سال گذشته 2 هزار و 800 پزشک متخصص و فوق‌متخصص به مناطق محروم اعزام کردیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه 22 فروردین ماه مجلس سوال محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس از بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دستور کار قرار دادند.

در ابتدای این نشست زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس خلاصه سوال محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق در مجلس از وزیر بهداشت را به شرح زیر قرائت کرد:

چرا توزیع نیروی انسانی به صورت عادلانه و بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور صورت نمی‌گیرد؟

وزیر بهداشت: پس از استقرار دولت سیزدهم در جهت ایجاد عدالت و ارائه خدمات درمانی در کشور اقدامات ارزنده ای انجام شده است. بنده در دوبخش «اقدامات فوری که برای نیروهای انسانی» و همچنین «اقدامات زیرساختی در این رابطه» سوال آقای صباغیان را پاسخ می دهم.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس نیز در تشریح سوال خود گفت: سوال بنده درباره توزیع ناعادلانه نیروی انسانی و پزشک در مناطق مختلف کشور است. طبق اصل 29 قانون اساسی مردم ایران حق دارند از امکانات بهداشت و درمان و پزشک برخوردار باشند. اما امروز مناطقی در دور دست و محروم وجود دارد که پزشک حداقلی را ندارند و مجبورند ده ها کیلو متر به مراکز استان ها بروند که پزشک دارد.

وی افزود: مشکلاتی که بیماران مناطق محروم دارند، قصه پر غصه دیگری است. آقای وزیر اگر طبق اصل 29 قانون اساسی و طبق اصل وجدان ما انسان ها، مردم حق دارند از پزشک مناسب برخوردار باشند، مسئول و متوالی آن کیست؟ آقای وزیر پاسخی شما چیست؟ جنابعالی مسئول و متولی هستید و مردم تاوان سو مدیریت شما را پرداخت می کنند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت نیز در پاسخ به این سوال گفت: درباره اقدامات فوری که باید صورت می گرفت، آنچه که قانون برای ما مشخص کرده، اعزام نیرو فارغ التحصیل به مناطق محروم است. ما در سال 1401، 2هزار و 800 نیروی متخصص و فوق تخصص و در سال 98، هزار و 884 نفر و و در سال 1400، 2 هزار و 400 نفر اعزام داشتیم. 

وی افزود: ما در 2 و نیم سال حدود 52 پروژه داشتیم و در یک سال و نیم گذشته 101 مرکز درمانی در کشور ایجاد شده است که ما در این رابطه رشد دوبرابری داشتیم. وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در این مدت 15 هزار تخت بیمارستانی جدید در عرض 18 ماه بهره برداری و افتتحا کردیم. ما 150 هزار تخت در کشور داریم در یک سال و نیم 10 درصد پیشرفت داشتیم.  ما 181 دستگاه تجهیزات سرمایه ای در مناطق محروم کشور توزیع کرده ایم. ما در سه سال قبل از دولت 91 دستگاه توزثه اما در یک سال و نیم 181 دستگاه توزیع کردیم. عمده این دستگاه ها، دستگاه های پیچیده و سنگین هستند.

وزیر بهداشت افزود:گسترش مراکز دندان پزشکی دولتی در دو سال قبل از دولت 13 کلا 14 مرکز ایجاد شده بود اما در دولت جدید 53 مرکز ایجاد شده است.

عین اللهی ادامه داد: رشد پنجاه درصدی در پذیرفته شدگان رشته های فوق تخصصی پزشکی را داشتیم؛ ظرفیت در رشته های فوق تخصصی در سال گذشته به دوبرابر افزایش یافت.از طرفی افزایش بیست تو پنج درصدی در ظرفیت فلونشیپ داشتیم. مشاهده نتیجه افزایش ظرفیت در رشته های پزشکی به دلیل فرایندی که باید طی شود زمان می برد،  با این وجود امیدوار هستیم در سال های آینده بخشی از مشکلات را حل کنند.

