افزایش نرخ ارز تلاش‌های دولت را بی‌اثر می‌کند

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اقدام رئیس‌جمهور برای گفتگوی تلفنی با مردم در شرایطی که افزایش تورم و قیمت ارز شرایط نگران‌کننده‌ای دارد، گفت: اینکه رئیس‌جمهور با مردم ارتباط داشته باشد و مسئولان و سران کشور بی‌واسطه حرف مردم را بشنوند، رفتار بسیار پسندیده‌ای است؛ اما واقعیت این است که مسائل اقتصادی از جمله کنترل تورم با این خصیصه‌های خوب بی‌ارتباط است. باید بدانیم مردم در شرایط فعلی از افزایش قیمت ارز و تبعاتی که این موضوع در بازارهای مختلف به دنبال داشته، به شدت ناراضی هستند.

وی بیان کرد: دولت باید هرچه سریع‌تر عزم لازم برای رسیدگی به موضوعات اقتصادی را جزم کند تا بتواند اوضاع را بهبود بخشد. البته دولت در مدت یک سال و نیمی که مستقر شده است، تلاش‌های خوبی برای کنترل تورم انجام داده؛ اما همه این تلاش‌های خوب با افزایش ناگهانی قیمت ارز و نابسامانی در این بازار، بی‌اثر می‌شوند و به چشم مردم نمی‌آیند.

رضاخواه با تاکید بر اینکه دولت باید اقدام ساختاری کارآمد برای کنترل تورم انجام دهد، تصریح کرد: گرچه ارتباط مستقیم با مردم خوب است اما اولین شرط واقعی برای ایجاد فضای مثبت، تحقق اهداف اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی است.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به عملکرد دولت، پتانسیل لازم برای کنترل شرایط اقتصادی وجود دارد؟ اظهار کرد: کنترل قیمت ارز نیاز به بازخوانی زیرساخت‌های این موضوع دارد. برخی زیرساخت‌ها پس از اعمال تحریم‌ها ایجاد شده‌ اند که دچار اشکال هستند و شرایطی که امروز شاهد آن هستیم، تبعات همین اشکالات است.

افزایش نرخ ارز تلاش‌های دولت را بی‌اثر می‌کند

وی ادامه داد: دولت‌های مختلف از جمله دولت رئیسی و روحانی اقدامات متعددی برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم‌ها انجام دادند و در این راستا ساختاری ایجاد کردند اما این ساختار برای استفاده همیشگی کارآمد نیست.

رضاخواه با بیان اینکه ساختار موجود ارز را از دست حاکمیت خارج کرده و به دست شرکت‌های تراستی برده است، عنوان کرد: این موضوع بر خلاف امنیت ملی است؛ اگر چه شرکت‌های تراستی بعضاً برای تأمین نیازهای کشور تلاش کرده‌اند اما به نظر می‌رسد عوارض و پیامدهای منفی که برای امنیت اقتصادی کشور ایجاد کرده‌اند بیشتر از نفعی بوده که رسانده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت باید در این موضوع تجدیدنظر کند و برای تأمین نیاز کشور به ویژه تأمین کالاهای اساسی از مسیرهای مستقیم اقدام کند و دیگر به سراغ مسیر شرکت‌های تراستی نرود تا بار دیگر کنترل ارز در اختیار حاکمیت قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده که تسلط شرکت‌های تراستی بر روی ارز از بین برود؛ که به اسم دور زدن تحریم ایجاد شدند اما خودشان نیز تبعات زیادی را ایجاد می‌کنند. اگر دولت این اقدام را انجام دهد می‌تواند قیمت ارز را کنترل کند اما از مسیرهای سابق پیش برود باز هم نتایج سابق ادامه پیدا خواهد کرد.