ارجاع استیضاح ۳ وزیر اقتصادی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی امروز قوه مقننه در تذکری با استناد به مواد 220 و 221 آیین نامه داخلی مجلس ، گفت: در ماده 221 آیین‌نامه آمده است، هیات رئیسه موظف است طرح استیضاح را بلافاصله به کمیسیون تخصصی ارجاع دهد در حالی که حدود چندین ماه است طرح استیضاح وزیر میراث فرهنگی و گردشگری طی 4 استیضاحی که آخرین آن برای آقای توسلی نماینده کبودرآهنگ بود، باقی مانده است.

وی افزود: از این رو با توجه به اینکه 72 امضا برای استیضاح وزیر میراث فرهنگی از طرف بنده بود به کمیسیون فرهنگی ارجاع می‌دادید؛ با توجه به استعلامی که از رئیس کمیسیون فرهنگی گرفته شد وی اعلام کرد که ارجاعی صورت نگرفته است باید مشخص شود که قضیه چیست که استیضاحی که روز گذشته آمده است و بلافاصله به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود سپس آقای حاجی عضو هیات رئیسه مصاحبه می‌کند که سه شنبه در دستورکار قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام نقدعلی افزود: استیضاح از وزیری که نسبت به عملکرد آن در عرصه میراث فرهنگی، اظهار نظرات شاذ و عدم پرداخت به حوزه وظیفه وزارتی اعتراض وجود دارد چرا نزدیک به 5 و 6 ماه است که به کمیسیون تخصصی ارجاع داده نشده است. چطور یک استیضاح ظرف 24 ساعت با امضای کمتر به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود ولی یک استیضاح دیگر با 72 امضا چندین ماه است که به کمیسیون ارجاع داده نشده است.

وی با طرح این سوال که دلیل این برخورد دوگانه در بحث طرح استیضاح‌ها چیست؟ گفت: درخواست می‌شود که توضیح بفرمایید که قضیه چیست و چه اولویتی وجود دارد.

ارجاع استیضاح ۳ وزیر اقتصادی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس

عضو کمیسیون قضایی مجلس افزود: درخواست بنده این است که طرح استیضاح وزیر میراث فرهنگی به کمیسیون ارجاع داده شود و این تذکر جدی من به رئیس مجلس و اعضای هیات رئیسه است که رویه را تغییر دهند.

* گزارش استیضاح 3 وزیر اقتصادی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده است

بنا بر این گزارش، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به تذکر نماینده خمینی‌شهر گفت: جرم بنده این است که روز گذشته در  جلسه کمیسیون صنایع شرکت کردم و وقتی تعداد امضاها به حد نصاب رسیده بود و وزیر نیز صحبت خود را انجام داد، در پاسخ به سوال خبرنگار عنوان کردم که استیضاح در این جلسه مطرح شده و گزارش آن به هیئت رئیسه ارائه می‌شود.

وی ادامه داد:تنها  بنده طرح استیضاح تدوین نکردم بلکه 3 تن از همکاران دیگر نیز طرح استیضاح داشتند و این طرح استیضاح نیز مربوط به دی ماه 1401 است و ادامه آن نیز در اسفندماه پیگیری شد. ارجاع استیضاح نیز به عهده بنده در هیأت رئیسه نیست بلکه به عهده آقای دهنوی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: وقتی موضوع استیضاح نیز در جلسه هیأت رئیسه مطرح شد، مقرر شد با توجه به اولویتی که مباحث اقتصادی دارد، گزارش استیضاح 3 وزیر اقتصادی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود که وزیر جهاد در همان روز سه‌شنبه توسط دولت تعیین تکلیف شد و گزارش 2 وزیر دیگر روز سه‌شنبه به کمیسیون ارجاع شد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه کمترین نقش را به عنوان عضو هیأت رئیسه در اعلام وصول استیضاح وزرا داشته‌ام، گفت: آقای رئیس نیز می‌تواند این گفته من را تأیید کند.

*توضیحات قالیباف درباره روند استیضاح‌ها در مجلس

در ادامه جلسه قالیباف رئیس مجلس نیز در این باره، گفت: طبق آیین‌نامه اگر 10 نفر از همکاران طرح استیضاح را امضا کنند، ما باید بلافاصله آن را به کمیسیون ارجاع دهیم و این حرف کاملاً درست است ولی به هرحال باید ثباتی هم در کار وجود داشته باشد.

رئیس مجلس افزود: جلسه روز گذشته هیأت رئیسه نیز فقط متمرکز به همین موضوعات بود و ما توجه به این موضوع داریم که آیین‌نامه را رعایت کنیم.