شهید وحدت حوزه و دانشگاه

 27 آذر سالروز شهادت مردی است که او را باید از موثرین شخصیت‌ها در پیروزی انقلاب و یکی از مهم‌ترین ایدئولوگ‌های نهضت اسلامی ایران دانست. شهید دکتر مفتح ، سال 1307 در خانواده‌ای روحانی در همدان به دنیا آمد. او از کودکی محضر پدر ادیب و شاعرش به فراگیری ادبیات و از ۷ سالگی به تحصیل دروس ابتدایی پرداخت. شهید آیت‌الله دکتر مفتح، از جمله علمای آگاهی بود که مسؤولیت گسترش فرهنگ اسلامی را در دانشگاه‌ها برعهده گرفته بود. شهید مفتح که به دلیل مبارزات ضدرژیم به زندان افتاده بود، پس از آزادی از زندان پهلوی، امامت مسجدی در نزدیکی حسینیه ارشاد را پذیرفت و آن مسجد را قبا نامید.

به این ترتیب، مسجد قبای دیگری در راستای مسجد قبا در صدر اسلام بنیاد نهاده شد تا سنت‌های اصیل رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و خاندان پاکش را احیا کند. از آن پس، دکتر مفتح به تشکیل کلاس‌های عقیدتی و سخنرانی‌های روشنگرانه پرداخت. این برنامه‌های متنوع، سرآغاز فعالیت‌هایی بود که سرانجام مسجد قبا را به یکی از بزرگ‌ترین مراکز انقلاب تهران و یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ضدرژیم شاه تبدیل کرد و نقش مهمی در اوج‌گیری و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر عهده داشت. وی این مسجد را به صورت یکی از بزرگ‌ترین سنگرهای مبارزات انقلاب اسلامی درآورد. شهید مفتح ماه مبارک رمضان سال 1356، جلساتی در مسجد قبا تشکیل داد که برای نخستین بار در تاریخ معاصر ایران با حضور جمعیتی بیش از 30 هزار نفر برگزار شد. مردم حتی از شهرستان‌ها برای گوش دادن سخنرانی‌های گویندگان به مسجد قبا هجوم می‌آوردند و با هیجان خاصی در این مراسم باشکوه شرکت می‌کردند. این اقدامات پرشور در آن زمان و ایستادگی و مقاومت شهید مفتح در برابر فشارها و ستم‌های رژیم شاه، نقش فراوانی در افزایش تحرک و تقویت بیداری مردم داشت و برای رژیم نیز خطرآفرین بود. با پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر مفتح در ابعاد گوناگونی صادقانه و با جدیت خاصی در سنگرهای مختلف حضور یافت تا از نهال نوپای انقلاب پاسداری کند. او با تشکیل شورای انقلاب اسلامی از سوی حضرت امام، به عضویت این شورا درآمد.

شهید وحدت حوزه و دانشگاه

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای تشکیل کمیته‌های انقلاب اسلامی، فعالیت چشمگیری کرد و خود سرپرستی کمیته منطقه ۴ تهران را برعهده گرفت. دکتر مفتح در جامعه روحانیت مبارز تهران، ستاد برگزاری استقبال از حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه را تشکیل داد و در سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سیدمصطفی خمینی رحمه‌الله‌علیه، نخستین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه را برگزار کرد. آخرین مسؤولیت آن شهید، سرپرستی دانشکده الهیات و عضویت در شورای گسترش آموزش عالی کشور بود. او در این دوران، همچنان مسؤولیت امامت جماعت مسجد قبا را نیز برعهده داشت.

علی میانجی