مجلس به احتمال فراوان به احیای وزارت بازرگانی رای خواهد داد

سید‌جواد حسینی‌کیا ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد احیای وزارت بازرگانی گفت: احیای وزارت بازرگانی ۲ اشکال دارد. در ابتدا اینکه خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است و بار مالی دارد و خلاف برنامه ششم توسعه است.

وی افزود: دولت هر سال باید ۱۰ الی ۱۵ درصد کوچک شود اما احیای وزارت دولت را چاق‌تر و بزرگ‌تر می‌کند. این کار بروکراسی اداری را بیشتر می‌کند. اکنون برای پیگیری امور از یک وزارتخانه استعلام می‌کنیم اما آن زمان باید دو وزارت خانه را مورد نظارت و خطاب قرار دهیم.

حسینی‌کیا با بیان اینکه تفکیک وزارت صنعت از تجارت تعادل در مدیریت را بهم می‌ریزد، گفت: نکته دیگر این است که وزارت صمت تنظیم‌گری بین صنعت و واردات است و تفکیک تجارت و بازرگانی از صنعت و معدن باعث می‌شود که این وزارت جدید به سمت واردات حرکت کند و صنعت ضربه بخورد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهارداشت: همچنین نکته بعدی که می‌توان برای تفکیک وزارت صنعت و معدن از بازرگانی به آن توجه کرد این است که شاید دست کم یک سال دیگر تا تشکیل ابتدایی آن مردم معطل بشوند تا این وزارتخانه‌ها تفکیک شوند. در این میان خسارت مردم را چه کسی خواهد داد و معطلی آن‌ها به گردن چه کسی خواهد بود؟

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد نکته مهم در این ماجرا این است که اگر آدم توانمند و متخصص در این زمینه نداریم به دلیل افراد ضعیف که همراهمان هستند نباید پایه‌های یک صندلی را ببریم. باید به دنبال یک فرد توانمند و بلند قد باشیم تا بتواند این وزارتخانه را درست مدیریت کند و روی صندلی درست بنشیند.

احتمال زیاد مجلس به احیای وزارت بازرگانی رای خواهد داد

حسینی‌کیا گفت: هر چند این طرح و پیشنهاد ۶ الی ۷ بار به مجلس آمده و رفته است و اکنون بار هفتم است که مطرح می‌شود و دست کم در این هفت باری که تجمیع و تفکیک شده است گره‌ای از مشکلات باز نشده است. از سوی دیگر تمام کشورهای توسعه یافته به سمت تجمیع وزارت‌خانه‌های خود رفته‌اند و دولت را کوچک‌تر کرده‌اند. بنابراین دیگران این راه رفته‌اند و برای ما مجدداً آزموده را آزمودن خطا است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اذعان کرد که من با این لایحه مخالف بودم اما با وجود اینکه دو فوریت آن مصوب شده و من مخالف بودم و هستم، پیش بینی می‌کنم که مجلس در راستای همراهی با دولت به آن رای خواهد داد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: از طرفی در مجلس قبلی نیز دولت قبلی بسیار تلاش کرد تا این وزارتخانه را احیا کند اما ما با آن مخالف بودیم و نتوانست رای مجلس را بگیرند. مسئله این است که راهکار مشکلات این نیست. راهکار این است که مدیران توانمند و جوانان انقلابی را سرکار بیایند تا کار را مدیریت کنند و پیش ببرند.