وزیر بهداشت همچنین در مورد بیمه سلامت گفت: با ۶ همت اعتباری که مجلس به این موضوع تخصیص داد توانستیم ۶ میلیون نفر را بیمه کنیم‌ بحث دیگر رسیدگی به وضعیت بیماران خاص بود که ۵ همت اعتباری به آن تخصیص داده شد. طرح تعالی نظام سلامت را نیز تدوین کردیم و امیدواریم بتوانیم این برنامه را تا انتها پیش ببریم.

صباغیان پس از استماع پاسخ وزیر گفت: سوال بنده در مورد نحوه توزیع پزشک بود اما وزیر بهداشت در خصوص تجهیزات و امکانات پزشکی و تخت بیمارستانی صحبت کردند، بنده انتظار داشتم وزیر برنامه‌های خود را در حوزه تامین پزشک متخصص ارائه کند. چرا نباید ما پزشک متخصص و عمومی به اندازه کافی داشته باشیم؟ امروز سوال افکار عمومی به ویژه مردم در مناطق محروم این است که چرا بعد از گذشت ۴۵ سال از عمر انقلاب که شعار اصلی آن حمایت از محرومان بود عملکرد وزارت بهداشت ما را به جایی رسانده که از نظر تعداد پزشک در رتبه ۸۷ دنیا هستیم. کشورهایی نظیر قرقیزستان، لبنان، عربستان و فلسطین از ما تعداد پزشک بیشتری دارند. از سوی دیگر براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ سرانه پزشک باید به رتبه اول افزایش یابد اما اکنون از ۲۳ کشور منطقه ایران در رتبه ۱۷ قرار دارد.

نماینده مهریز و بافق در ادامه تاکید کرد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت باید ۳۰ نفر پزشک وجود داشته باشد اما در ایران ۱۵ نفر پزشک وجود دارد. در حوزه پزشک متخصص نیز به ازای هر ۱۰ هزار نفر باید ۲۰ پزشک متخصص وجود داشته باشد که اکنون این عدد ۶ پزشک است. همچنین ما تعداد محدود پزشکی را که اکنون داریم نتوانستیم عادلانه توزیع کنیم. در تهران به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۵.۵ برابر استان سیستان و بلوچستان پزشک وجود دارد. سخنگوی وزارت بهداشت در دولت قبلی اعلام کرد که در برخی از رشته‌های تخصصی ۵۰ درصد پزشکان در تهران هستند ما مسئول این وضعیت هستیم. در استان یزد باید اطراف مراکز درمانی را ببینید که چه طور مردم  اسکان پیدا کرده تا بتوانند درمان شوند.

صباغیان اضافه کرد: امروز برای شهادت حضرت علی (ع) که مرد عدالت بود پیراهن مشکی تن کرده‌ایم اما در کجای این عملکرد ما عدالت وجود دارد؟ زیاد از عدالت می‌گوییم اما در عمل چه می‌کنیم. این وضعیت به پدیده زیرمیزی می‌انجامد امروز دیگر باید سکه و دلار برای زیرمیزی داده شود و هیچ کس هم حرفی نمی‌زند. بیماری که رنج بسیاری می‌کشد چرا باید فشار مضاعفی بر آن تحمیل شود.

سال گذشته 2 هزار و 800 پزشک متخصص و فوق‌متخصص به مناطق محروم اعزام کردیم

وی در پایان گفت: کشور کوبا که یک کشور جهان سومی است به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۸۴ پزشک دارد اما ما تنها ۱۵ پزشک داریم. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی همین ۲۰ درصد افزایش پزشکان را تصویب نکرده بود ما نیز آن را تصویب نمی‌کردیم چرا که تعارض منافع وجود دارد. تاوان این سوء مدیریت‌ها را مردم باید پس دهند. من انتظار داشتم وزیر بهداشت برنامه خود را برای رفع این وضعیت ارائه کند و بگوید در پنج سال آینده در حوزه نیروی پزشک و نیروی متخصص در چه وضعیتی خواهیم بود.

در پایان، صباغیان از پاسخ وزیر بهداشت به صورت مشروط قانع شد و خطاب به رئیس مجلس گفت: من یک فرصت دو سه ماهه به وزیر بهداشت می‌دهم.

قالیباف هم گفت: بحث اعزام پزشک به مناطق محروم با چالش هایی مواجه است که همه این ها به وزارت بهداشت برنمی‌گردد.