غرب به‌دنبال منافع سیاسی در حمایت از حقوق بشر است

رضا عابدی گناباد گفت: مسئله حقوق بشر و بحث زنان موضوع کاملا مشخصی است و حتی کسانی که سر در سیاست و بحث‌های رسانه‌ای نداشته باشند با یک رصد خیلی ساده و بررسی چند خبر متوجه می‌شوند که نگاه به بحث حقوق بشر و حقوق زنان موضوعی سیاسی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بحث‌ این است که متاسفانه کشورهای غربی به‌دنبال منافع و مصالح خودشان هستند و به مقوله حقوق بشر و حقوق زنان نگاه ابزاری دارند.

عابدی‌گناباد بیان کرد: اگر نوع نگاه غرب به رژیم‌های دیکتاتوری در منطقه غرب آسیا و رفتارهایی که این رژیم‌ها و متحدین‌شان با مردم دارند از عربستان سعودی گرفته تا برخی کشورهای منطقه به ویژه در حوزه حقوق بشر و اعدام‌های گسترده‌ای که انجام می‌دهند را با نوع نگاه و رفتار آنها با مخالفین‌شان از جمله ایران، ونزوئلا و روسیه و کشورهایی که در قامت مخالف غرب هستند را مقایسه کنیم متوجه نگاه ابزاری و سیاسی آنها می‌شویم.

ادعای غرب درباره حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان واقعیت ندارد

وی گفت: به نظر می‌رسد ادعای کشورهای غربی درباره حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان واقعیت ندارد و بیشتر به‌دنبال منافع سیاسی خودشان هستند و هرجا که مصلحت و منافع سیاسی آنها بچربد به‌دنبال این بحث‌ها می‌روند و جاهایی هم که منافع و مصلحت در میان نباشد به دنبال اینگونه بحث‌ها نمی‌روند و به این مقولات و مباحث نگاه ماکیاولیستی دارند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: بسیاری از این کشورها از جمله انگلستان سابقه استعماری در کشور ما دارند و البته ایالات متحده آمریکا هم بعد از سال ۳۲ و نفوذ گسترده‌ای که در کشور داشت، سابقه استعماری در کشور پیدا کرد و در واقع این کشورها به‌دنبال این هستند که دوباره همان وضعیت را در مورد جمهوری اسلامی احیا کنند و ایران به کشوری مطیع، برده و تسلیم آنها تبدیل شود.

عابدی‌گناباد عنوان کرد: عربستان، امارات و اردن و بسیاری از کشورهای اطراف ما شدیدترین برخوردهای ضدحقوق بشری و اقدامات سرکوب کننده را علیه آزادی‌ها دارند اما هیچ‌گونه اظهارنظر، برخورد و جوسازی و یا بحثی در رسانه‌های غربی در مورد آنها انجام نمی‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: نکته جالب درخصوص کشور آلمان است. وضعیت انگلستان و آمریکا و تا حدودی فرانسه به‌دلیل سابقه استعماری در کشور ما مشخص است اما تعجب من از آلمان است. هرچند آلمان هم بعد از انقلاب وضعیت خوبی نداشته است و الان همه دست به اقداماتی که میزند که بیشتر جنبه سیاسی دارد.

وی ادامه داد: تعجب این است که اکنون حکومت آلمان هم منافع خود را با منافع آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و فرانسه قرار داده است به ویژه رفتارهایی که آلمان در حمایت‌هایی که از گروه‌های تروریستی انجام می‌دهد و یا نقشی که در تحریک جریان‌های سلطنت‌طلب و کومله که در این کشور حضور دارند و راهپیمایی‌ها که در این کشور راه انداختند.

