ارتباط بخش‌های اقتصادی مجلس و دولت باید افزایش یابد/مدیریت نرخ دلار نیاز به هم‌افزایی تمام نهادهاست

غلامرضا منتظری ، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در خصوص صعودی بودن نرخ دلار پس از جلسه با تیم اقتصادی دولت در مجلس بیان کرد: امروز شرایط دلار بسیار نوسانی است و نیاز به ثبات است. به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی و کالاهای اساسی موردنیاز کشور.

وی گفت: قیمت ارز باید پیش‌بینی پذیر باشد. ما در جلسات با رئیس‌کل بانک مرکزی مطرح کردم اگر شما قیمت ارز را نتوانید پیش‌بینی کنید یعنی رویه درست نیست. اما وقتی بتوانیم نرخ را پیش‌بینی کنیم، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و شاهد بازدهی خواهیم بود.

منتظری تأکید کرد: یکی از مواردی که بر نرخ ارز تأثیر بسیاری می‌گذارد تأثیرات روانی است که در طیف بسیار گسترده بر جامعه سایه افکنده است. از سوی دیگر ما نمی‌توانیم نرخ غیررسمی دلار را نادیده بگیریم و این بازار نقش بسیار زیادی در تعیین نرخ دلار ایفا می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: من در نطق خود نیز اشاره کردم و متنی را نیز به رئیس مجلس نوشتم؛ برای اینکه به نتیجه‌ای در این زمینه برسیم لازم به هم‌اندیشی و هم‌افزایی بیشتر بین دولت و مجلس است.

او افزود: پیشنهاد من این بود که در چند روز به‌ویژه زمان‌هایی که نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه می‌روند در یک فرصت کاملاً فراق دولت، مجلس صاحب‌نظران اقتصادی و کسانی که حرفی برای گفتن دارند بر اساس احساس مسئولیت ملی و دینی دور یکدیگر بنشینند و مسائل را سریع و به‌روز بررسی کنند.

منتظری می‌گوید: همه مسئولیت داریم و باید کشور را از این وضعیت نجات دهیم. صاحب‌نظران و مسئولان باید با یکدیگر هم‌فکری و هم‌اندیشی کنند تا به یک‌راه حل برای وضعیت کنونی دست پیدا کنیم. زمانی که به شکل انفرادی با چهره‌های مختلف اقتصادی صحبت می‌کنم می‌گویند ما راه و نقشه و طرح و راهکار داریم اما زمانی که آن‌ها در جلسات هم‌اندیشی غایب باشند قاعدتاً نتیجه بسیار دیر حاصل می‌شود.

ارتباط بخش‌های اقتصادی مجلس و دولت باید افزایش یابد/مدیریت نرخ دلار نیاز به هم‌افزایی تمام نهادهاست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: صاحب‌نظران باید دور یکدیگر بنشینند و تجربیاتشان را به یکدیگر گره بزنند تا به یک مدل اثربخش اقتصادی دست پیدا کنیم در غیر این صورت کماکان شاهد نقض‌های متقابل خواهیم بود. به‌طور مثال نمایندگان به صحبت‌های اولیه بانک مرکزی نقد دارند و می‌گویند چرا ما در جریان نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که دولت فکر می‌کنند راهکارهایش درست است. بنابراین یک جای کار اشکال دارد و ما باید با ارتباط گرفتن بین بخش‌های تخصصی مجلس به‌ویژه حوزه‌های اقتصادی با تیم اقتصادی دولت به چشم‌انداز درستی برسیم.

منتظری در انتها عنوان کرد که همچنین نکته پایانی و مهم برای تکمیل این پازل، بعد نظارتی است. تمام این مراحل و اتفاقاتی که رخ می‌دهد باید سریعاً به نظر سازمان‌ها و نهادهای نظارتی برسد و آن‌ها وارد عمل شوند. اگر دچار انفعال شویم برون‌رفت از آن سخت خواهد بود.