افكار نيوز:رحيم مشايي رئيس دفتر رئيسجمهور كه در مراسم اختتاميه همايش ايرانيان مقيم خارج از كشور سخن ميگفت، با بيان اينكه در ايران اختتاميه وجود ندارد، گفت: براي ايران همه اختتاميهها، افتتاحيه و آغاز است. چرا كه اكنون موج بزرگي از انرژي در سرزمين ايران جاري است و هر كجا كه نام ايران باشد در آنجا باور و عشق انسان به خدا را ميرويد.

وی با بیان اینکه ایران جلوه عشق، ‌ مهربانی و محبت است‌، ‌خطاب به ایرانیان مقیم خارج از کشور افزود: نه تنها به شما بلکه به همه ایرانیان سراسر جهان می‌گویم و به این گفته خود باور عمیق دارم که دوره بسیار بزرگی برای ایران آغاز شده است. ایران در فصل جدیدی از حیات تاریخی خود قرار دارد و همه شواهد و قرائن بر این نکته گواهی می‌دهند.

مشایی با بیان اینکه شب سیاهی در ایران به پایان رسیده است، گفت: اکنون ایرانیان بیدار شدند و مهمترین علامت این بیداری به خود آمدن ایرانی‌هاست. امروز ایرانیان از اینکه ایرانی هستند، احساس عزت می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی دولت در ادامه گفت: هیچ کس بر اساس تصادف احساس عزت نمی‌کند عزت محصول یک برآیند و درک است و البته باید گفت که احساس عزت ایرانی‌ها از جنس ناشی از سلطه و قدرت نیست چون قدرت و سلطه ممکن است غرور بیاورد. این احساس عزت به علت عزت مکتب ایران است و قاطبه ملت ایران این مسئله را درک کرده‌اند. ما از اینکه سرزمینی را به زیر سلطه خود آورده باشیم احساس عزت نمی‌کنیم.

وی افزود: ما باید فرصتی ایجاد کنیم تا نسل‌های نوی ایرانی با درک عالمانه عزت، ‌ فلسفه ایران را بفهمند، مکتب ایران را بفهمند. من بر مکتب ایران اصرار دارم.

* از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد و من بر مکتب ایران اصرار دارم

مشایی با بیان اینکه برخی‌ها از من خرده می‌گیرند که چرا نمی‌گویی مکتب اسلام و می‌گویی مکتب ایران، متذکر شد از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.

* باور دارم واژه ایران ذکر است

رئیس شورای هماهنگی مناطق آزاد ویژه اقتصادی بابیان اینکه باور دارم واژه ایران ذکر است در بیان چرایی این گفته خود، تاکید کرد: شما در ذکر دنبال چه چیزی هستید. ذکر واژه مرتبط با روح مؤمن است و به جهان درون باور کردن ارزش‌های متعالی انسان مرتبط است.

وی با ذکر این بیت شعر که " از ذکر چه می‌جویند شاعران، همان را بجویند از ایران " گفت: ایران ذکر است و تاریخ ایران آکنده از ایمان است، گفت: مگر می‌شود ایمان را در جایی جست‌وجو کنیم که علم و معرفت در آنجا نباشد چرا که حقیقت ایمان منوط به علم و معرفت است.

مشایی با بیان اینکه هر کجا زیبایی باشد آنجا گوهر ایران است، گفت: اندیشه ایرانی جوهر دارد و گوهر است. همه بروز و ظهور اندیشه ایرانی زیبایی است.

وی با بیان اینکه در دین خاک با خاک فرق می‌کند و در منطق دینی محل دفن ظالمان با مشهد شهیدان فرق می‌کند، گفت: ویژگی‌های ایران متعدد است. اگر مکتب ایران را بشناسیم شناخت جلوه‌های آن آسانتر خواهد شد. ایران محل تلاقی ارزش‌های آسمان و زمین است خداوند و انسان هر دو در ایران تعظیم شده‌اند.

* اگر یافتید جایی را که خدا تکریم شده اما انسان تکریم نشد، بدانید آن خدا همان خدا نیست

جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: اگر یافتید جایی را که خدا تکریم شده اما انسان تکریم نشد، بدانید آن خدا همان خدا نیست و به این مسئله یقین داشته باشید و تردید نکنید؛ اگر دیدید جایی انسان تکریم شده است و خداوند پیدا نیست یقین بدانید که آنچه تکریم شده، ‌ انسان نیست.

مشایی گفت: وقتی من می‌گویم انسان، می‌گویند مشایی اومانیسم است ای کاش این آقایان می‌خواندند و حداقل اومانیسم را می‌شناختند. آنها می‌گویند من مثل فلان آقا هستم در حالی که اینها حتی آن آقا را هم نمی‌شناسند که می‌گویند من مثل آنها هستم.

