فرصت سه ماهه به وزیر بهداشت برای تامین پزشک در مناطق محروم

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی سوال محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق از بهرام عین اللهی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار قرار گرفت.

سوال این نماینده به توزیع عادلانه نیروی انسانی متخصص در رشته های پزشکی در کشور اختصاص داشت و صباغیان این پرسش را مطرح کرده بود که چرا توزیع نیروی انسانی به صورت عادلانه و بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور صورت نمی‌گیرد؟

پس از طرح سوال این نماینده و ارایه توضیحات وزیر بهداشت به نمایندگان، صباغیان به وزیر سه ماه فرصت داد تا نسبت به تامین پزشک در مناطق محروم اقدام کند.

این نماینده مجلس در توضیح سوال خود گفت: طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، همه مردم در مهین اسلامی حق دارند از امکانات بهداشت و درمان به ویژه پزشک برخوردار باشند ولی شهرهایی در نقاط دور دست وجود دارد که پزشک ندارند و مردم مجبورند مسافت‌های زیادی را برای پزشک طی کنند و در این راه مشکلات زیادی گریبانگیر آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران از نظر برخورداری از پزشک در رتبه 87 جهان است، یادآور شد: برای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت باید ۲۰ پزشک متخصص باشد ولی فقط ۶ پزشک متخصص برای این تعداد وجود دارد و توزیع عادلانه هم انجام نمی‌شود. به عنوان مثال در تهران ۵.۵ برابر نسبت به استان سیستان و بلوچستان پزشک وجود دارد و این شرایط برای سایر استان‌ها مانند کرمان و خراسان جنوبی نیز صادق است.

صباغیان با یادآوری اینکه در برخی از رشته‌های پزشکی ۵۰ درصد پزشکان در تهران هستند. همچنین در استان یزد در بیشتر مناطق درمانی صف مردم برای پزشک وجود دارد، چرا که وزارت بهداشت برای تامین پزشک در مناطق محروم برنامه ندارد.

فرصت سه ماهه به وزیر بهداشت برای تامین پزشک در مناطق محروم

وی از اینکه 70 درصد پزشکان در مراکز استانها مستقر هستند، گلایه کرد و گفت: پزشکی بیان می‌کرد که ۴۰ درصد بیمارانی که در روز مداوا می‌شوند خارج از مرکز استان مراجعه می‌کنند زیرا بیشتر پزشکان به دلیل منافع مالی به مناطق محروم نمی‌روند.

این نماینده مجلس خواستار پیگیری توزیع عادلانه پزشکان بویژه مختصصان در مناطق مختلف کشور شد.