آمریکا و انگلیس خیرخواه اتحادیه اروپا نیستند

عابدی‌گناباد اظهار کرد: توصیه من به عقلای دولت آلمان این است که از سیاست‌های افراطی، تندروایانه و تروریستی که آمریکا و انگلیس به آنها دیکته می‌کند فاصله بگیرند. آمریکا و انگلستان خیرخواه آلمان و اتحادیه اروپا نیستند البته کشورهای غربی از این موضوع آگاه هستند. فضایی هم که در حال حاضر شکل گرفته فضای کاملا سیاسی است و آنها به‌دنبال این موضوع هستند که به ویژه در بحث‌های هسته‌ای از ایران امتیاز بگیرند و البته آقای امیرعبداللهیان هم آب پاکی روی دست اینها ریخت.

وی بیان کرد: مقامات جمهوری اسلامی ایران به ویژه وزیر امور خارجه و آیت‌الله رئیسی و دیگران اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند با این فشارها ایران را وادار به عقب‌نشینی در مذاکرات هسته‌ای کنند و امتیازاتی را که در بحث‌های منطقه‌ای و موشکی مدنظرشان است از ایران بگیرند. موضوعاتی که عمدتا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها پشت آن هستند و کشورهای غربی که از خودشان اراده ندارند را بازیچه خود قرار داده‌اند.

کارشناس مسائل بین‌الملل به موضوع نقض حقوق بشر در فرانسه، آلمان و انگلستان در ارتباط با وضعیت اقلیت‌های نژادی، مهاجران، سیاه‌پوستان و زنان اشاره کرد و گفت: اخیرا دستگاه‌های امنیتی در آلمان یک جریان و مجموعه‌ای را در ارتباط با بحث‌های براندازی در این کشور دستگیر و با آنها برخورد کرد. حال شما نوع برخورد همین رسانه‌های لندنی‌نشین و غربی با این قضیه و نوع نگاه این رسانه‌ها به اتفاقات چند ماه اخیر در ایران را با هم مقایسه کنید.

عابدی‌گناباد عنوان کرد: فردی که خیابان را بسته، ناامنی ایجاد کرده، قمه‌کشی کرده و به نیروهای انتظامی و امنیتی حمله و آنها را مجروح کرده و در میان مردم ایجاد ترس کرده با او برخورد می‌شود و شاهد چه جنجال هایی از سوی کشورهای غربی هستیم اما اگر همین فرد این اقدامات را در لندن، برلین یا پاریس و در واشنگتن آمریکا انجام می‌داد پلیس همانجا در کف خیابان با سرب داغ و گلوله پاسخ وی را می‌داد و اجازه نمی‌داد پای او به دادگاه برسد.

وی خاطرنشان کرد: لذا تحلیل و نگاه من به مساله حقوق بشر و بحث زنان این است که اینگونه بحث‌ها به ابزاری برای تحت فشار قرار دادن غرب و آمریکا تبدیل شده است. این بحث‌ها فقط به کشورهایی مانند ایران، چین، روسیه، ونزوئلا و کوبا که مخالف آمریکا هستند اختصاص دارد در صورتی که اگر بیش از صد موضوع نقض حقوق بشر در کشورهای غربی اتفاق بیفتد هیچ واکنشی صورت نمی‌گیرد کما اینکه در مورد کشورهای منطقه هم ما اینگونه موارد را می‌بینید.

غرب به‌دنبال منافع سیاسی در حمایت از حقوق بشر است

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: من اخیرا درباره موضع‌گیری فرانسه در موضوع نقض حقوق بشر در توییتی نوشتم شما به جای اینگونه بحث‌های حقوق بشری پاسخگویی جنایات‌تان در قبال مردم مظلوم الجزایر باشید که در بحث انقلاب الجزیره بیش از یک میلیون نفر از مردم این کشور کشته شدند و هنوز برخی از بازماندگان آنها اطلاعی ندارند که عزیزانشان در کجا و به چه شکل کشته شده‌اند و هنوز اجسادشان به دست آنها نرسیده است همچنین می‌توان نقش مخرب فرانسه در منطقه قاره آفریقا در غرب و شمال این قاره را مشاهده کرد و متاسفانه فضای حقوق بشر در حال حاضر تبدیل به ابزار شده است.