احیای روابط تهران- ریاض به نفع جهان اسلام است

جلیل رحیمی جهان آبادی در مورد آغاز روابط ایران و عربستان با بیان اینکه ۶۷ درصد انرژی جهان در منطقه خاورمیانه تامین می شود، اظهار داشت: همه قدرت های بزرگ به دنبال نفوذ در این منطقه هستند و آمریکایی ها از طریق اختلاف افکنی سعی داشتند نفوذ خود و رژیم صهیونیستی را در منطقه زیاد کنند و به همین دلیل فراز و فرودهایی در روابط این دو کشور بزرگ اسلامی ایجاد شد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس تصریح کرد: بهبود روابط تهران و ریاض فضای تیره و تار ایران هراسی را رفع می کند و می تواند فرصت سرمایه گذاری، رشد و توسعه اقتصادی را برای دو کشور فراهم کند و بجای پرداختن به تنش های نظامی وقت بیشتری برای همکاری طرفین به وجود آورد.

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: بهبود روابط ایران و عربستان در پرتو سرمایه گذاری مشترک و پیوند عمیق اقتصادی دو کشور استحکام پیدا می کند، اگر این پیوند در حوزه خلیج فارس که منافع مشترک دو کشور است، تعریف شود تهران و ریاض به دوستی پایدار دست پیدا می کنند و تنش های سیاسی و مذهبی نمی تواند بر این روابط تاثیر بگذارد.

وی افزود: بعد از خروج آمریکا از افغانستان و عراق و وضعیتی که در توازن قدرت جهانی و منطقه ای رخ می دهد، شرایطی را بر خاورمیانه حاکم کرده که به دنبال آن عربستان و ایران را به سمت سیاست آسیایی و کاهش تنش ها سوق داده است.

احیای روابط تهران- ریاض به نفع جهان اسلام است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقش چین در میانجیگری ایران و عربستان اظهار داشت: چین به دنبال آن است که نقش اساسی در جهان و آسیا ایفا کند زیرا رابطه چین با ایران و عربستان به نفع پکن است و تمایل ندارد تنها یکی از دو کشور را داشته باشد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس افزود: با تلاش چینی ها و سیاستی که ایران برای نگرش آسیایی و تنش زدایی با همسایگان در دولت جدید پیش گرفت، روابط تهران و ریاض احیا شد که به نظر می رسد این احیای روابط می تواند مقدمه ای برای احیای روابط ایران با اردن، مصر، امارات و بحرین باشد.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: با تقویت روابط ایران و عربستان، روابط اقتصادی، اتباع، مساله حج و گردشگری بین ایران و کشورهای عربی رونق پیدا می کند و می تواند پیامدهای مثبت و سازنده ای برای کشورهای منطقه به دنبال داشته باشد.

 «حسین امیرعبداللهیان» و «فیصل بن فرحان» وزرای خارجه ایران و عربستان روز پنجشنبه ۱۷ فروردین در پکن پایتخت چین، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. این نخستین دیدار وزرای خارجه دو کشور از سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۶) بود؛ دوکشور برای رسیدن به این مرحله از روابط، از فراز و نشیب‌های بسیاری گذشتند. اکنون اما بازگشت روابط دو کشور به مسیر عادی، می‌تواند برای طرفین، میانجیگران و کشورهای منطقه سرآغاز فصل جدیدی از روابط دیپلماتیک در حوزه‌های مختلف باشد.

بر اساس اعلام منابع خبری عربستان هیاتی از این کشور برای بررسی بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری عربستان به تهران سفر کرده است و در مقابل مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه از عزیمت هیات ایرانی به عربستان تا اواخر این هفته خبر داده است تا زمینه برای گشایش کنسولگری ایران در جده و سفارت ایران در ریاض فراهم شود.