سیاسیون دولت سابق نمی‌توانند از دریاچه ارومیه ماهی انتخاباتی بگیرند

  وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات مقامات دولت سابق در مورد افتتاح پروژه مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه ، گفت: همانطور که همه می دانیم آب دریاچه ارومیه شور است و هیچ ماهی در این دریاچه زندگی نمیکند مگر از جانوران کوچک بهنام آرتمیا بنابراین سیاسیون نمی توانند از دریاچه ارومیه ماهی انتخاباتی و سیاسی بگیرند. اجازه دهید مردم در این روزهای سخت معیشتی امید خود را از دست ندهند.

*فراز و نشیب‌های تخصیص بودجه به پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه در دولت سابق

وی ادامه داد: در اجرای این پروژه در دولت گذشته به دلیل مشکلات تخصیص امکانات و بودجه و مشکلات منطقه، فراز و نشیب هایی وجود داشت.

* ماجرای تشکر رئیس جمهور و وزیر نیرو از دولت قبل/ درسی برای آیندگان

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای محرابیان آیت الله رئیسی از دولت ها و وزرای نیروی سابق که در پیگیری این پروژه تلاش کردهبودند تشکر کردند، این رفتار درسی برای آیندگان است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم دولت خدمتگزار است و آقای رئیس جمهور بدون اینکه دولت های قبلی را متهم کند، کارها را به سرعت پیش می‌برد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در روز میلاد امام حسین و روز پاسدار با حضور مجاهدانه آقای رئیس جمهور بزرگترین طرح زیستمحیطی غرب آسیا در یک منطقه مرزی و در استان آذربایجان غربی افتتاح شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این پروژه انتقال آب از طریق تونل کانی سیب به دریاچه ارومیه انجام میشود،جمهوری اسلامی میلیاردها تومان برای اجرای این پروژه و نجات دریاچه ارومیه هزینه کرده است.

جلال‌زاده اظهار داشت: در دولت های نهم و دهم این پروژه در ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب شد بنده استاندار آذربایجان غربی بودم، با همکاری قرارگاه خاتم این پروژه، طراحی شد، قرارگاه خاتم مسئولیت اجرای این پروژه را برعهده داشت. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرای این تونل و سامانه های مربوط به آن پیگیری شد بطور مثال سد سیلوه در پایان دولت دهم نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در سامانه انتقال آب از طریق تونل کانی سیب یکی از اجزای اصلی بود. این یک امر مرسوم در دولت‌ها است که دولت‌ها مثل دو امدادی طرح‌هایعمرانی را با درصدهای متفاوت تحویل می‌گیرند و به اتمام می رسانند و به دولت‌های بعدی تحویل می‌دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت آیت الله رئیسی پروژه های مهم عمرانی را آغاز کرده است که ممکن است در دولت سیزدهم افتتاح شود و یا به دولت‌های بعدی تحویل داده شود به عنوان مثال راه آهن مراغه _ ارومیه که از پروژه های مهم ملی بود در پایان دولت دهم نزدیک به ۷۰ درصدپیشرفته فیزیکی داشت، پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین پروژه صنعتی آذربایجان غربی در پایان دولت دهم حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، که هر دودر همان سال اول دولت یازدهم توسط آقای روحانی افتتاح شد. کسی در آن زمان ایرادی نگرفت زیرا این کار امری متداول بود.

سیاسیون دولت سابق نمی‌توانند از دریاچه ارومیه ماهی انتخاباتی بگیرند

* دولت سیزدهم تمام هم و غم خود را بر احیای دریاچه ارومیه گذاشته است

جلال‌زاده با بیان اینکه دولت آیت الله رئیسی و در طول دو سال گذشته تمام هم و غم خود را روی احیای دریاچه ارومیه گذاشت و در همین راستا استاندار آذربایجانغربی را به عنوان دبیر ستاد احیا انتخاب کردند تا از نزدیک اجرای این پروژه را پیگیری کند.

* ماجرای حل چالش پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: در ابتدای سال قرار بود این پروژه افتتاح شود اما به دلیل ریزش یک منطقه آبرفتی به طول ۸۰۰ متر افتتاح این پروژا متوقف شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: در عرض ۷ ماه منطقه آبرفتی را ترمیم کردند تا این طرح در سال ۱۴۰۱ به نتیجه برسد زیرا هر چقدر اجرای این طرح بهطول می‌انجامید در احیای دریاچه ارومیه دچار عقب ماندگی می‌شدیم.

وی ادامه داد: در اولین سفر رئیس‌جمهور به ارومیه در اردیبهشت ماه سال جاری بنده به عنوان نماینده ارومیه مهمترین مطالبه مردم استان را احیای دریاچه ارومیهاعلام کردم، رئیس جمهور هم وزارت نیرو دستور داد که شرکت های مورد نظر به کار بگیرند و حتی در برخی موارد از مشاوران خارجی استفاده کنند. علیرغم همهکمبودها در تامین نقدینگی و بودجه کشور با دستوراتی که دولت داد منابع لازم برای اجرای پروژه تخصیص پیدا کرد و شاهد بهره‌برداری از این پروژه ملی بودیم.

جلال زاده با بیان اینکه رئیس جمهور در زمان افتتاح این پروژه به زحمات گذشتگان احترام گذاشتند آقای روحانی نیز در دولت یازدهم پروژه‌های زیادی از دولتآقای احمدی‌نژاد را افتتاح کرد.

* اراده دولت سیزدهم در احیای دریاچه ارومیه جدی است

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم با اراده جدی‌تری اجرای پروژه‌های مربوط به دریاچه ارومیه را پیگیری می‌کند، آقای استاندا ر در حضور آقای رئیس جمهور اعلام کردکه در سال آینده هر سه ماه یک بار شاهد به نتیجه رسیدن و بهره‌برداری از یکی از پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود که بسیار خبر مهم وخوشحال کننده برای مردم منطقه بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز لبخند و تبسم را در چهره مردم منطقه و روستاییان دیدم هیچ ایرانی نبود که از این افتتاح لبخند نزنند و خوشحال نشود و دلش نسبت به پیشرفت کشور در آینده گرم نشود.

*با توئیت و استوری سیاسی، کام مردم را تلخ نکنید

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اجازه دهید مسیر خدمت ادامه پیدا کند و با توئیت زدن و استوری کردن برخی مطالب سیاسی، کام مردم را تلخ نکنند این رویه همیشه وجود داشته است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری جمله حکیمانه ای دارد به همه دولت ها می فرمایند نقاط ضعف دولت های قبلی را جبران کرده و نقاط قوت دولت قبلی را ادامه دهید،این مسیر را همه دولت‌ها پیگیری کردند از دولت آقای رئیسی انتظار داریم پروژه های بعدی دریاچه ارومیه را با قوت و قدرت ادامه دهد.