حاج قاسم چه نقشی در اتحاد مردم کشورهای منطقه ایفا کرد؟

« ابوالفضل ظهره‌ وند »، کارشناس مسائل بین‌الملل دوشنبه دوازدهم دی ماه در استودیوی شبکه پنج سیما حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه «سلام تهران» به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه به صحبت درباره دانش دیپلماتیک حاج قاسم سلیمانی و تاثیر او بر حوزه بین‌الملل صحبت کرد.

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دانش دیپلماتیک حاج قاسم سلیمانی گفت: «یکی از فراز‌های خوب زندگی من آشنایی با حاج قاسم سلیمانی بود؛ در سال‌ ۷۷ یا ۷۸ سردار سلیمانی جایگزین آقای وحیدی در فرماندهی سپاه قدس شد و من در آن زمان به طور ویژه بر حوزه افغانستان فعالیت می‌کردم. در آن زمان بخش عمده‌ای از کار سپاه قدس در افغانستان شکل گرفته بود. حاج قاسم سلیمانی همزمان کار حوزه افغانستان را به دست گرفتند و وارد حوزه دیپلماسی شدند.»

او در ادامه افزود: «من نیز بر مسئله صلح و ائتلاف شیعیان کار می‌کردم و حاج قاسم بر پشتیبانی جبهه متحد فعالیت داشت. در آن سال‌ها طالبان ۹۰ درصد افغانستان را گرفته بود و تنها ۱۰ درصد در شمال شرق آن کشور باقی‌مانده بود. حاج قاسم سلیمانی سعی داشت تا پشتیبان جبهه در آن نقطه باشد و مانع سقوط دولت افغانستان توسط طالبان شود. فرماندهی این کار با معاونت سیاسی وقت وزارت خارجه بود؛ در مقطعی روند‌ها به نقطه‌ای رسید که انتظارات ما برآورده نشد و آمریکایی‌ها در افغانستان مستقر شدند. این مسئله به نقطه عطفی در فعالیت‌های حاج قاسم تبدیل شد.»

ظهره وند درباره ویژگی‌های حاج قاسم در آن زمان اظهار کرد:‌ «یک فرمانده خوب کسی است که بتواند سرباز خوبی باشد، زمانی که حاج قاسم سلیمانی کاری داشتند با هماهنگی کامل با معاونت سیاسی وقت وزارت خارجه آن را انجام می‌دادند. از آنجا که خروجی اقدامات آن طور که باید پیش نرفت، حاج قاسم سلیمانی فرماندهی مستقیم در حوزه غرب کشور را به دستور مقام معظم رهبری بر عهده گرفت. همین مسئله نقطه عطف زندگی و تجربه سیاست خارجی حاج قاسم بود.»

وی ادامه داد: «ما متوجه شدیم که دیپلماسی و میدان با فرماندهی واحد می‌تواند کارها را عملیاتی کند. در این حالت تمامی محوریت بر شخصیت حاج قاسم سلیمانی بود؛‌ وی بسیار هوشمند بود و سرعت یادگیری بالایی داشت. سردار سلیمانی انسانی قوی، عمیق و بی‌حاشیه بود؛ وی مدیری بود که نگاهی به مسئولیت خود و از طرفی فرمان مقام معظم رهبری داشت. خروجی این مسئله ما را به مقاومت در غرب منطقه رساند و حاج قاسم سلیمانی را به یک قهرمان تبدیل کرد.» 

حاج قاسم چه نقشی در اتحاد مردم کشورهای منطقه ایفا کرد؟

او در رابطه با تاثیر حاج قاسم سلیمانی در خروج آمریکا از منطقه اظهار داشت: «فعالیت‌های حاج قاسم محدود به حوزه نظامی نمی‌شد؛ ایشان هوشمندی و درایتی داشت که در کنار فرمایش‌‌های مقام معظم رهبری باعث درک دقیق از ژئوپلیتیک منطقه و تاثیرگذاری مثبت در غرب کشور شد. سردار سلیمانی توانست با متقاعد کردن پوتین و ورود روس‌ها به بازی با کمترین هزینه بیشترین نقش ممکن را در منطقه ایفا کند. تنهایی استراتژیک هزینه کشورها را بالا می‌برد؛ اما مشارکت راهبردی باعث تقسیم هزینه‌ها و افزایش تاثیرگذاری‌ها می‌شود.»

ظهره وند درباره ارتباط ایران و روسیه گفت: «مشارکت راهبردی ایران و روسیه تاثیرات بلندمدتی را نیز همواره به همراه داشته است؛ ما در میدان همکاری خود را با یکدیگر نشان داده‌ایم و اکنون که روسیه نیاز به همراه دارد شاهد فعالیت‌های ایران در این راستا هستیم.»

وی در ادامه تاثیر فعالیت‌های حاج قاسم در منطقه اظهار کرد: «مقاومت مفهوم واقعی خود را در منطقه نشان داد و دوگانگی کشورها از بین رفت؛ تهدیدات و فرصت‌های مشترک باعث شد مردمان کشورها با یکدیگر آشتی کنند و اکنون ما شاهد آن هستیم که ارتباط ایران و عراق از همیشه بهتر شده و نتیجه‌ای مانند حشد شعبی را داشته است. حاج قاسم بسیار منعطف بود، او منطقه را می‌شناخت و جامعه‌شناسی منطقه را می‌دانست، وی با فرهنگ قوم‌ها آشنا بود و در بزنگاه‌ها حضور پیدا می‌کرد.»

او درباره قهرمان شدن سردار سلیمانی بیان کرد: «تا زمانی که از خودگذشتگی نباشد کسی قهرمان نمی‌شود؛ ابعاد شخصیتی حاج قاسم و مسیر او در تبدیل شدنش به آنچه ما امروز از شهید سلیمانی به خاطر داریم، می‌تواند برای همه اتفاق بیفتد. اگر ما این تفکر را داشته باشیم می‌توانیم همواره قهرمان‌هایی مانند حاج قاسم داشته باشیم. ایران سرزمین قهرمان‌ها است، این قهرمان‌ها معمولا تا پیش از شهادت شناخته نمی‌شوند.»