سفر آیت الله رئیسی به اندونزی با هدف تعمیق روابط اقتصادی

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به اندونزی رسید تا در سفری دو روزه با «جوکو ویدودو»، همتای اندونزیایی خود با هدف تقویت روابط اقتصادی میان کشورهای دارای اکثریت مسلمان، در بحبوحه تشدید تنش های ژئوپلیتیک جهانی، دیدار کند.

وزارت امور خارجه اندونزی درباره این سفر گفت: رئیسی به دعوت ویدودو از این کشور بازدید می کند زیرا اندونزی قصد دارد با افزایش صادرات خود، بازسازی اقتصاد خود را پس از همه‌گیری کرونا شتاب بدهد.

انتظار می‌رود این سفر به روابط ایران و اندونزی جان تازه‌ای می بخشد زیرا تهران به دنبال جایگزین‌هایی برای تسلط غرب به رهبری ایالات متحده بر امور بین‌الملل است و پس از پایان مذاکرات دو کشور در مورد توافق تجاری ترجیحی بین اندونزی و ایران در ماه جاری، همکاری‌ها افزایش خواهد یافت.

داده های وزارتخانه اقتصاد اندونزی نشان می دهد: تجارت بین اندونزی و ایران در فاصله ژانویه تا مارس به ۵۴.۱ میلیون دلار رسیده است، در حالی که ارزش تجارت دوجانبه با بیش از ۲۳ درصد افزایش به ۲۵۷.۲ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

«جانی مارتا»، مدیر مذاکرات دوجانبه در وزارت بازرگانی اندونزی گفت: ایران یک شریک تجاری غیرسنتی برای اندونزی است اما امیدواریم با این ساز وکار اقتصادی بتوانیم دسترسی به بازار و فرصت های صادراتی خود را در خاورمیانه و ایران افزایش دهیم.

سفر آیت الله رئیسی به اندونزی با هدف تعمیق روابط اقتصادی

بزرگترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی به دنبال بازارهای جدید برای تنوع بخشیدن به گزینه های خود برای صادرات و کاهش اتکا به شرکای تجاری سنتی است که بسیاری از آنها تحت تاثیر تضعیف اقتصاد جهانی و خطرات ژئوپلیتیکی قرار گرفته اند.

رئیسی روز چهارشنبه پیش از ترک جاکارتا با «پوان ماهارانی»، رئیس مجلس نمایندگان اندونزی، شخصیت های مذهبی و تجار نیز دیدار خواهد کرد. رئیس جمهوری ایران از مسجد بزرگ استقلال جاکارتا، بزرگترین مسجد جنوب شرقی آسیا بازدید خواهد کرد و در یک دانشگاه اسلامی سخنرانی می کند.

آخرین سفر ویدودو به ایران در سال ۲۰۱۶ بود، در حالی که آخرین سفر رسمی رئیس جمهوری ایران در سال ۲۰۱۵ بود که حسن روحانی در پنجاهمین سالگرد کنفرانس آسیا و آفریقا در باندونگ شرکت کرد.

دکتر رئیسی در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی برای یک سفر دو روزه عازم اندونزی شده است.