حج، میقاتی بین‌المللی و میعادی جهانی با منافع متعدد دنیوی و اخروی

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان، کارگزاران و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام ، نگاه صحیح به حج و فهم اهمیت این فریضه را بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: حج، مسئله‌ای جهانی و تمدنی است که هدف آن، ارتقاء امت اسلامی، نزدیکی دلهای مسلمانان و اتحاد امت اسلامی در مقابل کفر و ظلم و استکبار و بت‌های بشری و غیر بشری است.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به آیات قرآنی، خانه کعبه را مایه قیام و قوام جوامع بشری دانستند و با اشاره به منافع دنیوی و اخروی این فریضه عظیم، گفتند: اگر حج نباشد امت اسلامی فروخواهد پاشید.

 

ایشان حج را میقاتی بین‌المللی و میعادی جهانی برشمردند و با اشاره به دعوت پروردگار از «ناس» یعنی همه مردم برای برگزاری حج، افزودند: دعوت از آحاد بشر در همه تاریخ برای حضور در مکانی مشخص و آن هم در ایامی مشخص، نشان‌دهنده اهداف مهم و منافع کثیری است که در این فراخوان  الهی وجود دارد.

 رهبر انقلاب وحدت امت اسلامی و مقابله با شیاطین مستکبر را از جمله این اهداف دانستند و افزودند: از جمله منافع متعدد دنیوی حج این است که مسلمانان در این اجتماع عظیم، در مقابل رژیم صهیونیستی و نفوذ قدرت‌های استکباری، اعلام حضور و قدرت کنند و در برابر ظالمان جهان سینه سپر کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح منافع اخروی حج، هر کدام از اعمال این فریضه را دریچه‌ای منورکننده به سمت عالم غیب و معنا خواندند و به زائران بیت‌الله الحرام گفتند: با تضرع و دعا و اخلاص و عبودیت، دلهای خود را از هرچه معارض با یاد خدا است، پاک و مطهر کنید.

ایشان نگاه جهانی و فراسرزمینی به حج را مسئله‌ای اساسی برشمردند و با اشاره به ضرورت اطلاع از مسائل دنیا و اوضاع ملت‌های مسلمان، افزودند: ایام حج فرصت مغتنمی برای آشنایی واقعی با ملت‌ها و مسائل جهانی است تا خبرهای دروغ رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کذّاب، انسان را از واقعیات جهان دور و گمراه نکند.

رهبر انقلاب بی‌خبری از جهان را باعث هلاکت هر جامعه دانستند و افزودند: همانگونه که بارها گفته شده، آحاد مردم و مسئولان باید شناخت اهداف، روش‌ها، سیاست‌ها و نقاط قوت و ضعف دشمن را کاملا جدی بگیرند که اگر اینگونه شود، سر کشور کلاه نمی‌رود که البته برخی جاها کلاه رفته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اگر متوجه مسائل جهانی باشیم، می‌توانیم هدف واقعی دشمن و علت اصرارش بر برخی مسائل را درک کنیم؛ همچنانکه در بسیاری از مسائل، مسئولان حواسشان جمع بوده و درست عمل کرده‌اند که پیشرفت‌های بسیار خوب ایران در مسائل منطقه‌ای و جهانی که باعث عصبانیت آمریکا شده، نتیجه این حواس‌جمعی بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی آشکار شدن عملی مخالفت اسلام با تمایز‌های جغرافیایی، نژادی، طبقاتی و دیگر تمایزها را از جمله  نکات اساسی فریضه حج خواندند و افزودند: کشورهای مدعی تمدن که حقیقتا از تمدن بویی نبرده‌اند، همچنان درگیر نژاد سیاه و سفید و نژاد اروپایی و غیر اروپایی هستند و برای حیوان خانگی خود ارزشی به‌مراتب بیشتر از برخی انسان‌ها قائلند که غرق شدن پی‌در‌پی مهاجران در دریا نشانه‌ای از این واقعیت است.

ایشان یکرنگی و یکسانی همه زائران با هر نژاد و تاریخ و فرهنگ را از اسرار حج برشمردند و افزودند: مسئولان و موثران در حج باید به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنند که کلمه «حج» در ذهن همه به خصوص جوان‌ امروزی، تداعی‌کننده مفاهیم اساسی همچون تمدن‌سازی، اتحاد در مقابل ظالمان، نگاه فرامرزی و رفع تمایزات جاری در جوامع بشری باشد؛ که اگر اینگونه شود، دیگر کسی نگران بازارگردی برخی حجاج برای خرید کالاهای بنجل به عنوان سوغاتی نخواهد بود.

حج، میقاتی بین‌المللی و میعادی جهانی با منافع متعدد دنیوی و اخروی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر حضور زائران ایرانی در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجد‌النبی(ص) و ارتباط‌گیری و صحبت با دیگر زائران، افزودند: خواندن دسته‌جمعی دعای کمیل بسیار خوب است؛ ضمن اینکه حرکت عظیم برائت از مشرکین نیز که جزو ظرفیت‌های گسترده و عمیق حج است، باید ادامه یابد.

ایشان پیروزی انقلاب اسلامی را باعث شناخت و احیای نسبی ظرفیت‌های فریضه حج خواندند و افزودند: باید تلاش کرد همه این ظرفیت‌ها احیاء شود و در مسیر تحقق اهداف اساسی حج مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به تشریح ابعاد شعار حج امسال زائران ایرانی تحت عنوان «حج؛ تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف» پرداخت. آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت هم به اقدامات صورت گرفته در اصلاح فرایندها و بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به زائران بیت‌الله‌ ‌الحرام را تشریح کرد.