ایران اولویت نخست عراق برای تجارت خارجی

سعدالله زارعی در خصوص اهمیت و اهداف سفر رئیس جمهور عراق به ایران، اظهار کرد: سفر رئیس جمهور عراق به ایران در ادامه مناسبات برادرانه‌ای است که در طول حدود ۱۶ سال اخیر میان دو کشور شکل گرفته و دائما روند رو به توسعه‌ای داشته است.

 

وی گفت: این موضوع یک علامت از روابط با ثبات جمهوری اسلامی ایران و محیط منطقه‌ای آن است، «عراق در منطقه و جهان عرب» جایگاه خاصی دارد و دروازه‌ی ورود ایران به حوزه عربی است.

این کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد: عراق تنها کشور عربی است که مرز خشکی با ایران دارد و این کشور در حوزه عربی برای جمهوری اسلامی یک موقعیت کلیدی محسوب می‌شود.

زارعی عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته هربار در عراق تغییرات سیاسی رخ داده، یکی از اولین اقداماتی که مقامات جدید آن داشتند سفر به ایران و بازخوانی روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی عراق با ایران بوده است.

وی بیان کرد: سفر رئیس جمهوری فعلی عراق به ایران هم در همین چهارچوب صورت گرفت و انشاالله شاهد توسعه‌ی روابط ایران و عراق در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص تاثیر این سفر در توسعه تعاملات تجاری دو کشور گفت: یکی از محورهای اساسی روابط ایران و عراق در طول سال‌های گذشته، روابط تجاری بوده است، عراق کشوری است که از یک طرف کشور ثروتمندی محسوب می‌شود و از طرف دیگر به دلیل مشکلاتی که داشته و دارد نیازمند روابط تجاری با محیط خارج است.

زارعی افزود: در این میان گرایش بسیار خوبی در عراق برای «توسعه روابط تجاری» با ایران وجود دارد و شاید بتوانیم بگوییم اولویت عراق در روابط تجارت خارجی، ایران است.

وی در این خصوص ادامه داد: ایران به عنوان اولین تامین کننده نیازهای عراق مخصوصا در حوزه‌های غذایی و دارویی کمک‌های شایانی به عراق کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عراق رونقی هم به تجارت خارجی ایران داده است، عنوان کرد: آن طور که آمار دستگاه‌های رسمی بیان می‌کند در حال حاضر روابط تجاری میان ایران و عراق بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است که ظرفیت افزایش سطحِ دست کم دو برابر این حجم وجود دارد.

زارعی ادامه داد: البته این موضوع نیازمند این است که در جمهوری اسلامی ایران و عراق سازوکارهای لازم برای توسعه مناسبات تجاری وجود داشته باشد و تقویت شود.

ایران اولویت نخست عراق برای تجارت خارجی

وی در خصوص پیگیری آخرین وضعیت «توافق امنیتی» میان دو طرف مبنی بر تامین امنیت مرزهای دو طرف و اخراج نیروهای تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق، گفت: به طور کلی در طول سال‌های گذشته یعنی پس از سقوط صدام، مرزهای ایران و عراق یکی از امن‌ترین مرزهای ایران به شمار می‌رفته است.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: البته در این حین برخی گروه‌های خارجی هم‌ تلاش کردند خدشه‌ای به این وضعیت با ثبات و مناسب امنیتی ایران و عراق وارد کنند، کما اینکه در سال‌های گذشته گروه تروریستی پژاک تلاش کرد مرز شمالی بین ایران و عراق را دچار ناامنی و آشوب‌ کند.

زارعی در پایان خاطر نشان کرد: با اقدامات ایران و پیگیری دولت عراق این مسئله تا حد زیادی بر طرف شده و شاهد بودیم که در ماه‌های اخیر رئیس جمهور و نخست وزیر عراق اعلام کردند گروه‌هایی که در خاک عراق به طور غیرقانونی استقرار پیدا کردند، باید از این کشور خارج و امنیت مرزهای ایران و عراق تضمین شود که در این زمینه ما شاهد پیشرفت‌های خوبی هم بودیم.