ایران سر مرزهایش با هیچ‌ کشوری شوخی ندارد/ ایران در برخورد با ناامنی در مرزهایش تعلل نخواهد کرد

ابوالفضل ابوترابی ، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و نمایمده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص اظهارنظرات مداخله‌جویانه برخی از مقامات طالبان و درگیری اخیر مرزی کشورمان با نیروهای طالبان بیان کرد: بارها به تمام کشورهای همسایه ما ثابت شده است که جمهوری اسلامی ایران تعرض به خاک و سرزمینش را تحت هیچ شرایطی تحمل نمی‌کند.

وی یادآورشد: در اقلیم کردستان عراق نیز رسما اعلام کردیم که تنش و دخالت را برنمی‌تابیم و شاهد بودیم که به شدیدترین نحوه ممکن برخورد با آن‌ها برخورد شد.

در سایر نقاط نیز به همین شکل رفتار کردیم و مثال واضح آن ۸ سال دفاع مقدس است.

ابوترابی افزود: اخیرا نیز رئیس جمهور کشورمان در افتتاح بازارچه مرزی ایران و پاکستان نیز همین درخواست را داشت. اخیرا نیز ۵ شهید در برجک‌هایی که سمت پاکستان بود و متاسفانه تعلل صورت گرفته بود داشتیم، اکنون موضع و رویکرد ما دررابطه با افغانستان نیز همینطور است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران یک سیاست کلی دارد و تمام دنیا نیز آن را تجربه کرده‌اند و آن این است که ایران در رابطه با مرزهایش با هیچکس شوخی ندارد و به هیچ شخص و کشوری یک وجب خاک هم نمی‌دهد و برای امنیت مرزهایش هیچ تعللی نخواهد کرد.

او ادامه داد: مرزبانان جان برکف ما به معنای واقعی پاسدار مرزهایمان هستند. شرایط فوق‌العاده سختی را تحمل می‌کنند اما حاضر نیستند و اجازه نمی‌دهند کوچک‌ترین خدشه‌ای به مرزها و امنیت کشورمان وارد شود و این یک سیاست کلی راجع به تمام کشورها و همسایگان ماست.

ابوترابی با بیان اینکه ما درمواجه با افغانستان نیز از سیاست حفظ امنیت پیروی می‌کنیم، اظهارداشت: مرزها برای جمهوری اسلامی بسیار حساس است و به شدت پاسخگوی تنش در مرزهایش خواهد بود و این رویکرد و برخورد بارها ثابت شده است.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور در مجلس ضمن شفاف‌سازی به رسمیت شناختن طالبان توسط جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مقامات کشورمان هیچ وقت طالبان را به رسمیت نشناختند و جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها مشروعیت نداده است. اما به هرحال طالبان بخشی از واقعیت‌های افغانستان است اما تمام واقعیت‌های این کشور نیست.

ایران سر مرزهایش با هیچ‌ کشوری شوخی ندارد/ ایران در برخورد با ناامنی در مرزهایش تعلل نخواهد کرد

وی بیان کرد: طالبان را تا این لحظه به رسمیت نشناخته‌ایم اما برایشان شرط تعیین کرده‌ایم. زمانی طالبان را به رسمیت می‌شناسیم که اجازه بدهند تمام مذاهب و قومیت‌های افغانستان در حکومت دخیل باشند. بر این موضع خود نیز می‌ایستیم.

ابوترابی درانتها خاطرنشان کرد: طالبان و تمام نیروهایی که قصد ایجاد تنش برای مرزهای جمهوری اسلامی ایران را دارند نیز باید بدانند و در خاطرشان بماند که امنیت، اولویت کشور ماست.