تصمیم پدرانه و خنثی‌سازی نقشه‌های دشمن

در شرایطی که کشورهای غرب، عناصر ضدانقلاب و رسانه‌های وابسته به آنها توپخانه تبلیغاتی خود را در دهه فجر انقلاب اسلامی بیش از پیش فعال کرده بودند، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، روز یکشنبه فرمانی در زمینه عفو محکومان و زندانیان مربوط به اغتشاشات اخیر صادر کردند. طبق این فرمان، جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد عفو قرار گرفتند. 

1- صدور چنین فرمانی در شرایطی که دشمنان انقلاب به دنبال کمرنگ کردن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تحت‌الشعاع قرار دادن دهه مبارک فجر بودند، بیش از هر چیز تغییردهنده و برهم زننده بازی تبلیغاتی و پروپاگاندای ضدانقلاب علیه نظام مقدس اسلامی بود. در شرایطی که غرب و عناصر ضدانقلاب همسو با آن با استفاده از موج رسانه‌ای و نفوذ در سازمان‌های بین‌المللی به دنبال پیشبرد اهداف خود از طریق احکام صادره قضایی علیه اغتشاشگران بودند تا زمینه تحریم‌های جدید و انزوای بیشتر ایران در محافل بین‌المللی را فراهم کنند، صدور فرمان عفو گسترده از سوی رهبر حکیم انقلاب نقشه‌های آنها را نقش بر آب و تبلیغات دشمنان برای نشان دادن ضدیت ایران با حقوق بشر و حقوق انسانی را خنثی کرد. 

2- از سوی دیگر صدور فرمان عفو محکومان و متهمان امنیتی اخیر، باعث خلع سلاح دشمنان شده و بهانه‌های لازم برای دمیدن بر آتش اغتشاشات را از رسانه‌های ضدانقلاب گرفت. به همین دلیل است که از زمان اعلام این خبر، رسانه‌های ضدانقلاب مثل اسپند روی آتش شده، رخت عزا بر تن کرده‌اند و این عفو حکیمانه، موجبات عصبانیت آنها از این تصمیم را فراهم کرده است. واقعیت آن است که این تصمیم مهم، اصل و اساس پروژه‌های تبلیغاتی عناصر ضدانقلاب و موج‌سواری آنها بر احکام قوه‌قضائیه را زیر سوال برده و به قولی خوراک رسانه‌ای آنها برای زنده نگه داشتن اغتشاشات را از بین برده است.

3- صدور فرمان عفو از سوی حضرت معظم‌له مورد استقبال بسیاری از فعالان سیاسی - رسانه‌ای و فعالان فضای مجازی قرار گرفته است و بسیاری از فعالان آن را یک تصمیم هوشمندانه و عقلایی در راستای حفظ وحدت و انسجام جامعه در شرایط خطیر کنونی می‌دانند. 

باید اذعان کرد چنین تصمیم بزرگی در شرایط حساس و پیچیده فعلی، از روی اقتدار و در راستای جلوگیری از خروج کشور از ریل توسعه و پیشرفت که هدف اصلی دشمنان است، اتخاذ شده و باید از آن نهایت بهره‌برداری را کرد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های‌شان در خلال اغتشاشات فرمودند بسیاری از جوانان و نوجوان‌ها که بازداشت و محاکمه شدند تحت تاثیر تبلیغات سوء و القائات دشمنان و فضای مجازی قرار گرفته بودند و اغلب آنها از کرده خود نادم و پشیمانند و خانواده‌های این محکومان که اکثرا دل در گرو نظام و انقلاب دارند طی ماه‌های اخیر متحمل رنج و سختی‌های زیادی شدند. اکنون با صدور فرمان عفو نه تنها از رنج آنها کاسته شده بلکه اعتمادشان به نظام بیش از پیش خواهد شد. اکنون زمان آن رسیده است که با استفاده از فرصتی که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فراهم کردند، شکاف اخیر اجتماعی که در پس اغتشاشات اخیر تحت القائات خارجی در جامعه ایجاد شده است را کاهش داد و زمینه آشتی همه اقشار جامعه را فراهم کرد تا دولت با فراغ بال بیشتری به مسائل اصلی کشور مثل رفع بیکاری و کاهش مشکلات اقتصادی مردم بپردازد. 

4- حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای از زمانی که روی کار آمده تلاش کرده رویکرد متفاوت‌تری را در پیش بگیرد و پویایی و انعطاف بیشتری برای برقراری هر چه بیشتر عدالت از خود نشان دهد. قوه‌قضائیه با پیشنهاد عفو و تخفیف محکومان و زندانیان نه تنها نشان داد حامی حقوق زندانیان است بلکه تبلیغات رسانه‌ای دشمنان را که تلاش داشتند دستگاه قضا را در مقابل مردم و ناقض حقوق زندانیان نشان دهند خنثی و بی‌اثر کرد. دستگاه قضا با جداسازی صف فریب‌خوردگان از عناصر اصلی اغتشاشات و پیشنهاد به مقام منیع ولایت برای عفو بدون درج سوءپیشینه در پرونده آنها نقش مهمی در اتخاذ این تصمیم پدرانه و رئوفانه ایفا کرد که زمینه وحدت حداکثری را ایجاد خواهد کرد. از سویی عدم درج سوءپیشینه در پرونده این افراد ظرافت تصمیم قوه‌قضائیه برای بازگشت این محکومان به جامعه و زندگی عادی را نشان می‌دهد. رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قضایی ضمن دستور به روسای کل دادگستری‌ها برای اجرای هر چه سریع‌تر فرمان رهبر انقلاب ابراز امیدواری کرد عفوشدگان از این فرصت و این رویکرد رأفت‌آمیز نهایت استفاده و بهره را ببرند و دیگر در وادی غفلت و ارتکاب جرم فرو نیفتند.

یادداشت

5- فرمان عفو رهبر بزرگوار انقلاب بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در تیتر خود نوشت: رهبر عالی ایران ده‌ها هزار تن از محکومان و بازداشت‌شدگان را مورد عفو و بخشش قرار داد. خبرگزاری رویترز نیز با تیتر «رهبر عالی ایران ده‌ها هزار نفر از زندانیان را عفو کرد» این اقدام را مورد توجه قرار داده و در گزارشی به جزئیات این فرمان اشاره کرد. تقریبا تمام رسانه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه‌های هاآرتص، اورشلیم‌پست و تایمز اسرائیل هم به بازنشر این خبر پرداختند. روزنامه اورشلیم‌پست در تحلیلی به دلایل صدور این فرمان پرداخت و نوشت: جمهوری اسلامی ایران با صدور این فرمان می‌خواهد نشان دهد اعتراضات را شکست داده و آن را پشت سر گذاشته است. خبرگزاری یونایتدپرس، شبکه تلویزیونی فرانس 24، خبرگزاری آناتولی و روزنامه‌های گاردین و فایننشال تایمز نیز هر کدام جداگانه این خبر را پوشش دادند.

 

مهدی گرگانی