تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب در رشد اقتصادی کشور موثر است

کمال علیپور خنکداری با اشاره به امضای توافقنامه ساخت راه آهن رشت - آستارا با سرمایه گذاری روس ها اظهار داشت: اگر بخواهیم بودجه‌های عمرانی کشور را از نفت جدا کنیم و منابع آن را سایر درآمدها تامین کنیم، چاره‌ای جز توسعه زیرساخت های بخش حمل و نقل و اتکا به درآمدهای ترانزیت اعم از ریلی و جاده ای نداریم.

وی با اشاره به جذابیت های ترانزیتی ایران برای اتصال شرق به غرب افزود: یکی از مواردی که به افزایش جذابیت ترانزیت از خاک ایران برای صاحبان کالا کمک می کند، افزایش سرعت حمل کالا بخصوص در حوزه حمل و نقل ریلی است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس ادامه داد: تکمیل کریدورهای حمل و نقلی کشور از جمله کریدور ریلی شمال - جنوب و احداث حلقه مفقوده این مسیر یعنی راه آهن رشت - آستارا در رشد اقتصادی کشور مؤثر است.

علیپور خاطر نشان کرد: اکنون دو کریدور شرق به غرب از شمال کشور می گذرد که شامل اتصال به راه آهن چین از خاک افغانستان و نیز کریدور شمال-جنوب برای اتصال روسیه به هند از بندرعباس و بندر چابهار (با تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان) است و این مسیرها برای کشور اهمیت بالایی دارد.

وی اولویت اصلی کشور در توسعه ترانزیت ریلی از خاک ایران را راه آهن رشت - آستارا عنوان کرد و اظهار داشت: این مسیر علاوه بر درآمدزایی برای کشور، از آسیب‌هاو تلفات حمل و نقل جاده ای کالا نیز بکاهد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس به سرمایه گذاری روس ها در احداث این خط ریلی اشاره و بیان کرد: اینکه بتوانیم از خط اعتباری دیگر کشورها برای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی استفاده کنیم، سبب می شود آنها نیز در سود این درآمدها شریک شده و به ترانزیت بیشتر کالا از خط ریلی ایران ترغیب شوند.

علیپور با بیان اینکه با افزایش زیرساخت های ترانزیتی کشور اعم از جاده‌ای و ریلی، ایران در عمل به شاهراه منطقه تبدیل می شود.

تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب در رشد اقتصادی کشور موثر است

وی با یادآوری در سال های گذشته جمهوری آذربایجان بنا داشت با تامین فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری برای احداث خط آهن رشت-آستارا اقدام کند، اظهار داشت:‌ ما با هیچ یک از همسایگان مشکل نداریم بلکه مراودات ریشه ای و دیرینه با جمهوری آذربایجان داریم امیدواریم مسئولان این کشور نیز به روی ریل همکاری و دوستی با ایران برگردند.

این نماینده مجلس در عین حال با تأکید بر اینکه در عین حال از سرمایه گذاری آذری ها هم در احداث کریدور ریلی شمال - جنوب استقبال می کنیم، گفت: سرمایه گذاری روس‌ها در احداث راه آهن رشت - آستارا جایگزین مناسبی برای فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری جمهوری آذربایجان است.

در سال ۱۳۹۷ دولت باکو به تهران پیشنهاد سرمایه گذاری و مشارکت ۵۰۰ میلیون دلاری در ساخت راه آهن ۱۶۴ کیلومتری رشت-آستارا را داد و قرار بود این طرح به صورت BOT (ساخت ، بهره برداری و انتقال) اجرا شود؛ در آن زمان ایران با هند و روسیه نیز برای مشارکت در سرمایه گذاری در ساخت بخش های دیگری از کریدور ریلی شمال-جنوب مذاکره کرده بود.

تکمیل حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال-جنوب که توافقنامه آن 27 اردیبهشت به امضای ایران و روسیه رسید، می تواند به رشد سریع ترانزیت کالا میان روسیه و هند از خاک ایران بینجامد. این دو کشور (روسیه و هند) در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) بیش از ۳۳ میلیارد دلار تبادلات تجاری داشتند.

بر اساس آنچه میان وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه به امضا رسید، مشارکت روسیه در ساخت راه آهن رشت_آستارا به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو است.