افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم/ رشد ۶۵ درصدی صادرات نفت و گاز

محمدعلی خطیبی ، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت وگو با افکارنیوز درمورد افزایش ۶۵ درصدی صادرات نفت و گاز کشور از سال ۱۳۹۳ تاکنون بیان کرد: این یک مسئله بدیهی است که در اواخر دولت قبل صادرات نفت کشور به رقم های بسیار ناچیزی تقلیل پیداکرده بود. دولت رئیسی که سرکار آمد با سازوکارهایی که به کار گرفت و اتفاقاتی که در مجموع باعث شد صادرات نفت افزایش یابد اما باید این موضوع را پذیرفت که صادرات نفت و گاز کشور هنوز به سطح قبل از تحریم های نفتی در زمان ترامپ نرسیده است.

وی افزود: قبل از اینکه تحریم شویم صادرات کشور عددی حدود 2 الی 2.5 میلیون بشکه نفت و فرآورده بود ما بعد از تحریم ها این مقدار کاهش پیداکرد و دولت جدید توانسته صادرات نفت را به مقدار کمی افزایش دهد اما باید بپذیریم که هنوز به سطح قبل از تحریم ها نرسیدیم و فاصله داریم.خطیبی بیان کرد: اما یکی از مهم ترین دلایل رشد65 درصدی صادرات نفت و گاز کشور، افزایش قیمت های نفت و گاز بوده است. ارزش صادراتی نفت وفراورده های نفتی و گاز به دلیل اینکه بعد ازجنگ اوکراین قیمت هر بشکه نفت حتی به مرز 120 دلار نیز رسید و 2 برابر شد افزایش یافته است.

مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت ادامه داد: هرچند اکنون قیمت هر بشکه نفت خام کمی کاهش پیدا کرده است و قیمت بشکه نفت حدود 80 دلار است اما مسئله این است که بخشی از علت افزایش کم تاثیر درآمدها و صادرات نفتی، بالا رفتن قیمت ارز و قیمت های جهانی بوده است.او تاکید کرد که میزان کمی صادرات نفتی نسبت به اواخر دولت روحانی تاحدودی بیشتر شده است اما افزایش قیمت ها جلوی تاثیر قابل توجه آن را بر اقتصاد گرفته است. خطیبی در پاسخ به اینکه درآمد حاصل از صادرات نفت چگونه به کشور بازمی گردد؟ گفت: از برگشت وجه حاصل از صادرات نفت خبر ندارم و مسئولان باید این مورد را شفاف سازی کنند اما مسئله واضح این است که طبق منابع رسمی و بین المللی شاهد هستیم که صادرات نفت در دولت جدید نسبت به دولت دوم روحانی افزایش پیدا کرده است و عمدتا نیز به کشورها آسیایی صادر شده است و غربی ها کماکان نفت و گاز ایران را تحریم کرده اند و نمی خرند.

افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم/ رشد ۶۵ درصدی صادرات نفت و گاز

*رابطه کاهش ارزش پول ملی و افزایش صادرات نفتی؟

نماینده اسبق ایران در اوپک با توضیح کاهش ارزش پول ملی با وجود افزایش صادرات نفت و گاز اظهارکرد: کاهش ارزش پول ملی دلایل دیگری دارد. زمانی که ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند، مجموعه ای از عوامل اقتصادی هستند که دست به دست یکدیگر می دهند و این اتفاق را رقم می زنند. یکی از مهم ترین دلایل آزاد سازی ارز بود که باعث افزایش شدید قیمت های داخلی شد. اتفاقی که به واسطه تعیین کردن ارز 4200 تومانی در دولت روحانی رخ داد و تشدید شد. وی تصریح کرد: درهمین راستا بسیاری از کالاها رشد قیمتی داشتند و شاخص قیمت گذاری بازار هم ارز نیما بود و هست و ارز دونرخی همیشه باعث افزایش قیمت و کاهش ارزش پول ملی بوده است. یکی از هزینه های تولیدکنندگان، واردات است.

خطیبی در انتها خاطرنشان کرد: حال هم به جای اینکه ارز4200 تومانی به تولیدکنندگان بدهند ارز نیمایی به آن ها می دهند و این کار هزینه تولید را بالا می برد و پس از بالارفتن هزینه تولید، کالاهای داخلی گران می شوند. بنابراین زمانی که نرخ ارزتثبیت نشود و هزینه تولید کاهش پیدا نکند، نمی توان گفت که اتفاق مثبتی می افتد.ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رانت های بسیاری شده بود و دولت مجبور بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی را خذف کند.