پشت پای دوباره واشنگتن به ژرمن‌ها

این روزها اخبار جنجالی و جدیدی از خیانت‌های پشت پرده آمریکا به متحدان و شرکای امنیتی و سیاسی واشنگتن به گوش می‌رسد. طی سال‌های گذشته نیز شواهد زیادی درباره جاسوسی آمریکا از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و حتی برخی متحدان نزدیک‌تر خود مانند رژیم اشغالگر قدس منتشر شده بود اما اکنون، این جاسوسی‌ها به یک روند مستمر و پذیرفته شده در سازمان‌های امنیتی آمریکا تبدیل شده و همین مساله، منجر به خشم بازیگران غربی و متحدان آمریکا شده است. 

هفته‌نامه «دی‌سایت» و شبکه یک تلویزیون آلمان (ARD) گزارش دادند بر اساس سند محرمانه‌ای که به دست‌شان رسیده، سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده از جمله سازمان سیا، احتمالا از نشست نمایندگان وزارت دفاع آلمان با یک هیات چینی در روز ۲۰ فوریه (اول اسفند ۱۴۰۱) جاسوسی کرده‌اند. این سند که یک تکه کاغذ کوچک زردرنگ است، از جمله اطلاعات فوق‌سری پنتاگون به شمار می‌رود که توسط یک عضو گارد ملی آمریکا افشا شد؛ این جوان ۲۱ ساله شامگاه پنجشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) توسط ماموران اف‌بی‌آی به اتهام افشای اسناد محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا بازداشت شد. بر اساس گزارش دویچه‌وله، گفته می‌شود این سند پس از مدت کوتاهی از اینترنت پاک شد اما هفته‌نامه دی‌سایت و شبکه یک تلویزیون آلمان موفق شدند ضمن دستیابی مجدد به آن، این سند محرمانه را مورد ارزیابی قرار دهند، با این‌ حال تنها نهادهای دولتی آمریکا می‌توانند صحت این سند را تایید کنند؛ درخواستی که فعلا از سوی آنها بی‌پاسخ مانده است. این گزارش می‌افزاید نهادهای امنیتی در آلمان مشغول تحقیق بر این سند و محتوای آن هستند.

* آمریکا همچنان از متحدانش جاسوسی می‌کند

به هر حال نکته حائز اهمیت درباره این سند، نه‌تنها محتوای آن بلکه این امر است که ایالات متحده همچنان از سازمان‌های دولتی آلمان جاسوسی می‌کند. پیش‌تر در سال ۲۰۱۳ «رسوایی شنود» میلیون‌ها شهروند آلمانی از جمله صدراعظم وقت آلمان، آنگلا مرکل، از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) جنجال‌برانگیز شده بود.

در بالای این پیام عبارت اختصاری TS آمده که احتمالا مخفف «فوق‌سری» (Top Secret) است؛ همچنین IS دیگر عبارت اختصاری در این سند است که به گزارش دی‌‌سایت و شبکه یک تلویزیون آلمان می‌تواند اشاره‌ای به «شنود الکترونیک»

(Signal Intelligence) باشد؛ از این رو جاسوسی می‌تواند با رهگیری یک ایمیل یا هک سیستم‌های فناوری اطلاعات وزارت دفاع آلمان انجام شده باشد. مامورهای اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود از جلسه ۲۰ فوریه میان مقامات آلمان و چین می‌نویسند: «نمایندگان وزارت دفاع فدرال با هیاتی از نیروهای مسلح چین گفت‌وگو کردند. این دیدار در چارچوب دیپلماسی نظامی معمول و با هماهنگی سایر بخش‌های دولت فدرال انجام شد». 

* وقتی سفارت آمریکا هم به برلین اعتماد ندارد!

جنگ در اوکراین، تنش‌ها در رابطه با تایوان و حمایت نظامی سازمان ملل از جمله موضوع‌هایی بودند که طبق این سند، در جلسه یادشده میان آلمانی‌ها و چینی‌ها مورد بحث قرار گرفت. نکته عجیب اما درباره این جاسوسی این‌ است که طبق تحقیقات ۲ رسانه یادشده، طرف آلمانی در آن زمان، سفارت آمریکا در برلین را به طور رسمی در جریان ملاقات با چینی‌ها قرار داده بود! مقام‌های آمریکایی تاکنون نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند. آلمان از لحاظ اطلاعاتی، همکاری تنگاتنگی با دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده دارد و بویژه با توجه به ادامه جنگ در اوکراین، سعی می‌کند از تیرگی روابط با این کشور خودداری کند. در همین زمینه، یک کارشناس نظامی آلمان با ابراز تعجب از جاسوسی ایالات متحده از نهادهای آلمانی گفته است آمریکایی‌ها «می‌توانستند به طور مودبانه با ما تماس بگیرند و سوال‌های خود را مطرح کنند».

این کارشناس ابراز نگرانی کرده کشورهایی که با آلمان روابط دوستانه کمتری دارند نیز شاید از طریق جاسوسی، بتوانند به اطلاعات محرمانه و تعیین‌کننده‌ای درباره تصمیم‌های افراد و نهادهای ارشد آلمانی در زمینه‌های مختلف دست یابند.

یادداشت

* خیانت‌های دنباله‌دار در میان غربی‌ها

همان‌‌گونه که اشاره شد، طی سال‌های اخیر شاهد افشاگری‌های متعددی درباره همکاری‌های امنیتی آلمان و ایالات متحده آمریکا بوده‌ایم. حتی در مواردی اعلام شده است آلمان به نیابت از ایالات متحده، از دیگر کشورهای عضو منطقه یورو و اتحادیه اروپایی جاسوسی کرده و اطلاعات جمع‌آوری‌شده را در اختیار واشنگتن قرار داده است.

سال ۲۰۱۴ میلادی، برخی منابع خبری و امنیتی از شنود تلفن همراه آنگلا مرکل، صدراعظم وقت آلمان توسط ایالات متحده آمریکا خبر دادند. انتشار این خبر، خشم شهروندان آلمانی را برانگیخت اما مرکل ترجیح داد برخورد بازی با این موضوع داشته باشد. صدراعظم پیشین آلمان تنها اعلام کرد متحدان امنیتی نباید از یکدیگر جاسوسی کنند! شاید مرکل در آن زمان از افشای همکاری‌های امنیتی حقیرانه ژرمن‌ها با آمریکا و حتی اقدام جنجالی اما غیراعلامی دولت برلین درباره ارسال اطلاعات برخی شهروندان آلمانی به دستگاه‌های امنیتی ایالات متحده به بهانه تشکیل بانک افراد مظنون به تروریسم، واهمه داشت. پس از یک سال، یعنی سال ۲۰۱۵ میلادی، شاهد افشاگری دیگری در این باره بودیم. در این باره، مقامات آلمانی و آمریکایی به جاسوسی مشترک از فرانسه و تلاش برای دریافت اطلاعات شهروندان فرانسوی متهم شدند. با این حال مقامات فرانسوی نیز ترجیح دادند در مقابل آلمان سکوت کنند! به نظر می‌رسد شبکه خیانت متقابل مقامات غربی به یکدیگر، گسترده‌تر از حد تصور است! قطعا افشای جاسوسی مقامات آمریکایی از اعضای وزارت دفاع آلمان، این روند را پیچیده‌تر خواهد کرد.

محمد علیزاده