وحیدی: ۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است

  احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در مورد مدیریت آلودگی هوا و تاثیرات آن در تهران و دیگر شهرهای کشور گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوا طبق بررسی‌ها مربوط به منابع متحرک و ۴۰ درصد منابع ثابت است. در بحث منابع متحرک، حمل و نقل عمومی و خودروها و موتوسیکلت‌ها مطرح هستند. بر اساس تصمیماتی که گرفته شده، قرار است تعداد قابل توجهی موتورسیکلت برقی را وارد کنیم و جایگزین موتورسیکلت‌های با سوخت نامناسب کنیم.

وی با بیان اینکه بحث نوسازی ناوگان عمومی نیز مطرح است، افزود: قراردادهایی در این زمینه بسته شده و تعدادی اتوبوس جدید هم برای تحویل از کارخانه‌ها آماده تحویل و شماره‌گذاری هستند. علاوه بر این شهرداری کار خوبی را برای کاهش مسیر ترددها با اصلاح تقاطع‌ها شروع کرده است.

وزیر کشور اضافه کرد: در کنار اینها، بحث سوخت مطرح است که وزارت نفت در حال کار درباره سوخت‌های یورو ۵ است تا بیشتر آن را در استفاده خودروها در شهرها داشته باشیم. در منابع ثابت هم که درباره پالایشگاه‌ها و کارخانه هاست، برنامه‌هایی در دستور کار است که با سوخت‌های بهتر کار کنند. البته مهاجرت نسبتا قابل توجه به تهران و افزایش جمعیت موجب افزایش آلودگی شده و کاهش نزولات آسمانی هم در این روند موثر بوده است.

۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است

وحیدی در پاسخ به سوالی درباره احتمال پذیرش دختران افغان محروم شده از تحصیل در افغانستان در دانشگاه‌های ایران گفت: هم‌اکنون به اتباع افغانستانی در ایران خدمات آموزشی خوبی داده می‌شود و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش هستند. ترجیح ما این است که این مسائل در داخل افغانستان حل شود.

وزیر کشور ادامه داد: پذیرش اتباع جدید برای ما با این تعداد مهاجر که در کشور داریم، محدود است و مشکلاتی دارد اما تلاش شده به مهاجرانی که اکنون در ایران هستند، خدمات آموزشی خوبی داده شود که در حال انجام است.