تاکتیک‌های عملیات روانی علیه «فعالیت‌های هسته‌ای ایران» دیگر اثربخش نیست

 مصطفی خوش‌چشم ، کارشناس سیاست خارجی درباره اظهارات خصمانه جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا که گفته است «به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهیم در صورت دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای اقدامات لازم را انجام دهد و برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه و جهان قلمداد کرده»، اظهار کرد: اساسا ایران و طرف غربی به رهبری آمریکا هنوز بر سر موضوعات اختلافی اندک باقی مانده بر سر مذاکرات در تقابل و چالش قرار دارند، مذاکرات یک بخش کوچک آن در اتاق انجام می‌شود و بخش بزرگتر آن در هماوردی بین دو طرف دنبال شده است.

وی گفت: این هماوردی و تقابل بر روی چند موضوع اندک باقی مانده است و دقیقاً هربار که طرف آمریکایی به خواسته های خود نمی‌رسد و با مقاومت ایران مواجه می شود به سراغ جنگ ترکیبی در بیش از ۱۲ حوزه می رود و در بهار و پاییز گذشته نیز این کار را انجام داد. در حقیقت در دو دوره متفاوت یعنی قبل از مذاکرات آخر وین در شهریور و یکبار هم بعد از آن به این جنگ ترکیبی پرداخته‌اند.

خوش‌چشم ادامه داد: یکی از این ۱۲ حوزه مربوط به «معتبرسازی تهدید» است، برای اینکه طرف آمریکایی سالهاست در منطقه مغلوب سیاست‌های ایران شده و تهدیدات طرف آمریکایی دیگر دارای هیچ اعتباری برای جمهوری اسلامی ایران نیست.

تاکتیک‌های عملیات روانی علیه «فعالیت‌های هسته‌ای ایران» دیگر اثربخش نیست

وی عنوان کرد: طبق گفته فرمانده اسبق سرویس سنتکام، حتی برتری هوایی آمریکا بعد از ۷۰ سال در منطقه به ایران واگذار شده و ایران نسبت به نیروهای آمریکایی برتری هوایی دارد، همینطور برای اینکه نیروهای آمریکایی زیر ضربه محور مقاومت قرار دارند و از حدود یک سال پیش سعی کردند که نقش معتبرسازی تهدید را به رژیم صهیونیستی واگذار کنند.

این‌کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اما با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی در «دوران افول» خود به سر می‌برد و دچار معضلات عدیده‌ای است و از طرفی ایران نسبت به «تهدیدات آمریکا» باکی ندارد، پُر واضح است که از «تهدیدات رژیم صهیونیستی» هم واهمه‌ای ندارد.

خوش‌چشم افزود: آمریکایی‌ها سعی می کنند که از نقاط ضعف رژیم صهیونیستی از جمله اینکه همه دنیا معترف هستند که به تنهایی هیچ توانی برای انجام تهدیدات ندارد، استفاده‌ کرده و تواماً با هم نقش معتبرسازی تهدید را انجام دهند، به این منظور که ایران تسلیم فشارها شود و در مذاکرات وین دو سه امتیاز باقی‌مانده را واگذار کند.

وی تاکید کرد: البته که اصل مذاکرات در همین دو، سه نکته معنا پیدا می‌کند به این شکل که اگر قرار است «فشار اقتصادی» از برداشته شدن تحریم برای مدت چند سال در عمل رخ دهد، باید ایران این دو، سه امتیاز را بدست آورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: به عبارت دیگر هر کسی که امتیازات باقیمانده را به دست آورد برنده مذاکرات و طرف دیگری مغلوب مذاکرات خواهد بود و به همین دلیل هم است که هر دو طرف ایران و طرف غربی به رهبری آمریکا بر سر مواضع خود ایستاده‌اند.

خوش‌ چشم با اشاره به لفاظی‌های مقام‌های آمریکایی و تاثیر حرف‌هایشان بر روند مذاکرات لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: از اساس «تبلیغات و جنگ روانی» یکی از اولین حوزه های جنگ ترکیبی بوده و سالهاست که این سیاست علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شده و می شود، طرف آمریکایی میخواهد با وارونه نمایی حقیقت بر روی ایران فشار را زیاد کند.

وی عنوان کرد: اما از آنجایی که آمریکایی‌ها از این شیوه تبلیغاتی و از این موضوع یعنی اتهام زنی در خصوص «فعالیت‌های هسته‌ای ایران» بیش از حد استفاده کرده‌اند این گونه تبلیغات و تاکتیک‌های عملیات روانی کهنه شده و دیگر اثری ندارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: این اقدامات آمریکایی ها حتی بسیاری از کشورهای دیگر از جمله مشارکت کنندگان در مذاکرات برجام به طور خاص روسیه، چین و کشورهای دیگر را هم مجاب نمی کند و در حقیقت آنها هم به این مسئله پی بردند که این تحریم‌ها بخشی از پروپاگاندای طرف آمریکایی است.

خوش‌چشم با اشاره به اینکه با توجه به تغییراتی که در سطح جهان به ویژه در خصوص جنگ اوکراین و تنش‌های تنگه تایوان می‌بینیم، اساساً دنیا دیگر پذیرای چنین تبلیغات و پروپاگانداهایی نیست، گفت: طرف آمریکایی از آنجایی که تاکتیک‌های قدیمی خود را دنبال می کند هنوز هم با همین شیوه به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران جلو می‌رود اگر چه که اینگونه تبلیغات برای او کارساز نخواهد شد.

وی در پایان در واکنش ایران به گزافه‌گویی‌های آمریکا خاطرنشان کرد: اساساً دو طرف در یک تقابل قرار دارند و همانطور که طرف آمریکایی به ایران فشار می‌آورد، ایران مقاومت می‌کند و واکنش‌های درستی را از خود نشان می‌دهد، طرف ایرانی هم باید با کنشگری، فشارهای متفاوتی را نسبت به طرف غربی به خصوص آمریکایی به صورت ممتد بیاورد تا به همان شکل که طرف آمریکایی با یک «فشار و جنگ ترکیبی» با ایران مواجه می شود ایران هم با توسل به مولفه های قدرت بسیار گوناگونی که در حوزه های متعدد دارد، با طرف غربی با یک فشار ترکیبی به شکل کنشگرانه مواجه شود.

«دریابان علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که «این اعتراف یعنی مسئول همه اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه افراد و تاسیسات هسته‌ای ایران تا کنون آمریکا بوده و خواهد بود و قطعا باید تبعاتش را بپذیرد.»