سرعت مسکن سازی با خانه‌های یک طبقه افزایش می‌یابد

حجت الاسلام والمسلمین سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره اثرات مثبت طرح ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی در کاهش اثرات سوء اجتماعی آپارتمان نشینی گفت: دولت باید با رویکرد و فرهنگ مردم در زمینه خانه سازی حرکت کند. مردم در شهرستان‌ها عمدتا فرهنگ سکونت در خانه‌های ویلایی و یک طبقه را دارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه انتخابیه من حدود ۶۰ هزار باغ ویلا وجود دارد و این خانه باغ‌های ویلایی تقریبا به شهر متصل شده‌اند. دولت در خانه سازی باید به این نکته توجه کند که نشاط و شادابی مردم در چه خانه‌هایی تامین می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ساختمان‌های چند طبقه و مرتفع با وقوع حوادث طبیعی در معرض خطر قرار می‌گیرند‌، بیان کرد: اثرات سوء آپارتمان‌های بلند مرتبه را در زلزله ترکیه مشاهده کردیم.

ذاکر افزود: تخصیص زمین رایگان به مردم و ساخت این خانه‌ها باعث می‌شود روند خانه سازی سرعت بگیرد و همین امر به عاملی برای ترویج ازدواج‌ها تبدیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند زمین کافی برای اجرای این طرح وجود ندارد، توضیح داد: در کشور ما زمین بایر زیادی وجود دارد و می‌توان طرح ساخت خانه‌های یک طبقه را به این وسیله به نتیجه رساند. دولت می‌تواند این زمین‌ها را قطعه قطعه کند و در اختیار مردم قرار دهد تا برای خودشان خانه بسازند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: برخی انتقاد وارد می‌کنند که با اجرای این طرح و تصرف زمین‌ها برای خانه سازی فضای سبز از بین می‌رود. در صورتی که اجرای این طرح منافاتی با فضای سبز ندارد و در قالب این طرح آمده که در این خانه‌ها مردم باید درخت هم بکارند.

وی افزود: این طرح باید در شهرستان‌ها مخصوصا در استان‌های سرسبز توسعه پیدا کند. البته می‌پذیریم که برخی از استان‌ها پتانسیل اجرای این طرح را ندارند، اما برخی از استان‌ها در این مسیر پتانسیل بالایی دارند.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه طرح ساخت خانه‌های یک طبقه با معماری اسلامی ایرانی تطابق زیادی دارد تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی و در روایات پیامبر (ص) به سکونت در خانه‌های بزرگ توصیه شده است و تاکید شده که کودکان باید در خانه‌های بزرگ رشد و نمو یابند.

وی گفت: کودکان در خانه‌های آپارتمانی ۵۰ و ۶۰ متری مجبورند به جای بازی به فضای مجازی پناه ببرند و به این دلایل است که این طرح از نظر روحی روانی بر روی خانوار‌های ایرانی تاثیر بسزایی دارد.

سرعت مسکن سازی با خانه‌های یک طبقه افزایش می‌یابد

ذاکر اظهار کرد: دولت در این طرح زمین رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد و مردم خودشان ادامه ساخت را انجام می‌دهند. با این شیوه می‌توان ۲ تا ۳ میلیون مسکن در سال ساخت و وعده رئیس جمهور را نیز محقق کرد.

وی بیان کرد: وقتی سخت گیری‌های بی مورد در حوزه مسکن سازی داشته باشیم و تمام ساخت و ساز‌ها را منوط به پیمانکار و انبوه سازان کنیم، قطعا در مسکن سازی به نتیجه نمی‌رسیم به عنوان مثال مسکن مهر به دلیل همین مسائل بود که به نتیجه نرسید. نبود رونق مسکن سازی به مانعی برای ازدواج و فرزند آوری تبدیل شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: معضل مسکن باعث بالا رفتن آمار طلاق می‌شود و از سوی دیگر چندین دهه باید تلاش کنیم که نرخ زاد و ولد را افزایش دهیم. افزایش جمعیت جز تاکیدات رهبری بوده است و پایین آمدن نرخ زاد و ولد باعث می‌شود با بحرانی جدی‌تر رو به رو شویم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: انتقاد و مخالفت با اجرای این قانون که گفته می‌شود فراهم کردن زیر ساخت برای این نوع خانه سازی سخت است نیز پذیرفته نیست، زیرا در حال حاضر همه چیز در کشور پیشرفت کرده و این نوع اظهار نظر‌ها صرفا بهانه جویی است.