پیش‌بینی‌های بایدن؛ از خیال تا واقعیت

رویترز جمعه شب نوشت، بایدن که می‌کوشد به رای‌دهندگان ناآرام آمریکایی نشان دهد اقتصاد را تقویت کرده، روز جمعه سیاست‌‌‌‌های اقتصادی خود را تبلیغ کرد و گفت که در حال برنامه‌ریزی برای گفت وگو با شرکت‌های نفتی است، زیرا پیش‌بینی می‌کند که دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای روز سه‌شنبه (برخلاف نتایج نظرسنجی‌هایی که جمهوری‌خواهان را فاتح این انتخابات نشان می‌دهد) پیروز خواهند شد.

بایدن در جریان یک کمپین سه روزه که شامل دیدار از چهار ایالت می‌شود، در محل شرکت ویاست (VSAT.O)، یک شرکت ارتباطی ایالات متحده در کارلسباد کالیفرنیا توقف کرد تا درباره تلاش‌هایش برای افزایش تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا و حل مشکلات زنجیره تامین این محصول که در آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش شروع شده بود، سخن بگوید.

او در ماه آگوست و با حمایت جمهوری‌خواهان، قانون «تراشه و علم» را امضا کرد تا تولید نیمه‌هادی‌های داخلی را در واکنش به کُندی تولید خودروها و محصولات با فناوری پیشرفته مانند آنچه که توسط شرکت ویاست تولید می‌شود، آغاز کند.

رئیس جمهور آمریکا در محل شرکت ویاست ادعا کرد که بر اساس آخرین گزارش سازمان‌های دولتی، اقتصاد ایالات متحده توانسته طی ماه گذشته ۲۶۱ هزار شغل جدید ایجاد کند و آن را نشانه‌ای از پیشرفت دانست.

وی گفت، قصد دارد به زودی با شرکت‌های نفتی ایالات متحده گفت وگو کند و سودهای کلان و بی‌سابقه آنها را در زمانی که آمریکایی‌ها از هزینه بالای سوخت در پمپ‌های بنزین شکایت دارند، مورد بحث و بررسی قرار دهد.

بایدن پس از این سخنرانی، در جمع خبرنگاران گفت که این نشست هنوز تشکیل نشده و کاخ سفید هم در همین رابطه اعلام کرد که رئیس جمهور به روشنی بیان کرده که در مورد مجبور کردن شرکت‌های نفتی آمریکا به تغییر رفتار خود جدی است.

رئیس جمهور آمریکا که می‌داند رای‌دهندگان روز سه‌شنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) به پای صندوق‌های رای می‌روند تا تصمیم بگیرند که آیا او و هم حزبی‌های دموکراتش کنترل کنگره آمریکا را حفظ کنند یا خیر، در آخرین تلاش‌ها برای بازگرداندن اوضاع به نفع خود و حزب دموکرات، اعلام کرد که کنترل تورم اولویت اول اوست و تاکید کرد که نگرانی‌های اقتصادی آمریکایی‌ها را جدی می‌گیرد.

پیش‌بینی‌های بایدن؛ از خیال تا واقعیت

بایدن خطاب به مردم گفت: اقتصاد ما همچنان به رشد خود ادامه داده و حتی با وجود کاهش قیمت بنزین، شغل‌های جدید ایجاد می‌کنیم. البته بر این نکته واقف هستیم که مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با تورم هستند اما نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد که کشور مجدداً در حال سر و سامان گرفتن است.

در حالی که بایدن در سخنرانی‌های خود فضای روشن و امیدوارکننده‌ای از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای و بهبود وضعیت آمریکا ترسیم می‌کند، در واقعیت، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان در شرف تسخیر مجلس نمایندگان ایالات متحده هستند و احتمالاً کنترل مجلس سنا را نیز در دست خواهند داشت. در صورت موفقیت جمهوری‌خواهان به آنها این قدرت را می‌دهد تا برنامه قانونگذاری بایدن را برای دو سال آینده مسدود کنند.

در یک اتفاق تاریخی، حزب حاکم بر کاخ سفید در نیمه اول دوره ریاست جمهوری در شرف از دست دادن کنترل کنگره است، اما بایدن بدون توجه به نتایج آماری، هنوز تصور می‌کند که ممکن است یاران دموکراتش برغم پیش‌بینی‌ها، برنده از میدان رقابت انتخابات میان‌دوره‌ای خارج شوند.

بر اساس همین باور است که او گفت: ما این بار با چرخشی ناگهانی، پیروز خواهیم شد و نسبت به پیروز شدن‌ احساس بسیار خوبی دارم. دموکرات‌ها شانس زیادی برای پیروزی در مجلس نمایندگان دارند.

کمپین انتخاباتی بایدن امروز (شنبه) و با حضور مشترک (به اتفاق اوباما رئیس جمهور پیشین) در فیلادلفیا به پایان می‌رسد.

این سخنان بایدن در حالی بیان می‌شود که امیدهای انتخاباتی دموکرات‌ها به دلیل نگرانی رای‌دهندگان در مورد تورم بالا بر باد رفته و محبوبیت عمومی وی برای بیش از یک سال زیر ۵۰ درصد باقی مانده و حتی در نظرسنجی اخیر رویترز/ایپسوس به ۴۰ درصد رسیده است.

بایدن (شاید به عنوان آخرین تیرِ ترکش خود) در راستای ترغیب رأی‌دهندگان به حمایت از هم‌حزبی‌هایش حتی نسبت به آنچه که دموکرات‌ها از آن به عنوان خطر بالقوه‌ای که جمهوری‌خواهان تحت حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا برای دموکراسی آمریکا دارند، هشدار داده است.