وی با بیان اینکه اگر کسی قدر آسمان را بشناسد باید قدر انسان را بشناسد، گفت: اگر قدر انسان شناخته نشود، قدر خداوند شناخته نخواهد شد. اگر می‌خواهید خدا را معرفی کنید، انسان را معرفی کنید. چرا که راه دیگری برای معرفی خدا وجود ندارد.

دبیر کمیسیون فرهنگی دولت با تاکید بر اینکه ایران به این جهت مهم است که قدر انسان را می‌شناسد به چالش‌های ایران با غرب اشاره کرد و گفت که چالش ما با غرب مقوله‌ادیگری است و هر چقدر که غرب نسبت به شرق امروز بر انسان اهمیت بیشتری قائل شده است، باید در عمل از او بپذیریم. اگر جامعه‌ای منضبط است به این دلیل انضباط پیدا کرده که به انسان اهمیت داده چرا که اهمیت به انسان، جامعه را منضبط می‌کند.

مشایی دفاع ایران را از عشق، ‌مهربانی و محبت را ضروری و مهم توصیف کرد و افزود: هر کجا که از عشق، محبت و مهربانی سخن گفته شده ما دفاع می‌کنیم چون حقیقت ایران عشق است و چالش ما با غرب این است که همه حقیقت انسان در غرب عرضه نمی‌شود؛ سیاستی که باید در خدمت انسان باشد، انسان در خدمت سیاست است. اقتصادی که باید در خدمت انسان باشد انسان برای اقتصاد است و این ماهیت یک بحران است.

* نفی انسان برای خدا غلط و نادرست بوده و در مکتب ایران وجود ندارد

وی نفی انسان را برای انسان و حتی نفی انسان را برای خدا غلط و نادرست دانست و افزود: در برخی جاها انسان برای خدا نفی می‌شود که به نظر من این انحراف است و در مکتب ایران وجود دارد چرا که در مکتب ایران انسان برای خدا هضم نمی‌شود.

رئیس کارگروه زیارت و فرهنگ رضوی با بیان اینکه بسیاری‌ها در غرب هوشیارند، گفت: منظور ما از غرب باید تبیین شود چرا که غرب فرهنگ مصطلحی دارد که حکمرانان آن از آن سخن می‌گویند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اعتقاد رئیس‌جمهور مبنی بر حذف رژیم صهیونیستی از نقشه جغرافیایی گفت: اندیشه آقای احمدی‌نژاد حذف رژیم صهیونیستی از نقشه جغرافیایی نیست بلکه ما معتقدیم آمدن اسرائیل مبنا ندارد این رژیم زورکی آمده و موقت است.

مشایی افزود: آقای احمدی‌نژاد بحثهولوکاست را مطرح کردند اما به یک باره همه قدرت‌های سیاسی برآشفتند و مدافع مظلومان شده‌اند که سؤال من از آنها این است که چرا حادثه‌ای که ۶۰ سال پیش رخ داده است و اکنون مطرح می‌شود شما از آن احساس خطر می‌کنید و همچون انسان داغدار هستید.

وی با تاکید بر اینکه در غرب انسان در مظهر اندیشه‌های انسان‌های جامعه غربی پیشقراول نظم جدید اجتماعی شده است، گفت: مشکل امروز غرب در این است که آنها حقیقت انسان را درنیافتند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با طرح این سؤال که اگر انسان بخواهد خدا را بهتر بشناسد چه کار باید بکند، گفت: من آدرس می‌دهم هر کس می‌خواهد خدا را بهتر بشناسد برود و بر شانه انسان بایستد چرا که شرط اول سماع، فلاح و رستگاری درک کردن خود انسان است و شرط دوم محصول شرط اول است و این است که انسان باور داشته باشد که می‌تواند قله‌ها را فتح کند.

*هرکس می‌خواهد خدا را بهتر بشناسد برود و بر شانه انسان بایستد

وی افزود: انسان باید باور کند که می‌تواند قله‌ها را فتح کند ولو اینکه در پیچیده‌ترین حوزه‌های علمی باشد؛ من قبول دارم که ما امروز خیلی کارها را نمی‌توانیم انجام دهیم اما معتقدم که قاطبه ملت ایران به این باور رسیده‌اند که فتح فتوحات علمی برای ایرانیان باورکردنی است.

