توسعه اقتصادی در خلل ارتباط ایران و عربستان رخ خواهد داد
سیدعلی آقازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در موضوع از سرگیری روابط بین ایران و عربستان سعودی و بازگشایی سفارت ایران در ریاض بیان کرد: بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی انجام شده و این مذاکرات از مدت‌ها پیش ادامه داشته است.
 
این اتفاق نشان می‌دهد عربستان هم منافع خودش و هم منافع منطقه را به تحت سلطه بودن ترجیح داده و متوجه شده است که حتما باید با یکی از کشورهای بزرگ منطقه مانند جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک داشته باشد.
 
وی افزود: به تناسب این مسئله بسیاری از کشورهای عربی ضمن اینکه با ایران ارتباط داشتند، روابط خود را مستحکم‌تر کردند و اکنون فضای بسیار خوبی برای تحکیم روابط و توسعه روابط جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی وجود دارد.
 
سیدعلی آقازاده
 
آقازاده ادامه داد: ما درحال حاضر در بسیاری از حوزه‌ها با عربستان سعودی از جمله امنیت منطقه‌ای و اقتصادی مانند نفت و میعانات گازی اشتراکات داریم و فرصت‌های اقتصادی که در سطح منطقه به لحاظ تحولات امنیتی وجود دارد ایجاد می‌شود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه این رابطه می تواند به نفع عربستان سعودی و کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران از لحاظ اقتصادی و امنیتی و حتی فرهنگی باشد، اظهارداشت: ایران به لحاظ اقتصادی در سطح منطقه، موقعیت ژئوپولتیکی دارد که می‌تواند در انتفاع انواع منافعی که برای کشورهای منطقه متصور است، موثر باشد و همین امر فرصت بسیار خوبی برای کشورمان است تا به تحکیم روابط همه جانبه با کشورهای منطقه بپردازد.
 
او ضمن اشاره به سفر وزیر امورخارجه آمریکا به عربستان پس از بازگشایی سفارت ایران در ریاض افزود: بعید است که بگوییم سفر وزیر امورخارجه آمریکا به عربستان بعد از بازگشایی سفارت ایران در این کشور درمورد نوع روابط ما بوده است. نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد و ممکن است عربستان حسن نیتی داشته باشد و بخواهد نقش یک میانجی برای رفع مشکلاتی که در روابط ایران و آمریکا وجود دارد را بازی کند.
 
آقازاده گفت: اما احتمال دارد که سفر وزیر امورخارجه آمریکا ادامه شیطنت و تداوم سیاست تفرقه افکنی بین کشورهای منطقه و غرب آسیا باشد تا دوگانگی ایجاد کنند و بعد از این دشمنی و تفرقه بین کشورهای مسلمان و منطقه بتوانند ثروت این کشورها را چپاول و به خصوص رژیم صهیونیستی را هرچه بیشتر تقویت و حاکم بر منطقه کنند.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه ابرازکرد: اما نکته این است که عربستان از قبل این موضوع را متوجه شده و فهمیده است که عدم روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی به نفع رژیم صهیونیستی و به ضرر کشورهای منطقه و ملت های مسلمان تمام خواده شد و سفر وزیر امورخارجه آمریکا به عربستان می تواند در این راستا باشد. البته که عربستان نقش و هدف آمریکا را فهمیده است.
 
او درانتها خاطرنشان کرد: رویکرد جدیدی که امروز بین مسئولان کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی دیده می‌شود حاکی از این است که آمریکا را به عنوان یک مهره تفرقه افکن شناخته و روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران مستحکم کرده است.