سفر «عبداللطیف رشید» نقطه عطف دیگری بر روابط ایران و عراق است

 اصغر زارعی، کارشناس مسائل منطقه در خصوص اهمیت و اهداف سفر رئیس جمهور عراق به ایران به خصوص در شرایط فعلی منطقه پس از عادی سازی روابط ایران و عربستان، اظهارداشت: آقای «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق به دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران در یک سفر یک روزه وارد کشورمان شده و دیدارهایی را با مقامات ارشد کشورمان، خواهد داشت.

وی ادامه داد: عراق به واسطه‌ی قرابت‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و همکاری‌های بسیار نزدیکی که این دو کشور در طی سال‌های پس از سقوط رژیم بعث اتفاق افتاده، یکی از کشورهای نزدیک به ایران در موضوعات مختلف بوده و دولت عراق و گروه‌های سیاسی در این کشور برای ایجاد پیوند و اتحاد بیشتر با ایران، نقش کلیدی و موثری داشته‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: سفر رئیس جمهور عراق که اولین سفر وی بعد از تصدی عنوان ریاست جمهوری است، می‌تواند گام جدید و یک نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد. موضوعات فی مابین در جهت توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و خصوصا مباحث اقتصادی و گسترش تبادلات تجاری به خصوص در حوزه انرژی و نفت از مسائلی است که می‌تواند روابط دو کشور را از ابعاد جدیدی برخوردار کند.

زارعی مطرح کرد: همان طور که در گذشته هم ایران و عراق در زمینه‌های امنیتی و بحث‌های «مبارزه با تروریسم و امنیت پایدار» در منطقه همکاری‌های خوبی داشتند و با توجه به حضور برخی از عناصر بر هم زننده ثبات در منطقه اقلیم کردستان عراق و همچنین حضور نیروهای تروریستی و آمریکایی در این کشور و ایجاد ناامنی، همکاری دو کشور برای اقداماتی که می‌تواند موجب خروج نیروهای تروریستی آمریکا از عراق شود، می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی گفت: نقشی که دولت عراق برای «ایجاد تعادل و رابطه میان ایران با عربستان» ایفا کرد، بسیار سازنده‌ بود و پنج دور مذاکراتی که بین مقامات ارشد ایران و عربستان سعودی با وساطت و میانجگیری دولت عراق صورت گرفت، منجر به دیدار نهایی در پکن شد.

سفر «عبداللطیف رشید» نقطه عطف دیگری بر روابط ایران و عراق است

این کارشناس مسائل منطقه افزود: این دیدار با وساطت رئیس جمهور چین، ایجاد یک روابط جدید در روابط منطقه‌ای بین ایران و عربستان و سایر کشورهای عربی با جمهوری اسلامی ایران و فاصله گرفتن از سیاست‌های مداخله جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها در منطقه را در پی داشته است.

زارعی بیان‌ کرد: این سفر از ابعاد بسیار مهم و گسترده‌ای برخوردار است و تداوم این ارتباطات و رایزنی‌های سیاسی، می‌تواند برای منافع بلند مدت منطقه، فضای جدیدی را ایجاد کند.

وی مطرح کرد: زمینه‌هایی که امروز ما می‌بینیم با توجه به فرآیند خوبی که در منطقه شروع شده و ایجاد صلح و ثبات در یمن، سوریه و عراق و سایر مناطق، این همکاری‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک، می‌تواند شرایط را برای همزیستی بهتر، امنیت و ثبات پایدار سیاسی، اقتصادی و امنیتی را به همراه داشته باشد.

این کارشناس مسائل منطقه اظهارداشت: قطعا رفت‌ و آمدهای دو کشور دوست و همسایه‌ ایران و عراق زمینه را برای همکاری‌های گسترده‌تر در سایر کشورهای منطقه در پی خواهد داشت.

زارعی در خصوص تاثیر این سفر در رفع موانع موجود در مسیر «تعاملات تجاری» دو کشور، گفت: ابتدا باید توجه داشت که با آنکه رئیس جمهور عراق به عنوان مقام رسمی دولت عراق است اما بحث‌های اجرایی و عملیاتی با دولت و نخست وزیر عراق وجود دارد لذا رئیس جمهور یک نقش تشریفاتی می‌تواند داشته باشد.اما می‌تواند زمینه ای را فراهم کند که در بحث‌های اجرایی و عملیاتی آقای سودانی و پارلمان عراق، به تبعیت از تفاهمات همکاری‌هایی که در این سفر بحث‌ و بررسی خواهد شد، گام‌های موثری را بردارند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: قطعا دو کشور قائل به این هستند که روابط و همکاری‌ها در سطوح بالاتر تداوم پیدا کند و موانعی که مطرح می‌شود، نمی‌تواند مانع گسترش روابط و همکاری دو کشور شود.

زارعی در پایان خاطر نشان کرد: امروز ما شاهد هستیم که دولت عراق با توجه به رفع برخی از موانع توانسته بخش قابل توجهی از معوقه خود را در خصوص واردات انرژی از ایران را پرداخته و در زمینه ورود تجار و صادرات اقلام ایرانی به داخل عراق و اقلیم‌ کردستان زمینه‌های خوبی را فراهم آورده و قطعا این دیدارها نیز بستر این موضوعات را بیش از پیش مهیا می‌کند.