فرصت طلایی سرمایه گذاری در دهه گذشته از دست رفت/  گله مردم از شرایط اقتصادی به حق است

مجتبی یوسفی ، نماینده مردم خوزستان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد نحوه مدیریت اقتصادی دولت گفت: وضعیت اقتصادی به ویژه در حوزه سبد خانوار در چند سال اخیر خوب نیست و نبوده است و این بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: در سال‌های پایانی دولت قبلی نیز به دلیل انباشت مشکلاتی که مقام معظم رهبری به آن‌ها تاکید کردند، به ویژه در حوزه رشد مولفه‌های اقتصادی، حوزه اشتغال و ارزش پول ملی و GDP همچنان شاهد عدم حل و فصل این مسائل بوده‌ایم.

*در یک دهه گذشته فرصت‌های سرمایه‌گذاری طلایی را از دست داده‌ایم

یوسفی ادامه داد: شرایطی که این روزها شاهد هستیم بدین معنی است که ما فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساخت به ویژه اصلاح فرآیندهای اقتصادی را در یک دهه گذشته از دست داده‌ایم که برای ما یک فرصت طلایی بود.

این نماینده مجلس اظهارداشت: لذا وضعیت که امروز در حوزه اقتصاد شاهد هستیم و رشد اقتصادی صفر یا منفی در ۱۰ سال گذشته به وجود آمده است، بخشی از آن خروجی تصمیم‌هایی است که در یک دهه گذشته صورت نگرفت، به ویژه در اصلاح ساختارهای سیستم پولی و مالی کشور که در مدت اخیر ما شاهد رشد نقدینگی و خلق نقدینگی توسط سیستم بانکی کشور و عدم توجه به عبور از مسائلی که اقتصاد ما را شرطی می‌کرد و وابستگی اقتصاد به ارزهای خارجی مانند دلار بودیم.

او خاطرنشان کرد: ازطرفی در یک سال گذشته و در ابتدای شروع کار دولت سیزدهم، شاهد عملکرد خوبی بودیم؛ دیپلماسی منطقه‌ای پیگیری شد و کاهش سلطه و قدرت دلار اتفاق افتاد. توافقات دوجانبه پولی بسته شد و توجه به کشورهای منطقه و دیپلماسی انرژی و رشد تجاری مثبت در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری مورد توجه قرار گرفت.

یوسفی گفت: لذا تراز تجاری ما مثبت شد و دیگر تراز تجاری منفی نداشتیم. یعنی بین صادرات و واردات تعادل به وجود آمد و حرکت رو به رشد بود. اما در این بین چند مسئله پیش آمد؛ یکی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی و همچنین افزایش حقوق گمرکی از مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی و دلار نیمایی.

نماینده مردم خوزستان درمجلس بیان کرد: برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نکاتی را تاکید کرده بودیم. در عین شجاعت رئیس جمهور برای حذف آن از فرآیند اقتصادی کشور، در ماه اسفند سال گذشته تذکر دادیم که باوجود اینکه توزیع ارز ۴۲۰۰تومانی به روش دولت قبل اشتباه بود و میلیاردها دلار سرمایه‌های کشور را از دست دادیم که بنا بود به تولید و کالاهای اساسی اختصاص پیدا کند اما حذف یک شبه این دلار نیز به گفته برخی از کارشناسان و نمایندگان طی سال گذشته درست نبود.

وی افزود: ما نگرانی‌هایی را بابت حذف یک دفعه ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم و تاکید کردیم که این کار تورم را در سبد خانوار افزایش خواهد داد. همچنین پرداخت یارانه نقدی که در مصوبه مجلس به صراحت تاکید کرده بودیم باید نیاز مردم در قالب کالابرگ الکترونیکی به آن‌ها داده می.شد.

