ریشه عزت در دیپلماسی در تامین نیازهای داخلی است

حسین رئیسی ، نماینده مردم جاسک، رودان و میناب و سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد دیپلماسی عزت گفت: عزت و حکمت و مصلحت جزء اصول بنیادین سیاست خارجه کشور است و در برخورد با دیگر کشورها یکی از مسائل مهم حفظ جایگاه، کرامت و عزت ملت کهن و باسابقه ایران است و حتی اگر مشکلاتی هم داریم و در روابطمان با برخی از کشورها به وقفه خورده‌ایم باید با رعایت عزت و نشان دادن انعطاف آن‌ها را حل کنیم.

 

وی افزود: اما نکته اصلی که باید به آن توجه کنیم این است که حل شدن مشکلات نباید به قیمت له شدن عزت ملت ایران باشد. زیرا نباید هیچ موضوعی را با عزت ملی برابر دانست و برای حفظ آن باید به تمام راهکارهای اصلی و فرعی مذاکرات واقف باشیم.

 

*باید بدانیم کجا نرمش قهرمانانه داشته باشیم و کجا پای مواضعمان بایستیم

این نماینده مجلس گفت: عزت زمانی تامین خواهد شد که ما روز به روز در تامین نیازهای داخلی کشورمان توامندتر شویم و نیازمندیمان به بیرون از مرزها کاهش یابد و هرچه بیشتر بتوانیم نیازهای دیگران را نیز تامین کنیم و دیگران به ما نیاز داشته باشند می‌توانیم عزت ملی را حفظ کنیم.

رئیسی اظهارداشت: به طورمثال در موضوعاتی مانند 5+1 که سال‌ها برای آن وقت گذاشتیم و مدت زیادی برای اثبات حسن نیت با آن‌ها مذاکره می‌کردیم. همان زمان مقام معظم رهبری راهکار بسیار خوبی مطرح کردند و آن نرمش قهرمانانه بود.

وی افزود: نرمش قهرمانانه یعنی درمواقعی که می‌توان با آمریکا اصول و مبانی را حفظ کرد انعطاف داشته باشیم و معنای این انعطاف، سازش است. در سازش نباید افراط شود و اگر زیاده‌روی کنیم خطوط قرمز کشورمان را رد خواهیم کرد.

ریشه عزت در دیپلماسی در تامین نیازهای داخلی است

نماینده جاسک و رودان تاکید کرد: اما در مواردی که حقوق و اصول ملت ایران زیر پا گذاشته می‌شود نباید انعطاف بی‌دلیل به خرج دهیم. لذا باید از این رفتارها پرهیز کرد و راهش این است که وقتی به مبادلات و تعامل با دنیا فکر می‌کنیم باید به مرزهایش نیز توجه کنیم

رئیسی درانتها خاطرنشان کرد: بنابراین باید بدانیم که حد و مرز و خطوط قرمزمان در شرایط مختلف دیپلماسی چیست و چطور باید با رعایت آن روابط خارجی خود را حفظ کنیم تا به نفع ملت کشورمان باشد.