حقابه هیرمند از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی

  حسن کاظمی قمی شامگاه چهارشنبه در نشست تسریع در روند پیگیری حقابه هیرمند که با حضور وزیر امورخارجه، استاندار سیستان و بلوچستان ، نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان در چابهار برگزار شد اظهارداشت: برای پیگیری حقابه هیرمند ما از تمام ظرفیت‌های خودمان استفاده می‌کنیم تا حقابه تامین شود و این مساله در اولویت دستگاه دیپلماسی و مسوولان دست‌اندرکار است.

وی بیان کرد: نیاز است تا جامعه نخبگانی ما در رابطه با حقابه هیرمند ورود کنند و با کار کارشناسی این مساله دنبال شود.

نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: هم‌اینک سد کجکی واقع در افغانستان که بر روی رودخانه هیرمند احداث شده ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب دارد در حالیکه ۶۰ درصد آن رسوب است.

حقابه هیرمند از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی

وی تصریح کرد: ۲ کمیته در سیستان و بلوچستان یکی در رابطه با آب با استفاده از ظرفیت جامعه نخبگانی و دیگری اقتصادی کردن مرز سیستان فعال خواهد شد.

کاظمی قمی تصریح کرد: باید سایر راهکارها هم برای امرار و معاش مردم سیستان مدنظر قرار دهیم که یکی از آنها تجارت مرزنشینان تا سقف ۴۰۰ دلار است شمار زیادی از خانوار را در شمال سیستان و بلوچستان شامل می‌شود و این اقدام باید هر چه سریعتر انجام شود.

وی افزود: برای راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک در منطقه سیستان و افغانستان در انتظار معرفی هیات مدیره هستیم و در این زمینه چندین ماه است که منتظر محقق شدن آن هستیم.