مشایی خاطرنشان کرد: من خیلی فکر کردم تا بفهمم که یک دولت چقدر زمان و پول باید هزینه کند تا مردم درک کنند که می‌توانند قله‌های علمی را فتح کنند اما به این نتیجه رسیدند که باور کردن این نکته که می‌توان پیشرفت کرد نیازمند شجاعت و جسارت است و ملت ایران این شجاعت و جسارت را دارند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۳۱ سال از انقلاب می‌گذرد اما به هیچ وجه قالب ملت به اندازه امروز به گام‌های بزرگ امیدوار نبودند، ‌گفت: امروز ایرانیان تصمیم‌های تاریخی گرفته‌اند و مسیر خودشان را به سوی کمال انتخاب کرده‌اند.

وی با اشاره به جنگ تحمیلی گفت: در جنگ ۴۰ کشور به شکلی به صدام کمک کردند ۱۴ کشور بدون موضع‌گیری صریح سیاسی پشت صدام را گرفتند، برخی‌ها پول کلان به صدام دادند برخی‌ها میراژ دادند به طوری که خلبانان عراقی سال‌ها نتوانستند با آن ویراژ بدهند، ‌برخی‌ها تانک T۷۲ دادند برخی‌ها میگ ۲۹ به صدام دادند که من الان نمی‌خواهم به رویشان بیاورم اما مملکت ایران با کلاشینکف و ژ۳ در مقابل آنها ایستاد.

آنها به ایران یورش بردند اما ایرانیان از جان و عشق مایه گذاشتند و فرزندانشان را به کام مرگ فرستادند تا ایران بماند.
مشایی افزود: اگر ۸ سال جنگ را از تاریخ ایران حذف کنیم جامعه‌ای ترسو در داخل و در جامعه بین‌الملل متصور خواهد شد.

وی اکثر قاطع ایرانی‌ها را طرفدار اقدامات و گام‌های بزرگ دانست و گفت: زمانی که آقای احمدی‌نژاد در اولین روز همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور سخن می‌گفت، به آقای متکی گفتم وقتی آقای احمدی‌نژاد محکم‌تر سخن می‌گوید مردم برایش سفت‌تر کف می‌زنند.

* قسم خورده‌ام که غیر آنچه را که باور دارم به مردم نگویم

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور افزود: من قسم خورده‌ام که غیر آنچه را که باور دارم را به مردم نگویم؛ من هر وقت حرف می‌زنم برای گفته‌های خود استدلال‌های قابل اثبات دارم. برهمین اساس می‌خواهم بگویم که برای ایران فردا و پس‌فردا و هفته‌های بعد روشنی است و برای دشمنان ایران فردا و پس فردا و هفته‌های بعد تاریکی خواهد بود و من به این گفته تاکید دارم و قسم می‌خورم که این یک واقعیت مسلم است.

مشایی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه اروپا گفت: اروپا در معادلات حساب شده وجود ندارد این را من نمی‌گویم خودشان می‌گویند اما آنچه که مسلم است این است که حرف‌زدن با اروپایی‌ها فایده‌ ندارد نه اینکه کودن و نفهم باشند بلکه واقعا فایده‌ای ندارد چون اروپایی‌ها نه ته کرباس هستند و نه سر کرباس.

وی افزود: آنها تحریم می‌کنند و من می‌خواهم بگویم تحریم اثر ندارد نه اینکه تحریم اثر اقتصادی نداشته باشد بلکه اثری در منحرف کردن دولت احمدی‌نژاد از مسیر اصلی ندارد. امروز اروپایی‌ها تحقیر شدند و ما به این نتیجه رسیدیم که اروپا هیچ خاصیتی ندارد به نظر ما اروپا حتی یک رای مستقل نیست.

رئیس شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: هیچ آینده‌ای برای آمریکا وجود ندارد مشکل آنها در افغانستان حل نخواهد شد آمریکا می‌خواست به ایران بیاید اما خداوند آمریکا را هل داد و در عراق و افغانستان انداخت وامروز آنها در باتلاق عراق و افغانستان گرفتار هستند؛ آمریکا امروز تعادل ندارد و با کوچک‌ترین ضربه آسیب‌پذیر است.

* آمریکا جرأت تعیین زمان برای خروج از افغانستان و عراق را ندارد

مشایی با بیان اینکه اگر آمریکا روزی بخواهد تصمیم بگیرد از افغانستان برود نیازمند کمک ایران است و بدون کمک ایران آمریکا قادر به خروج از افغانستان نخواهد بود، گفت: من می‌خواهم از آمریکا یک سؤال فنی بکنم گرچه آنها گوش ندارند و مشکل اصلی این است که آنها گوش ندارند، سؤال من این است مگر اوباما نمی‌خواهد اصلاحات کند مگر آمریکا به دنبال تغییر نیست؟ چقدر اوباما برای این کار زمان دارد آیا بیشتر از دو سال و چند ماه است.

