ضرورت همکاری ، همدلی و هم افزایی قوای سه گانه/ دولت چه وظیفه ای دارد؟

همکاری و همدلی و هم افزایی قوای سه گانه یکی از مهمترین نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود در عید فطر به آن اشاره و بر این مهم تاکید فرمودند.

حضرت آیت الله خامنه ای همکاری، همدلی وهم افزایی سه قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و با اشاره به ترتیبات خوب قانون اساسی درباره تشکیل قوای سه گانه افزودند: اگر قوای مقننه، مجریه و قضاییه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.

رهبر انقلاب، تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسئولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها را یک راهبرد ضروری دیگر خواندند و افزودند: حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون، حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسئولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.

پس از روی کار آمدن مجلس انقلابی یازدهم این مجلس نشان داد هیچگاه به دنبال مشکل آفرینی برای دولت نبوده به قول معروف چوب لای چرخ دولت نگذاشته است.

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی نیز که ردای ریاست جمهوری را بر تن کرد همدلی خوبی میان دولت و مجلس برقرار شد و نمایندگان پارلمان نیز در طول دوره این دولت با تصویب قوانین مختلف سعی کردند به کمک دولت بیایند تا مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی برطرف شود.

در این میان اما وظیفه دولت نسبت به دو قوه برای حل مشکلات مهم تر است ، دولت باید با اجرای خوب قوانین مسائل و مشکلات را با سرعت بیشتری حل کند.

قوانین مختلفی در حال حاضر وجود دارد که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند اما هنوز به شکل خوبی اجرا نشده است.

مثلا یکی از مهمترین مشکلات مکردم موضوع مسکن به ویزه برای مستاجران است، مجلس قانون مالیات بر خانه های خالی را تصویب کرد که اگر این قانون به خوبی اجرا شود مطمئنا می تواندتاثیر بسزایی در کاهش قیمت مسکن و قیمت اجاره بها داشته باشد.

آلبرت بغزیان از کرشناان اقتصادی در این خصوص معتقد است که هر قدر تعداد خانه‌های خالی افزایش پیدا کند، کمبود عرضه در بازار ایجاد می‌شود و این امر منجر به افزایش اجاره مسکن خواهد شد.

وی افزود: با همکاری نهادهای وزارت راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی و سایر اصناف می‌توان خانه‌های خالی و قراردادهای واحدهای مسکونی را بررسی و خانه‌های خالی را شناسایی کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تاکید کرد: باید از ابزار مالیات نسبت به کسانی که به صورت عمد واحدهای مسکونی را خالی نگه می‌دارند، بهره برد.

قانون مالیات بر خانه های خالی توسط مجلس یازدهم تصویب شده اما متاسفانه اجرایی شدن این قانون توسط دولت با جدیت پیگیری نمی شود.

یکی دیگر از قوانین مهم مجلس برای کمک به حل مشکلات مردم تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود تا رونق تولید و کسب و کار اتفاق بیفتد و مجلسی ها بر این موضوع تاکید داشتند.

جوکار از نمایندگان مجلس در رابطه با عملکرد دولت نسبت به اجرای قوانینی همچون قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که موجب اشتغالزایی در سراسر کشور می شود، گفت: نمایندگان همواره تلاش می کنند در راستای رفع مشکلات و دغدغه ها به مسئولان اجرایی کشور کمک کنند و در این راستا تسهیل گیری داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصویب قانون یاد شده بیانگر اهمیت دادن بهارستان به بهبود شرایط اقتصادی است، بیان کرد: این مهم در حالی است که می توان اذعان کرد اقداماتی صورت گرفته اما آنچنان که در مفاد قانون به تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توجه شده، کارها پیشرفت جدی نداشته است.

وی ادامه داد: نباید از یاد برد تا زمانی که طرح شفافیت قوای سه گانه اجرایی نشود، مابقی قوانین نیز به کندی پیش می روند و به خوبی اجرایی نخواهند شد زیرا در این طرح جرم انگاری صورت گرفته و دستگاه ها را پاسخگو می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه امروزه تعامل میان قوه مقننه و قوه مجریه وجود دارد و نمایندگان مطابق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای دولت، مانع تراشی نمی‌کنند، افزود: هر قوه ای دارای وظایف و چارچوب عملکردی است که باید آن را رعایت کند؛ به عنوان مثال مجلس وظیفه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین به عنوان مثال وقتی موضوع بهبود وضعیت معیشتی مردم محور کار در کشور قرار دارد، دولت باید مفاد قانون را به درستی اجرایی کند، قوه قضائیه نیز مصون سازی کند تا رانت خواری صورت نگیرد و در نهایت مجلس نیز بر حسن اجرای قانون نظارت داشته باشد تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

به نظر می رسد دولت باید برای اجرای قوانین جدیت بیشتری داشته باشد و امروز مشکل کشور نبود قوانین نیستت بلکه اجرا نشدن دقیق قوانین است.

محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه نیز درباره همدلی و هم افزایی میان سه قوا می گوید که من باور دارم که در میان قوای سه گانه برای تمرکز بر حل مسئله نخست کشور که همان مهار تورم و رشد تولید است، همدلی و اراده وجود دارد؛ اما وقتی مقام معظم رهبری با آن نگاه جامع و کلانی که دارند، در دو فاصله نزدیک به هم، بر ضرورت همکاری کامل قوای سه‌گانه تاکید می‌کنند، مشخص می‌شود که خلاء‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ بویژه آنکه معظم‌له در خطبه‌های نماز عید سعید فطر بر این مقوله تاکید فرمودند، که همین امر نشان از اهمیت بالای موضوع دارد.

محسنی اژه‌ای بیان داشت: هماهنگی و هم‌افزایی قوای سه گانه برای تمرکز بر حل مسئله نخست کشور و عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص، به صرفِ گفتن و حرف زدن از هماهنگی و هم‌افزایی، قابل تحقق نیست بلکه نیاز به سازوکار و برنامه عملیاتی در این خصوص می‌باشد.

رئیس قوه قضائیه نیز تاکید کرد: یکی از مواردی که درخصوص موضوع فوق‌الذکر مؤثر خواهد بود، آن است که این همفکری و همکاری موجود در میان سران قوا، به زیرمجموعه‌های آنها و همه بخش‌های قوای سه گانه تسرّی یابد؛ چنانچه رئیس یک قوه در خصوص یکی از موضوعات مرتبط با مسئله نخست کشور و راهکار رفع و حل آن، یک فکر و دیدگاه مجزا نسبت به زیرمجموعه خود داشته باشد، در آنصورت امور به درستی پیش نمی‌رود؛ باید در همه بخش‌های قوا، دیدگاه‌ها و راهکارها جهت رفع مسائل و مشکلات و تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید)، نزدیک شوند.

آنچه مشهود است اینکه همدلی و هم افزایی تنها با شعار و حرف زدن درست نمی شود بلکه سه قوه در کشور باید این موضوع مهم را عملیاتی کنند. دولت در این میان باید با اجرای قوانین مجلس تمام همت خود را برای حل مشکلات مردم به کار گیرد و دو قوه دیگر یعنی مقننه و قضاییه نیز در کنار دولت باید مانع زدایی کنند.