بودجه 1402 مطلوب نیست اما قابل قبول است

پرویز اوسطی ، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز از آخرین وضعیت بررسی لایحه بودجه سال 1402 تشریح کرد: بودجه امسال، بودجه مطلوبی نیست اما قابل قبول است. منابع و مصارفش نسبت به بودجه های سنوات گذشته منطقی تر است. سهم درآمدهای پایدار یا درآمدهای مالیاتی در بودجه رشد داشته است.

اوسطی گفت: البته نه به معنی که به اقشار متوسط و اصناف و تولیدکنندگان فشار بیاید بلکه این رشد براساس پایه های مالیاتی جدید و شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی است که مالیات های خود را کامل پرداخت نکرده اند.

وی افزود: ازطرفی سازمان امور مالیاتی طبق قانون جدیدی که مجلس تصویب کرد رشد مالیاتی خوبی داشته است در سال جاری و ازطرف دیگر سال گذشته برای  واحدهای تولید 5 درصد بخشودگی مالیاتی داشتیم و امسال این مقدار افزایش یافته است و شاهد کاهش بیشتر مالیات واحدهای تولیدی هستیم.

اوسطی ادامه داد: همچنین در بودجه سال آتی همچنان ناترازی خواهیم داشت و در فروش نفت به آنچه هست به طورکامل نخواهیم رسید. لذا تراز عملیاتی بودجه سال 1402 منفی است. چراکه نفت را می فروشیم و درآمد ناشی از آن را صرف هزینه های جاری می کنیم و به دلیل این کار هرسال تراز عملیاتی منفی را شاهد بوده ایم و کماکان وجود دارد هذرچند این وابستگی درحال کاهش است.

بودجه 1402 مطلوب نیست اما قابل قبول است

نماینده مردم قروه درمجلس گفت: منطقی این است که ما نفت را بفروشیم و منابعش را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم تا صرف زیرساخت ها شود. اینکه نفت را بفروشیم و صرف هزینه های جاری شود کار درستی نیست.

اوسطی درانتها اظهارداشت: او بودجه حوزه ها مختلف نیز تا آنجا که توان کشور است دیده شده است اما بخش زیادی از بودجه دست شرکت های دولتی است. اگر اقتصادهای بزرگ دنیا را نیز بررسی کنیم متوجه می شویم که سهم شرکت های دولتی در سرمایه گذاری کشور بالغ 55 درصد است اما در کشور ما متاسفانه نقش واقعی خودشان را در اقتصاد اجرا نمی کنند و بودجه عمده دولت نیز دست این نهادهاست.