عمان نقش تعیین‌کننده‌ای در احیای روابط ایران دارد/ گسترش روابط با عربستان و مصر در جهت بی اثر کردن تحریم ها
حجت‌الاسلام محمد سبزی، نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد مذاکرات فعلی میان جمهوری اسلامی ایران با کشور عمان و همچنین ضمن اشاره به سفر اخیر سلطان عمان به تهران بیان کرد: دولت سیزدهم در تلاش بوده و هست که ارتباط از بین رفته با کشورهای شرقی را احیا کند.
 
همانطور هم که مقام معظم رهبری تاکید کردند ارتباط ما باید با کشورهای اسلامی عربی و منطقه ارتقا یابد و تقویت شود.
 
وی افزود: این روزها کشور عمان به عنوان یک محور قرار گرفته و درحال تقویت ارتباط ایران با کشورهای عربی است. همچنین نشانه‌‌های متعدد در این زمینه و مذاکراتی که بوده است ثابت می‌کند که نتایج خوبی حاصل شده است.
 
سبزی ادامه داد که ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله عمان مطمئناً در واردات، صادرات و معاملات بین‌المللی و همچنین در راستای دلارزدایی از معاملات کشورمان می‌تواند مفید باشد و دولت با تداوم این مسیر به نتایج خوبی خواهد رسید.
 
او گفت: ازطرفی رهبر معظم انقلاب در دیداری که با سلطان عمان داشتند، فرمودند از ارتباط با مصر نیز استقبال می‌کنیم و احیای روابط با کشورهای بزرگی مانند عربستان، مصر، کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌تواند باعث بی‌اثر کردن تحریم‌ها شود و در این راستا حرکت‌های خوبی بین کشورها اتفاق افتاده است.
 
سبزی افزود: مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و عمان تاکنون نتیجه خوبی داشته است. کشور عمان در بسیاری از معادلات بین‌المللی ازجمله تنگه هرمز نقش تعیین کننده‌ای دارد و با توجه به اینکه طرف مقابل تنگه هرمز، ایران است این ارتباط دستاوردهای بسیار زیادی در زمینه امنیتِ اقتصادی و اقتدار بین‌المللی خواهد داشت.
 
نماینده مردم ساوه درمجلس خاطرنشان کرد: از طرفی باتوجه به قرابت فرهنگی که عمان با کشور ما دارد درتلاش برای تقویت هرچه بیشتر این روابط است. آن‌ها حتی برای ایجاد مشترکات در مباحث هسته‌ای و روابط اعراب با ایران در تلاش برای نتیجه مطلوب بوده و هستند و ما به این مذاکرات خوش بین هستیم.وی ابرازکرد: کما اینکه باتوجه به سفر سلطان عمان به ایران و مذاکراتی که برای احیای روابط داشته است، زمزمه‌های آزادسازی پول‌های بلوکه شده ما در کره جنوبی و سایر کشورها نیز شنیده می‌شود که تمام این‌ها آثار ارتباطات و روابط دیپلماتیکی است که احیا شده است.
 
سبزی یادآورشد: دولت سیزدهم تاکنون نشان داده است در راستای تقویت ارتباط با همسایگان عزم جدی دارد و هدفش این است که روابط جمهوری اسلامی ایران را در سطح بین‌المللی ارتقا دهد. مطمئناً زمانی که ارتباطات ایران با کشورهای همسایه و کشورهای آسیایی و پس از آن با سایر دولت‌ها تقویت شود، مذاکره با کشورهای غربی و آمریکا آسان خواهد شد.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: اما بر کسی پوشیده نیست که دشمنان ایران و کشورهایی که از احیا و تقویت روابط کشورهای شرقی و منطقه غرب آسیا ضرر می‌کنند، شیطنت‌هایی خواهند کرد و این طبیعی است.
 
سبزی در انتها با بیان اینکه اگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران بخواهند دوباره روابط احیا شده ما را کشورهای اسلامی و شرقی را از بین‌ ببرند جای تعجب ندارد، اظهارداشت: به دلیل وجود دشمنان همیشگی، تیم مذاکره کننده و مسئولان سیاست خارجی کشورمان باید بتوانند با هوشمندی کشورهای همسایه را همراه کنند. چراکه این روابط می‌تواند برکات زیادی برای کشور داشته باشد.