*احمدی‌نژاد هم جرأت بازگشت از مسیر اصلی ایران را ندارد

وی با بیان اینکه مردم اوباما را دوست داشتند و هنوز هم خیلی‌ها در دنیا هستند که او را دوست دارند، گفت: اوباما نسبت به بوش، خوش‌تیپ‌تر و قیافه و پوست بهتری دارد و من می‌خواهم به این آقا بگویم که فرض بر اینکه تحریم‌ها شدنی باشد. آیا آمریکا می‌تواند ایران را از مسیر اصلی منصرف کند. اصلا آمریکا باید بداند که در ایران هیچ کس جرأت ندارد از مسیر اصلی بازگردد حتی احمدی‌نژاد هم جرأت ندارد.

مشاور رئیس‌جمهور کشورمان اوباما را مسیر نجات آمریکا و بوش را مسیر نابودی ایالات متحده توصیف کرد و گفت: آمریکا برای تغییر باید مشکل خودش را با افغانستان، عراق، فلسطین و ایران حل کند و برای حل کردن این مشکل باید به سراغ گفت‌وگو برود. از آنجا که در عراق و افغانستان کسی برای گفت‌وگو نیست آنها باید مشکل‌شان را با ایران حل کنند و بدون حل کردن مشکل با ایران مشکل عراق و افغانستان و فلسطین حل نخواهد شد.

مشایی با بیان اینکه آمریکا نتوانست با ایران گفت‌وگو کند، ‌ افزود: ‌زمانی امام فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اما من امروز می‌گویم آمریکا هیچ غلطتکی نمی‌تواند بکند. راه نجات آمریکا گفت‌وگو با ایران است اما آنها به جای گفت‌وگو تحریم می‌کنند و ۱۵ کشور را معادل ۲۰۰ کشور می‌دانند و با صدور قطعنامه‌ به جهان می‌گویند که دنیا بدانید ما با گفت‌وگو به نتیجه نرسیدیم و تصمیم گرفتیم قطعنامه صادر کنیم چرا که چاره‌ای جز این نداریم.

وی افزود: مطمئن باشید آینده آمریکا افزایش قیمت ایران خواهد بود. حاکمان آمریکا به کشورهای منطقه می‌گویند که ایران می‌خواهد به شما حمله کند در حالی که آنها نمی‌دانند ایران تجربه‌ای در اشغال ندارد و آمریکا مجرب‌ترین کشور به لحاظ اشغال است.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: ‌ در دیداری که با یکی از مسئولان کشورهای منطقه داشته‌ام وی به من گفت که آمریکا می‌گوید ایران خطری برای منطقه است که من در پاسخ به وی گفتم از شما سؤالی دارم اگر ایران تصمیم بگیرد کشور شما را اشغال کند، ‌ چقدر طول می‌کشد آیا بیشتر از یک زمان صبح تا ظهر طول می‌کشد. اصلا شما وقت می‌کنید که اعلان جنگ کنید.

مشایی با بیان اینکه ایرانیان در مسیر خودباوری و درک افق‌های بلند قرار دارند، ‌گفت: در جلسه‌ای مسئولان فضایی گفتند که در سال ۱۴۰۳ انسان را به فضا پرتاب خواهند کرد اما آقای احمدی‌نژاد گفت که من قبول ندارم باید سال ۱۳۹۶ انسان را به فضا پرتاب کنید و ما اکنون دو گزینه داریم و این نشان از پیشرفت‌های ایرانیان است و مطمئن هستم که ۵ سال آینده ایران با امروز قابل قیاس نخواهد شد.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: ما منتظر هستیم که اسرائیل از نقشه کنار برود اما اگر بخواهد می‌تواند در عرض یک هفته حذف شود.

مشایی افزود: برخی‌ها می‌گویند که اسرائیل می‌خواهد به ایران حمله کند تا بهانه‌ای برای حمله به ایران فراهم شود در حالی که نمی‌دانند آمریکا برای حمله به ایران هزاران بهانه دارد.

* ما بالاسر ناوهای آمریکایی هستیم، نمی‌فهمند

وی افزود: ما بالای سر ناوهای آمریکا هستیم. آنها را از بالا نگاه می‌کنیم اما آمریکایی‌ها نمی‌فهمند.
مشاور رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه مولا یعنی انسان و خدا و حلقه اتصال انسان به خدا مولا است به دعای اللهم عجل لولیک الفرج اشاره کرد و گفت: اینکه در ابتدای سخنان این دعا را می‌خوانم از گذشته تا آینده ریشه تاریخی دارد.