یوسفی اظهار داشت: دولت باید کالای مورد نیاز را به مردم بدهد نه پول نقد آن را. چراکه این کار هم سبد خانوار را کوچک نمی‌کند و هم از طرف دیگر باعث ایجاد اشتغال و تامین کالاهای اساسی برای کشور می‌شود. اینها نکاتی بود که باعث فراز و نشیب شد.

مجتبی یوسفی

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: وقایعی که در ماه‌های اخیر رخ داد یکی از عوامل بی ثباتی اقتصادی شد و همچنین تصمیمات مسئولان اقتصادی هماهنگ نبود و چه بسا این تصمیمات باعث ایجاد تشویش در بازار شد و در تامین سبد ارزی کشور به مشکل خوردیم.

او اظهارداشت: همچنین مسئله بعدی، عدم توجه به برنامه‌ریزی بود که باید برای حمایت از کشاورزان، محصولات باغی و زراعی و تولیدکنندگان دام و پروتئین صورت می‌گرفت. اما متاسفانه به تذکراتی که در این رابطه داده شد توجه نشد و در نهایت اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر شاهدش بودیم و منجر به اغتشاش شد باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شد.

یوسفی گفت: از طرف دیگر نیز یک سری تصمیمات در افزایش نرخ ارز تاثیر گذار و اجرای آن‌ها اشتباه بود و افزایش لجام گسیخته قیمتی با توجه به مولفه‌های اقتصادی و مثبت شدن تراز تجاری کشور قابل قبول نیست. لذا اگر به موارد مذکور توجه می‌شد اگر وضعیت ما نسبت به سال قبل بهتر نمی‌شد قطعاً بدتر بود.

این نماینده مجلس یادآورشد که در مدت گذشته ۲۳ میلیارد دلار واردات و ۲۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم. لذا تراز تجاری ما یا صفر یا بسیار کم منفی بود اما با این وجود شاهد التهاب در بازار بودیم که ناشی از تصمیمات اشتباه و اغتشاشات اخیر بود و باعث نگرانی برای مردم شد و دست بردن برخی از رسانه‌ها برای تشدید این جنگ روانی موجب نوسان در بازارهای موازی شد.

وی عنوان کرد: با توجه به عزم دولت و تصمیماتی که در فرایند بودجه در مجلس داشتیم تلاشمان این بود که سقف بودجه را افزایش ندهیم تا تورم و کسری بودجه ایجاد نشود. مجلس در تمام مراحل بررسی بودجه سعی داشت به خواسته‌ها و مطالبات صنوف مختلف توجه کند و تمام خواسته‌های به‌حق مردم را در تنظیم بودجه لحاظ کرد‌. در مجموع با توجه به اینکه گله مردم از شرایط اقتصادی به حق است اما شرایط کمی رو به بهبود است.

یوسفی افزود: هرچند برخی می‌خواهند تلاش کنند ناامنی روانی در حوزه اقتصادی برای مردم باقی بماند اما من امیدوار هستم با اصلاحاتی که باید انجام شود و همچنین ترمیم مدیران اقتصادی دولت شرایط بهتر شود. چرا که رئیس‌جمهور باید تغییراتی را ایجاد کند زیرا با توجه به شناختی که از او داریم این ترمیم باید صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: بنابراین تغییر در تیم اقتصادی دولت می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. همچنین این نکته را باید به برخی از دولتمردان بگویم که هرچند برخی از مسئولان و رئیس جمهور شبانه روز در حال تلاش هستند، اما لازم است بدانند که مولفه‌های اقتصادی به صورت نقطه‌ای و تئوری حل نمی‌شوند.

یوسفی درانتها تاکید کرد: مسئولان اقتصادی باید کمی واقعیت‌های اقتصادی را نیز در نظر بگیرند. در غیر این صورت اگر فقط بخواهند اقتصاد را تئوری ببینند شاهد همین تصمیم‌هایی خواهیم بود که برخی اوقات روی کاغذ اثر روانی کمی دارند اما در بازار شاهد اثر تورمی و روانی بسیار زیاد هستیم.