رساندن پیام جمهوری اسلامی ایران به دنیاست

بعد از پیروزی انقلاب آماج انواع تهمت‌ها، دروغ‌ها، توهم پراکنی‌ها و دشمنان ریز و درشت بودیم

شریعتمداری بیان کرد: ایران اسلامی از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب تاکنون، آماج انواع تهمت‌ها، دروغ‌ها، توهم پراکنی‌ها و دشمنان ریز و درشت بوده است. از این جهت یکی از وظایف و رسالت اجلاس اوانا باید تهمت‌زدایی از بیان واقعیات موجود باشد قطعا برای رفع چنین واقعیاتی که بیان و به شکل مستند و مستدل عرضه می‌شود، گوش‌های شنوایی از میان خبرگزاری‌هایی که دعوت شده‌اند و عضو این اجلاس هستند وجود دارد.

وی با اشاره به موضوع ایران‌هراسی خاطرنشان کرد: علاقه‌مند هستم که به نکته‌ای تحت عنوان ایران‌هراسی اشاره کنم؛ اکنون سال‌هاست که سعی می‌کنند همه دنیا را از جمهوری اسلامی بترسانند و تهمت‌هایی می‌زنند که هیچ‌کدام با واقعیت همخوانی ندارد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به موضوع انگاره‌سازی گفت: یکی از اقداماتی که دشمنان به عنوان ترفند در خبررسانی انجام می‌دهند، انگاره‌سازی است. انگاره تصویری از واقعیت است که واقعی نیست البته رنگ و بویی از واقعیت دارد. به عنوان مثال تا زمانی که سکه واقعی وجود نداشته باشد سکه تقلبی ضرب نمی‌شود و هیچ‌کس اسکناس ۲۳ تومانی چاپ نمی‌کند زیرا بلافاصله تقلبی بودن آن مشخص می‌شود.

انگاره نیز چنین وضعیتی دارد یعنی تصویری از واقعیت است و از این ترفند بسیار علیه ما استفاده می‌شود. راه مقابله با انگاره‌سازی و باطل و سحر آن، نشان دادن خود واقعیات است و این کار را خبرگزاری‌های داخلی و به‌خصوص‌ خبرگزاری جمهوری اسلامی که میزبان این اجلاس است می‌تواند بر عهده بگیرد چراکه توانمندی و امکانات آن را دارد.

با رسانه‌هایی در داخل روبرو هستیم که نگاه‌شان همان نگاه غربی‌ها به رسانه است

شریعتمداری در ادامه به عملکرد رسانه های داخلی نیز گریزی زد و عنوان کرد: البته طبیعی است که ما هنوز در این عرصه به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم اما از نقطه آغاز تاکنون گام‌های بلندی برداشته‌ایم. متاسفانه ما در داخل هم با اهل رسانه‌ای روبرو هستیم که نگاه‌شان همان نگاه غربی‌ها به رسانه است و از داشته‌های خودمان یا غافل هستند و یا اینکه نمی‌خواهند چیزی بدانند.

وی با روایت خاطره‌ای از روزنامه‌نگار مصری خاطرنشان کرد: محمدحسنین هیکل روزنامه‌نگار نامدار و معروف مصری در خاطرات خود بیان کرده که یک روز جمال عبدالناصر از او می‌پرسد که وضعیت مطبوعات در لبنان – در دهه ۴۰، ۵۰ ایران - چگونه است. به من گفت که در لبنان آزادی مطبوعات وجود دارد اما برخی از مطبوعات آزاد نیستند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: لذا می‌بینیم متاسفانه برخی از مطبوعات بیشتر از روی دست دیگران دیکته می‌نویسند و رونویسی می‌کنند که این کار پسندیده‌ای نیست، بهتر است که در این میان از اینگونه موارد اجتناب شود.

شریعتمداری درباره برگزاری اجلاس اوانا و ارتباط آن با شکست سیاست‌های غرب در قبال ایران گفت: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۹۷۵ عضو اجلاس اوآنا شد.

وی برگزاری اجلاس اوانا از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را ابتکار بسیار خوبی دانست و افزود: طبیعی است که ما نمی‌توانیم در مقابل ترفندهای دشمن دست روی دست بگذاریم و این حرکت، یعنی برگزاری اجلاس حرکت مفید و موثری خواهد بود.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: دشمنان ما هم ایران‌هراسی دارند و هم به دیگران فشار فراوانی می‌آورند که در عرصه‌های مختلف با ما تبادلی نداشته باشند. امروزه هم غرب آسیا و هم حیاط خلوت‌های آمریکا به ویترینی از شکست‌های پی در پی آنها تزیین شده است و یک نمونه آن هم همین اغتشاشات اخیر است.

در اغتشاشات اخیر مانند جنگ احزاب همه به میدان آمدند

شریعتمداری با اینکه در اغتشاشات اخیر مانند جنگ احزاب همه به میدان آمدند، تصریح کرد: همه کشورهای اروپایی و آمریکا حتی برخی کشورهای کوچک عرب که ‌جز پول چیز دیگری ندارند و از همه گروه‌ها، طرف‌ها و جریانات مخالف جمهوری اسلامی، ضدانقلاب به میدان آمدند.

وی خاطرنشان کرد: آنها در مقابل جمعیت ۸۵ میلیونی و جمعیتی که بارها نشان دادند که پای انقلاب ایستاده‌اند، جمع شدند اما چه چیزی به‌دست آورند؟ لذا این گروه‌ها و جریانات مخالف جمهوری اسلامی و ضدانقلاب در نهایت کاری از پیش نبردند و این یک نمونه از همانها است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: من معتقدم برگزاری اجلاس اوآنا در تهران با حضور گسترده مدیران ارشد رسانه‌های ۴۰ کشور جهان، فرصت گفت و گو با رسانه‌ها و رساندن پیام جمهوری اسلامی ایران به دنیا است و نباید آن را از دست داد.

هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) از امروز - ۲ آبان - با حضور مدیران، روسای خبرگزاری‌ها و فعالان رسانه‌ای کشورهای عضو در تهران به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز به کار کرد. این اتحادیه در سال ۱۹۶۱ تأسیس و امروزه ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور عضو آن می‌باشند. ایرنا در این اجلاسیه به مدت ۳ سال ریاست این اتحادیه را برعهده خواهد گرفت.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری و مخفف The Organization of Asia-Pacific News Agencies است در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ میلادی (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) تاسیس شد.